[Cross Media Man] Willem-Albert Bol: "Crossmedia is here to stay"
03-05-2015 18:57:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5097 | Tags:

Willem-Albert Bol is Manager Advertising bij De Persgroep. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2015. Wij spreken hem.


Dag Willem-Albert, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je?

Bas wat ben je toch attent. Voor een nominatie mag je me altijd lastig vallen. Het gaat heel goed met me. Zoals je weet zit ik nu ruim een jaar bij De Persgroep. Ik wist dat het best turbulent kon gaan worden hier. Zeker na de overname van Wegener is dat zeker ook gebeurd. De Persgroep blijkt de fraaie combinatie te hebben van enerzijds nuchter blijven en anderzijds rete ambitieus zijn. Dat maakt het lekker werken hier.

Kun jij De Persgroep introduceren?

Hopelijk heeft De Persgroep geen introductie meer nodig. Als dominante speler in de media pakken wij vooral de lead met onze nieuwsmerken. Dat doen wij nationaal met merken als AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. In de regio doen wij dat met 7 ijzersterke merken: de Stentor, Tubantia, De Gelderlander, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, BN DeStem en PZC. Lokaal spelen wij het hyperlocal spel met meer dan 200 Huis-aan-huis merken.

Naast nieuwsmerken heeft De Persgroep ook Online Services (Tweakers, Nationale Vacaturebank, Intermediair, Autotrack en Carsom) en vergeet onze radio parel Q-Music niet. Wat al deze merken samenbrengt voor de adverteerder is dat zij kwalitatief zijn en daarmee aandacht weten te krijgen van de juiste doelgroepen. Dat maakt ons relevant voor heel adverterend Nederland.

Wat zijn jouw activiteiten bij De Persgroep?

Mijn team en ik houden ons bezig met de marketing van onze merken op de advertentiemarkt. Wij beantwoorden vragen zoals: Hoe moeten wij als De Persgroep inspelen op behoeftes in de markt? Hoe moeten wij ons positioneren en profileren? Hoe moeten wij onze producten en hun pricing vermarkten? Hoe ontwikkelen wij print en digitale proposities die ons nog relevanter maken voor de markt? Hoe brengen wij een kansrijk gebied zoals bijvoorbeeld branded content naar een hoger niveau? Hoe brengen wij ons enorm scala aan multimediale mogelijkheden zo logisch en samenhangend mogelijk?

Al deze zaken pakken wij op om onze sales teams optimaal te bewapenen in hun benadering van de markt. Onze klanten moeten De Persgroep herkennen en erkennen om onze krachtige merken die wij voor adverteerders kunnen ontsluiten. Wij willen en moeten dé media partner zijn als je op zoek bent naar aandacht voor je merk.

Wat is jouw visie op cross media?

Ik heb een haat-liefde verhouding met de term crossmedia. Het lastige is dat je al snel in een semantische discussie komt. Wat betekent de term nu echt? Neem bijvoorbeeld het verschil tussen multimediaal vs crossmediaal. Zoals ik een crossmediale aanpak interpreteer: de verschillende media die niet naast elkaar werken, maar naar elkaar verwijzen en samen de doelstelling realiseren.

Wat ik complex vind, is dat dit feitelijk al lang gebeurt. Niet door de adverteerder, door het bureau of door de media-exploitant, maar door de consument. Die leeft immers crossmediaal en pikt zelf zowel via digitaal, als via print, als via audio/video, als via PR zijn boodschappen op. Daar maakt de consument zelf een mix van.

Wat ik een leuke uitdaging vind aan crossmedia, is dat wij ons als mediapartij extra goed moeten inzetten om niet in silo’s te denken. Onze mediumtypen zijn krant, magazine, web, mobiel en radio. Deze 5 hebben grote complementaire krachten. Krant is goed in autoriteit. Magazine is sterk in ontspanning. Web werkt qua conversie en hyper actualiteit. Mobiel is het medium wat meest persoonlijk is. Radio is het perfecte call-to-action medium. Mijn Medialab collega’s bouwen cases op maat voor klanten en kunnen al deze ingrediënten verwerken.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van De Persgroep ben jij trots?

De aanpak van ons Medialab blijkt succesvol. Natuurlijk kun je als adverteerder of bureau zelf crossmediaal plannen of een concept ontwikkelen. Maar samenwerking met onze experts levert extra denk- en executiekracht. En dat levert vervolgens fraaie voorbeelden op...


Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen?

Crossmedia is “here to stay”. Omdat de consument steeds meer en vaker over verschillende devices advertising en content tot zich neemt, kun je niet anders. Dus de vraag is niet of, maar hoe je dat kunt doen. Alle partijen in ons communicatie eco-systeem zullen meer moeten samenwerken om dit zo effectief mogelijk te doen. De tijden van denken in silo’s is daarmee gelukkig voorbij. Je kunt niet goed zijn in alles, dus moet je wel samenwerken. Wat mij betreft de enige manier is om merken in hun communicatie succesvol te laten zijn.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat wij nooit stilstaan. Wij zitten nu vol in de integratie van De Persgroep met Wegener. Dat gaat enorme dynamiek geven aan hoe regionale en lokale aanpak benut kunnen worden. Ben zelf onder de indruk van wat er hyperlocal gaat komen. Aan ons de taak die mogelijkheden voor adverteerders en bureaus veel makkelijker te ontsluiten. Binnenkort meer…

www.persgroep.nl
www.persgroepadvertising.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2015 zijn Ard Siekerman, Thomas Hendriks, Rens Plandsoen en Peter de Mönnink.

Je leest de interviews die we met hen deden hier

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: