[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data
29-03-2019 11:29:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7665 | Tags:

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia.

Wat is Talpa Network anno 2019 voor bedrijf?

Talpa Network is het enige crossmediale mediabedrijf dat volledig Nederlands is. Het bestaat uit Events, de televisiekanalen SBS6, Net5, Veronica en SBS9, radiozenders 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10, de socials StukTV en Social1nfluencers, digitale activiteiten van KIJK, JUKE en VoetbalTV en een deel e-commerce met de sites VakantieVeilingen en Actievandedag. Ook het Algemeen Nederlands Persbureau ANP maakt deel uit van het mediabedrijf. Al deze onderdelen worden ondersteund door Media Solutions, Data Management Platform en Creative. Zij combineren alle mediamerken en fungeren daarmee als crossmediale lijm. De missie van Talpa Network is om met unieke content en services – die aansluiten bij de interesses en behoeften van de Nederlandse consument – het dagelijks leven te verrijken. In elke fase van de customer journey kunnen we een passende media-oplossing voor de adverteerder geven. Talpa Network biedt als enige Nederlandse partij elk onderdeel van de funnel. Crossmedia zit daarmee in ons DNA. Verder onderscheiden we ons doordat we niet alleen promoter scores hoog in het vaandel hebben staan, maar ook de trustscores van de consument. Wij zijn overtuigd van het feit dat trust de key differentiator wordt in crossmedia en dus ook op onze platforms.

Welke rol speel jij bij Talpa Network?

Ik ben CEO van Talpa Network en ik neem zitting in de Raad van Bestuur, samen met Barry Masclee (COO) en Jet Roos (CFO). Wij rapporteren aan de RvC, die bestaat uit Pim Schmitz en John de Mol. John is natuurlijk een krachtige ondernemer met wiens lef en visie dit bedrijf wordt gebouwd.

Hoe zie jij crossmedia?

Ik geloof sterk in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data. Data tonen aan of content werkt. Als je dit goed mengt, krijg je vanzelf connected audiences. Dan weet je wat werkt, wanneer, bij wie. Je kunt daarmee de hele funnel – van awareness tot conversie – afdekken.

Wat brengt de toekomst crossmedia?

Talpa Network ziet dat de markt verschuift van lineair naar digitaal. Van broadcast naar addressable. Van awareness naar performance based. In deze veranderende markt willen we oplossingen blijven bieden. Ook wat betreft traditionele kanalen als radio en televisie, waarin we volop experimenteren en innoveren. Daarom investeert Talpa Network continu in innovaties, zoals addressable tv en radio on-demand. Zo is Talpa samen met KPN initiator van addressable tv bij vijftienhonderd huishoudens. Met addressable tv tonen we alleen reclame die relevant is voor een huishouden, bijvoorbeeld hondenvoer alleen bij huishoudens met hond. Talpa nodigt andere tv-partijen uit om hierin te participeren. Op het gebied van radio is Talpa Network ervan overtuigd dat de behoefte van de consument niet verandert, maar het luistergedrag wel. We lopen voorop als het gaat om die verandering. Zo is ons merk 538 al lange tijd meer dan radio. We hebben een app, socials, een website, TV538 en we zijn aanwezig op YouTube. Met ons muziekplatform JUKE hebben we ook een belangrijke en volwaardige stap gezet aan de kant van eigen distributie en dat van andere radiostations. JUKE is radio on-demand met voice voor optimaal consumentengemak.

Welke rol spelen data in jullie crossmediale strategie?

Talpa Network ontwikkelt het Smart Data Platform om consumenten en adverteerders zo persoonlijk mogelijk te bedienen met 100 procent relevante content en advertenties, over alle platforms heen, dus crossmediaal. In het Smart Data Platform wordt een individueel klantbeeld opgebouwd van consumenten, met data als demografie, intentie en interesse. Vanzelfsprekend rekening houdend met alle privacyregels. Het opbouwen van vertrouwen staat hierbij centraal, omdat Talpa Network heel duidelijk en transparant is welke data worden verzameld en de consument 100 procent controle heeft over wat er met zijn data gebeurt. De adverteerder weet dat de data van Talpa Network daarmee kwalitatief hoogwaardig zijn en voldoen aan de strengste wettelijke normen. Adverteerders kunnen met behulp van deze data hun campagnes op specifiekere doelgroepen inzetten en daarmee de consument veel gerichter en efficiënter bereiken. Het platform is tevens de basis voor innovatieve AI-gedreven diensten om alle Talpa Network-producten intelligenter en persoonlijker te maken voor de consument. Vanzelfsprekend over alle Talpa Network-platforms heen. Denk hierbij aan slimme muziekdiensten zoals JUKE en kwalitatieve aanbevelingen van content door zowel de mediamerken als op netwerkniveau.

Op welke crossmediale activiteiten van Talpa Network ben jij trots?

Als eerste de crossmediale strategie van Veronica Inside. Naast het succesvolle tv-programma is Veronica Inside sinds 7 januari 2019 ook op radio Veronica te horen. En met succes! Het marktaandeel is in de doelgroep man 20-49 jaar in de maanden januari-februari 2019 flink gestegen met 24 procent. Dit succes brengt logischerwijs ook kansen met zich mee voor adverteerders om dit crossmediaal uit te dragen. En dan de cases Specsavers & De Lijfshow en Heineken & Olympische Spelen. Door de crossmediale inzet van beide campagnes hebben we in samenwerking met verschillende partijen, zoals adverteerders, mediabureaus en exploitanten, de juiste snaar kunnen raken bij de doelgroep. Van het verenigen van een miljoenenpubliek in het Oranjegevoel met Heineken tot het creëren van betrokkenheid bij het toch complexe onderwerp oogzorg. Verder ben ik trots op de forse groei van Talpa Ecommerce. Als gevolg van de full funnel-aanpak op onze merken is het aantal transacties vorig jaar gestegen van 3,5 tot 4,7 miljoen. En in 2019 zet dit verder door.

www.talpanetwork.com

Lees ook:
[Cross Media Man] Pier Baarsma: We hebben Dan Brown ingezet als influencer 
[Cross Media Man] Hans Nijenhuis: Weet je nog, vroeger, dat je artikelen online zette en dan verwachtte dat het verder vanzelf ging? 
[Cross Media Vrouw] Hendrikje Crebolder: Het Rijksmuseum is aanwezig op abri's, maar ook op Zwarte Cross 
- [Cross Media Man] Arthur Herpel: De tijd dat je met een enkel mediumtype een complete doelgroep activeert, ligt achter ons
- [Cross Media Man] Justus Verkerk: De crossmediaconcepten van FCCE hebben het doel om meer data te verkrijgen
- [Cross Media Man] Lauren van der Heijden: De Persgroep is getransformeerd van millimeter-verkoper tot adviseur 

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de Cross Media Awards op 24 april

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie