[Cross Media Man 2018] Willem-Albert Bol
21-03-2018 13:15:00 Door: Arjen Westra | Hits: 4544 | Tags:

Willem-Albert Bol, creative director bij De Persgroep Nederland, is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar. Wij spreken hem. 

Kun jij de Persgroep introduceren?

Moet ik dat nog steeds doen? Voor de zekerheid dan. De Persgroep is het grootste mediahuis van Nederland. Met een omzet van bijna 700 miljoen bedienen wij 10,8 consumenten elke dag via onze 7 verschillende mediumtypen. Velen zullen vooral denken aan ons portfolio van kranten. Maar zelf zeg ik "de krant is niet van papier": wij hebben nieuwsmerken. Wij doen echt veel meer dan alleen nieuws, maar dat zit wel in het hart. Onze 1400 journalisten schrijven de verhalen waar wij elke dag over praten. Soms leidt het tot de val van een minister. Soms geeft het inzicht in de sport. Soms vermaakt het ons met een leuk entertainment bericht.

Wat zijn jouw activiteiten bij de Persgroep?

Als Creative Director leid ik ons MediaLab. Samen met een groep strategen, projectmanagers en hele goede specialisten overtuigen wij adverteerders wat wij allemaal op maat voor hen kunnen ontwikkelen. Dat gaat van branded content tot conversie en performance deals. Dus feitelijk alles wat niet standaard adverteren is, komt langs ons bureau. Met dat team doen wij meer dan 120 projecten per jaar. Een hele leuke klus, omdat je echt heel dicht op huid van zowel merk als doelgroep moet zitten.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia zit in het hart van iedereen in ons MediaLab team. Niet onze merken en proposities staan centraal, maar wat wil onze opdrachtgever overbrengen of behalen? Wij zijn dan druk hoe wij daar met alle ingrediënten de beste crossmedia aanpak voor kunnen bouwen. Vaak staat content centraal aan de ene kant en distributie aan de andere. Wij zeggen “Content is king, distribution is queen”. Beiden zijn belangrijk. Te vaak neigen projecten naar de ene of de andere kant. Crossmedial betekent voor ons ook dat beide krachten in balans zijn.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Crossmedia zal zich blijven ontwikkelen. Simpelweg omdat klanten het meeste effect willen voor hun marketing en communicatie investering. Onderzoek toont aan dat werken met meerdere media een hoger resultaat laat zien. Recent was ik bij een avond met professor Mark Ritson uit Australië en die liet dit weer feilloos zien. Crossmedia werkt enerzijds omdat je qua bereik grotere kansen maakt mensen te raken. Anderzijds zal de aandacht voor je boodschap beter landen als je op diverse plekken in de ‘customer journey’ de klant weet aan te spreken.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van de Persgroep ben jij trots?

Heb je even? Het is moeilijk kiezen als je afgelopen jaar 120 kinderen hebt gemaakt. Ben trots op de diversiteit. Het grootste compliment voor mij is als de klant blijft terugkomen. Voorbeeld daarvan is SNS, waar wij in de loop van het jaar 3 projecten voor hebben gedaan. Elke keer weer bijdragend aan hun claim op ‘Normaal’. Een andere klant die vaak terugkomt en ons slim inzet is Samsung. Zij willen de associatie ‘Innovatie’ echt inhoud geven. Zij snappen dat je met onze branded content daar geloofwaardig invulling aan kan geven.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2017?

Mag ik trots zijn dat wij als MediaLab team ‘double digit’ zijn gegroeid? Wat ik mooi vind, is dat wij dit met verschillende afdelingen echt samen hebben gedaan. Kan er een paar noemen. Ten eerste alle respect voor mijn sales collega’s, die ons meenemen naar hun klanten. Hulde voor de mensen in het marketing partnership team die zulke fraaie deals hebben gesloten met partijen als 24Kitchen, KNVB, &C, etc. Daar kan je hele fraaie concepten aan koppelen. Ook kan niet onvermeld blijven wat MyChannels realiseert qua online video groei. Daar profiteren wij als concept afdeling enorm van. Tenslotte hebben wij veel digitale collega’s, onder andere de online content specialisten, die onze digitale platforms zo bouwen dat wij daar weer concepten op kunnen verzinnen.

Wat is het laatste nieuws?

Dat wij gewoon door gaan met groeien. Dit jaar hebben wij onszelf weer ‘double digit’ groei als ambitie gesteld. Met alle gesloten deals, de kansen die al lopen en nog heel veel gesprekken in de markt, hebben wij daar alle vertrouwen in. Heb je ons nog niet gesproken? Bel me gerust. Komen wij langs voor een kopje koffie. Elk traject begint met vertrouwen en delen van de uitdaging. Vaak blijkt een kopje koffie een goed middel om de gesprekken op gang te brengen.

www.persgroep.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie