[Cross Media Man] Thomas Hendriks: Quest is een hit in Bendle
30-04-2015 14:20:00 Door: | Hits: 6113 | Tags:

Thomas Hendriks is hoofdredacteur van Quest, een uitgave van G+J Media. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2015. Wij spreken hem.

Dag Thomas, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je? 

Goed! Fit en gezond. En dank voor de nominatie! Ik ben in goed gezelschap, zie ik. Mooi dat zoveel disciplines zijn vertegenwoordigd. Erg bijzonder dat ik kans maak om voor de tweede keer binnen een half jaar Robert van den Ham op te volgen.

Kun jij Quest introduceren? 

Mag ik dat meteen toespitsen op cross media? We zijn, zoals iedereen weet, het tijdschrift van 100+ weetjes per maand, verpakt in goed geschreven verhalen van 6 pagina’s en stukjes van 100 woorden. En altijd met een wetenschappelijke onderbouwing. Eigenlijk doe ik onszelf met ‘weetjes’ tekort. We zeggen: bij Quest word je op een leuke manier wijzer. De lezer is gemiddeld 32 jaar, verhouding man/vrouw is 55/45.

Maar goed, die weetjes kom je overal tegen, altijd gekoppeld aan het merk Quest. En vaak met mijn hoofd of stem erbij. Mijn hoofd op televisie: eind april zat ik nog bij Koffietijd en Omroep Max. Dagelijks op twitter. Mijn stem op de radio: bij Edwin Evers, Ruud de Wild, Giel, Q Music, 100%NL, Radio 4 en in onze radiospots.

Maar de weetjes staan natuurlijk ook in onze scheurkalender - bijna 30.000 verkocht. Op T-shirts en op festivals. In de QuestMaster app waarmee je vrienden kunt uitdagen. In de kiosken van Blendle, Apple en Google, waarvoor we ook specials maken (hergebruik content). Op social media, waar sommige weetjes - ‘mannen die veel selfies maken hebben psychopathische trekjes’ - tot verhitte discussies leiden. Online, waar we met Quest test Nederland een manier hebben gevonden om zelf nieuwe weetjes te genereren. En op school. Wist je dat Quest vaak wordt gebruikt als huiswerk?

Wat zijn jouw activiteiten bij Quest?

*Borstklop: Toen ik eind 2014 Hoofdredacteur van het Jaar werd bij de Mercurs, noemde de jury mij ‘een wandelende ideeën-leverancier die steeds weer manieren vindt om, vanuit de inhoud, het blad te promoten’. Maar dat is ook mijn belangrijkste taak: Quest uitdragen en groot houden en cross media nieuwe manieren vinden om geld te verdienen. We doen het nog heel goed met de magazines, maar we kunnen en moeten meer met de 26 mensen die voor Quest werken.

Twee voorbeelden. We zijn een hit in Bendle, maar we verschijnen daar maar één keer per maand. Dus komen we met een Quest weekly op thema’s. Alles over je hoofd, je hart of je liefdesleven voor 99 cent. Een mooie manier om content opnieuw te gebruiken en meer mensen met Quest te laten kennismaken.

Online zijn we gestopt met denken in bereik en pageviews. Dat zat ons alleen maar in de weg. Ik hoop dat mensen naar quest.nl komen om tests te doen en iets te leren. Dan komen die pageviews vanzelf. En in de toekomst moeten ze gaan betalen voor sommige content. Alles wat we online zetten, wordt nu gemeten en we plaatsen alleen maar content dat naar iets leidt waarmee we op dat moment geld kunnen verdienen: on- en offline.

Wat is jouw visie op cross media?

Ik denk dat op den duur alleen een paar grote mediamerken het cross media kunnen volhouden. En dat er voor kleinere merken en titels allerlei interessante niches overblijven waarin zij zich juist kunnen onderscheiden van die grote merken. Als ze er dan ook maar voor zorgen dat de kosten niet te hoog worden.

Het is niet iedereen gegeven om op elk platform even sterk te zijn. Op papier kun je een A-merk zijn, maar heb je voldoende middelen en kennis om de concurrentie aan te gaan op tv of mobiel? Die keuze moeten heel wat merken binnenkort maken, als ze dat nog niet hebben gedaan. En elk medium heeft zijn eigen tone-of-voice, tempo, gebruiker en verwachting.

We hebben het vaak over consumenten en doelgroepen, maar ik denk dat het begint bij de makers. Hoe cross media je ook bent. Je kunt als redacteur niet langer alleen maar stukken tikken en de rest aan anderen overlaten. Je moet snappen hoe je jouw stuk op social media kunt aanjagen, wat een goede teaser is online, welke video en extra content je eraan kunt koppelen en hoe je het stuk geschikt maakt voor learning-doeleinden. Ik lees veel over datajournalism en ik denk dan: dat is vooral voor mensen bij kranten en websites die dagelijks met bereik bezig zijn. Maar wij van een maandblad kunnen daar ook van leren.

Maakt dat je werk leuker? Als je van uitdagingen houdt en weet waar je grens ligt! Ik was zes jaar geleden programmadirecteur bij Het Gesprek, de tv-zender van Derk, Ruud, Frits en Harry. Daar maakten we tv voor maximaal 1500 euro per uur. Geweldige tijd, we bedachten op maandag een format en dinsdag zonden we het uit. Maar ons publiek was gewend aan tv van 1500 euro per minuut (VPRO, BBC). Die kwaliteit konden we helaas niet leveren. Ik zie nu internetprogramma’s die het op dezelfde manier doen als Het Gesprek. Het ziet eruit als tv-spelen, maar zolang ze geen echte tv-pretenties hebben, werkt het prima.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Quest ben jij trots?

Quest test Nederland! 825.000 voltooide tests en 25 miljoen pageviews in een jaar; zegt de man die net heeft gezegd dat bereik en pageviews er niet toe doen.

Questtest.nl is Quest online. We hebben lang gezocht naar een manier om de kwaliteit die we in print leveren online te evenaren. Niet gelukt. En toen lanceerden we in maart 2014 Quest test Nederland: Herken jij de leugenaar? Zou jij nu je theorie-examen halen? Hoe autistisch ben jij?

Als bezoeker doe je een redactionele en/of wetenschappelijke test die jou een persoonlijke score oplevert. Die kun je dan via social media delen met vrienden, die dan ook de test gaan doen. Quest verzamelt via die tests data die we kunnen gebruiken voor nieuwe artikelen en allerlei PR-doeleinden. Wetenschappers kunnen met die data verder met hun onderzoek: ‘hoe autistisch ben jij?’ is bijvoorbeeld 75.000 keer gedaan. Straks kunnen gebruikers ook een profiel aanmaken.

Dit is wat ik bedoel! Geen kopie van Quest, maar een online toepassing die naadloos aansluit bij de merkwaarden. Met zo’n enorm succes als gevolg. We ontwikkelen nu ook tests met commerciële partners die de data ook weer op allerlei manieren kunnen gebruiken (intern, voor uitingen etc). En opeens gaan we online geld verdienen. Rekening houdend met de privacy van onze bezoekers, uiteraard.

Maar waar ik net zo trots op ben is QuestPlay, onze educatieve app voor nieuwsgierige kinderen van 2-6 jaar. Eind 2014 gelanceerd. Ik merk thuis dat het vooral leuk is voor kinderen die naar de basisschool gaan – dan hoor je ouders ook de vergelijking maken met Squla. De 27 games zijn helemaal afgestemd op wat kinderen in groep 1 en 2 leren. Je ziet hoe ze opeens dingen gaan herkennen en fanatiek steeds verder willen komen. En als ouder heb ik het gevoel dat mijn kind iets zinnigs aan het doen is terwijl hij met mijn iPad speelt.

Wat is het laatste nieuws?

Zoveel! We komen deze zomer voor het eerst met een Quest Vakantieboek, voor op de voor- en de achterbank. We gaan iets bijzonders maken ter gelegenheid van de Kinderboekenweek. We gaan ons veel meer richten op scholen en learning, met name voor het primair onderwijs. Voor de kinderen én de leerkrachten. We doen mee aan een groot science festival voor grote mensen, eind dit jaar. We gaan iets heel leuk en spannends doen met beacons. En misschien ga ik toch maar eens ja zeggen tegen een van die vele Quest tv-formats.

www.quest.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2015 zijn Ard SiekermanRens Plandsoen, Peter de Mönnink en Willem-Albert Bol.

Je leest de interviews die we met hen deden hier

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: