[Cross Media Merk 2016] Willem-Albert Bol over Het Parool
17-03-2016 15:01:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 6537 | Tags:

Op 20 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Het Parool dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Willem Albert Bol, Manager Marketing Advertising bij de Persgroep Nederland.

Kun jij Het Parool introduceren?

Het Parool brengt kwaliteitsnieuws in een frisse vormgeving, net wat brutaler en met meer humor dan de meeste kranten. Naast het binnen- en buitenlandse nieuws verdiept de redactie zich in de achtergronden uit de regio Amsterdam. Zowel in de krant als in het magazine PS van de Week, op parool.nl én op de mobiele app is er dagelijks veel aandacht voor misdaad, zorg, eten en drinken, Ajax, onderwijs en politiek. Het Parool heeft een crossmediaal bereik van 347.000 mensen in Amsterdam en omgeving en is onmisbaar voor de lezers met een voorkeur voor van een kwaliteitskrant en met een liefde voor de stad Amsterdam.

Hoe onderscheidt Het Parool zich van andere mediamerken?

Het Parool is het grootste nieuwsmerk van Amsterdam. By Far. Het Parool is een serieuze en tegelijk opgewekte krant die vanuit Amsterdam naar de wereld kijkt. Dit betekent dat wij Amsterdams nieuws, binnenlands nieuws en buitenlands nieuws als vanzelfsprekend naast elkaar kunnen zetten. Onze blik op de wereld is in die zin uniek.

Wat waren de successen en hoogtepunten van Het Parool in 2015?

In 2015 is het Parool gestart met de voorbereiding voor de overgang naar een geheel nieuwe krant site en app begin 2016. Hiervoor zijn er in 2015 al tal van redactionele veranderingen doorgevoerd die voor de consument misschien niet altijd even duidelijk waren, maar die exact passen bij Het nieuwe Parool zoals dat is gepresenteerd afgelopen februari. De marketing van Het Parool is vanaf de start mee gegaan. Wat opvalt zijn de keuzes en de toon die Het Parool tegenwoordig maakt. Niet langer een regio krant, maar hét nieuwsmerk van de hoofdstad. De wereld bekeken vanuit Amsterdams perspectief en dé gids voor de metropool. Dat deze nieuwe positionering aanslaat werd bewezen door de oplage van Het parool die in 2015 voor het eerst in 5 jaar weer licht is gestegen. Wereldwijd zijn er maar weinig kranten die dat kunnen zeggen. Een succesvolle campagne in 2015 voor Het Parool was de Amsterdam enquête. Hierin werd men gevraagd hoe men kijkt naar de toekomst van de hoofdstad. Door aansluitend een proefabonnement te nemen kon men de resultaten lezen in de krant en op de site. Een andere succesvolle campagne gaf Het Parool het met prijzen bekroonde boek “De Belofte van Pisa” cadeau van de eigen columnist Mano Bouzamour.

Wat is jouw visie op cross media en de ontwikkeling van cross media met betrekking tot mediamerken?

Het consumeren van nieuws is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Waar men vroeger in de ochtend de krant las en in de avond het journaal keek, consumeert men tegenwoordig 24/7 het nieuws via websites, mobiele app’s, etc. Dit heeft grote consequenties voor de nieuwsmerken: waar de redacteur voorheen eenmaal per dag artikelen selecteerde en publiceerde, moet hij of zij nu zorgen voor een 24/7 stroom aan nieuwswaardige content. Vooral sociale media, waar het effect en bereik van een bericht goed gemonitord kan worden, is een nieuwe manier van het verspreiden van nieuws. Hierin speelt de redacteur een volledig nieuwe rol: de redacteur wordt marketeer. De redactie houdt het gedrag omtrent een bericht op social media nauwlettend in de gaten en wijzigt wanneer nodig de aanhef of plaatsing van het bericht. Net zoals een marketeer, wil de redacteur het optimale resultaat van een bericht. Daarnaast is het doorverwijzen naar andere media een veelgebruikt middel bij nieuwsmerken. Voorbeelden bij Het Parool zijn de dagelijkse nieuwsupdate via de responsive site en nieuwsbrief, de non-stop berichtenstroom via Twitter, Instagram of Facebook, die doorverwijzen naar parool.nl.

Op welke cross media case waarbij Het Parool was betrokken, ben je trots?

Het Parool kent veel geslaagde cross-mediale samenwerking met adverteerders. Een voorbeeld is de samenwerking tussen ING en de Persgroep, waarbij het Parool een prominente rol had om het sponsorship van ING van het amateurvoetbal te laden.

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

ING voert vanaf maart 2015 campagne om hun sponsoring van het amateurvoetbal, één van de meest omvangrijke sponsorprogramma’s, bekend te maken in het hele land. Voor de campagne is ING een samenwerking aangegaan met de Persgroep, waaronder Het Parool. Onder andere verspreid in de regio Amsterdam, hebben in een paar maanden tijd artikelen over amateurclubs gestaan, die worden ondersteund door ING. In Het Parool verschenen stukken over Amsterdamse voetbalclubs en vervolgens een amateurvoetbalspecial die werd meegeleverd Het Parool. Tevens publiceerde de Persgroep een online dossier, genaamd 'Liefde voor Voetbal'.

Door de consequente uitingen steeg de herkenning van de betrokkenheid van ING bij de Paroollezers met 21%.

De top of mind-bekendheid onder de Parool-lezers steeg met 83%.

En vergeleken met concurrenten is ING de #1 als sponsor van het amateurvoetbal!

Hoe ondersteunt Het Parool adverteerders?

Onze lezers zijn goed geïnformeerde mensen met de bereidheid om geld uit te geven aan kwaliteit en aan kunst en cultuur. En vergeet niet: Het Parool wordt ook buiten Amsterdam goed gelezen. Als je adverteert in ons nieuwsmerk, is dat doorgaans het begin van aandacht op allerlei plekken. Omdat Het Parool als toonaangevend wordt gezien.

Los van goed bezochte sites wordt ook het papier nog altijd intensief gelezen. En juist in deze digitale tijden, met een permanent aanbod van gratis en dus oppervlakkig nieuws, groeit de behoefte aan kwaliteit en diepgang, het juiste umfeld om je boodschap te brengen.

Wat is het laatste nieuws?

Niet echt het laatste nieuws, maar dat de oplage van Het Parool is gestegen, is een groot wapenfeit. Voor het eerst in jaren. En last, but not least; we zijn dit jaar 75 jaar en dat hebben we groots gevierd met een herlancering van de krant, site én app.

www.parool.nl
www.persgroepadvertising.nl/onze-merken/het-parool

 

Lees alles over de Cross Media Awards en hoe cases in te sturen hier


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `