[Cross Media Awards] Ard Siekerman Cross Media Man van het Jaar 2015
01-05-2015 15:56:00 Door: Ton Boom | Hits: 9197 | Tags:

Ard Siekerman is Cross Media Man van het Jaar 2015. Hij is daarmee de opvolger van Jacqueline Smit (winnaar 2013) en Robert van der Ham (winnaar 2014).

De Jury: "In de duistere post crisis jaren hebben vele magazines een zware tik gekregen. Sommige merken zijn in staat gebleken op te staan en zich opnieuw uit te vinden. VT wonen is zo een merk, en achter het merk staat een organisatie en een man, en dat is Ard Siekerman. De leider van het orkest die de media heeft gekruist en op elkaar laten inspelen binnen een ontdekkingstocht naar een nieuw verdienmodel voor media. Deze dirigent verdient een prijs."

Ard Siekerman is eindverantwoordelijk voor alle Home Deco merken van Sanoma. Wij spreken hem.

Kun jij Sanoma/SBS introduceren?

Sanoma en SBS zijn samen in staat de regels van het spel te veranderen. En ‘Gamechanger’ zijn is een uitdagende propositie. Een uitdaging die Sanoma / SBS als grootste, meest veelzijdige mediabedrijf van Nederland dagelijks met adverteerders en partners aangaat. Uiteraard met het totale portfolio van televisiezenders, tijdschriften, events, customer media, e-commerce, sites en apps. En met succes. Door in te zetten op aanwezig talent en effectief gebruik te maken van ons unieke portfolio, weten we de markt goed te bedienen en veelvuldig te verrassen.

Wat zijn jouw activiteiten bij Sanoma/SBS? 

Ik ben eindverantwoordelijk voor alle Home Deco merken, zoals vtwonen met zijn media, producten, event en webshop; Eigen Huis & Interieur, Ariadne at Home en online media zoals MyHomeShopping. Op alle podia zijn onze merken vertegenwoordigd en al onze content en activiteiten worden geproduceerd door specialisten, zowel  bewegend beeld, print, event als e-commerce. Deze specialisten worden continu uitgedaagd om kwalitatieve producten te maken, conform het DNA van het merken. Communicatie onderling is daarin key om eenduidigheid en synergie te waarborgen.

Bij vtwonen zorgen we er bijvoorbeeld voor dat de eindset van ons make-over televisieprogramma, de slider is van de webshop op de avond van uitzenden (zondag 18.30 SBS6!), waardoor je in traffic en conversie van de getoonde producten die zondagavond een enorme piek ziet. En zo gebruiken we de covershoot als startpunt van de tv-commercial voor vtwonen.nl en zijn vele sponsors van ons tv-format aanwezig in print en op de vt wonen&design beurs.

Hierbij is aansturing en een goede vertaalslag naar consumenten en adverteerders belangrijk. Daar houd ik me grotendeels mee bezig, naast strategie en innovatie, want we willen altijd one step ahead zijn.

Wat is jouw visie op cross media?

Om tot een succesvol cross media merk te komen moet je in staat zijn om nieuwe omzetbronnen aan te boren en nieuwe media toe te voegen aan de mix - dit alles vanuit de heritage van een merk - waarbij de merkwaarden in elk kanaal ultiem worden neergezet.  Het Home Deco domein heeft deze nieuwe omzetbron gevonden in e-commerce, waarbij de omzet nu al even groot is als de omzet van het printmedium. 

Als mediamerk zit je op het snijvlak tussen consument en adverteerder. De kunst is om beide klantgroepen gelukkig te maken.  De consument faciliteren in alle fases van de journey en adverteerders optimaal bedienen in de funnel naar conversie.  Met vtwonen zijn we opgeschoven in de funnel en leveren we daadwerkelijk waar de adverteerder op zit te wachten: sales.

Als cross media merk moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent op elk podium, dat er een duidelijke signatuur is, consistent kwaliteit geleverd wordt en dat iedereen dezelfde taal spreekt. En het belangrijkste: volg de consument, dan groeit je merk organisch mee met de tijd en blijft je merk up-to-date en dynamisch.


Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Consumenten blijven voorzien in hun informatie- en consumptiebehoefte is het belangrijkste speerpunt. Crossmedialiteit is een hygiëne factor wil je als medium kunnen opereren in de toekomst. Vaak wordt crossmedialiteit bedreven met verschillende merken, maar het biedt juist een grote toegevoegde waarde om dit met één brand te doen.  Door een monobrandstrategie te implementeren kun je focussen. Dit hebben we bij vtwonen gedaan. Dat heeft er toe geleid dat ook de printverkoop tientallen procenten is gegroeid.  Tevens zien we de toename in websiteverkeer op zondagavond tijdens het televisieprogramma en een groei in productverkoop via vtwonen.nl op maandag.  Door deze monobrand-strategie en mediasyncing versterk je de business van je andere merken. 

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Sanoma/SBS ben jij trots?

Op vtwonen. Die case is uniek in de wereld omdat we met een 50-jarig bestaand mediamerk zijn getransformeerd naar een home deco brand waarmee je een totaal huis kunt inrichten. Sterker nog, we bouwen samen met AM/BAM zelf vtwonen huizen, waarvan de eerste deze maand op IJburg worden opgeleverd. Vervolgens zagen we dat de consument nadat zij is geïnspireerd om een leuker huis te creëren ook graag  de daad bij het woord voegt.  Dus van inspiratie naar creatie en dat maakt vtwonen mogelijk via de webshop vtwonen.nl en via alle (r)etailers waar vtwonen artikelen worden verkocht. Met een klik heb je een vtwonen interieur, bestaande uit vtwonen spullen en mix and match met woonartikelen van onze relaties. De webshop kent nu 10.000 contentartikelen en 30.000 woonproducten, van een loungebank tot vtwonen servies en van een Weber BBQ tot een stoeltje van Zuiver. De contentartikelen zijn getagged (met een vtwonen-hartje) en zo kan de consument continue surfen van (bewegend) beeld naar shop en vice versa. Als het winkelwagentje vervolgens is gevuld, heeft de consument de producten de volgende dag in huis. Nu nog een vtwonen stilist met raad en daad aanbieden en je hebt een huis om in te vtwonen.

 
Wat is het laatste nieuws?

We blijven bouwen aan een shoppable experience. Zo ligt de Eigen Huis & Interieur-meubelcollectie bij vijf retailers en werd het Ariadne at Home-servies bij Albert Heijn verkocht. vtwonen gaan we verder positioneren op twee pijlers; Doe Het Zelf en Home Decoration. Deze laatste pijler is al bekend. De eerste pijler is al een substantieel onderdeel van de printformule en er zijn al veel Doe Het Zelf vtwonen-producten.

26 april zijn we gestart met een nieuw vtwonen doe-het zelf televisieprogramma op SBS6. De eerste aflevering trok ruim 300.000 kijkers. Daarnaast zijn we een samenwerking gestart met Karwei, waarbij we samen producten ontwikkelen, in negen pilot winkels unieke vtwonen presentaties creëren en is Karwei  hoofdsponsor van het nieuwe tv-programma.

www.vtwonen.nl
www.sanoma.nl

 

www.crossmediaawards.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie




Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `