[Cross Media Merk 2017] Hilmar Mulder over Libelle
22-03-2017 10:56:00 Door: Katja Brokke | Hits: 6608 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Libelle is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle, Libelledaily.nl en Libelle TV.

Kun je Libelle introduceren?

Libelle is zonder twijfel hét grootste vrouwenmediamerk van Nederland. In alles wat Libelle maakt en doet, wordt kwaliteit en creativiteit gekoppeld. Libelle heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld als 360-gradenmerk. Hierdoor is het vrouwenmerk erin geslaagd om on top te blijven: al ruim 80 jaar is Libelle dé plek, op alle platformen, voor vrouwen voor herkenning, inspiratie en informatie. Libelle is altijd echt, persoonlijk en dichtbij. Lezeressen zien Libelle echt als een vriendin. Het vertrouwde weekblad, met een bereik van 1,7 miljoen per week, vormt nog steeds de spil en daarnaast brengt Libelle 13 specials per jaar uit. Libelle Daily, de nieuws- en lifestylewebsite van Libelle trekt meer dan 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand (GA) en is goed voor ruim 7,4 miljoen pageviews per maand (GA). De jongste toevoeging aan het merk is onlinevideoplatform Libelle TV. Sinds de lancering in mei 2016 hebben daar al meer dan 10 miljoen streamstarts plaatsgevonden.
Ook organiseert Libelle verschillende events, van de Libelle Zomerweek waar voor het 20e achtereenvolgende jaar meer dan 84.000 vrouwen volledig in Libelle worden ondergedompeld. Daarnaast het Libelle Nieuwscafé, waar journaliste Ebru Umar politici stevig aan de tand voelt over actuele onderwerpen voor vrouwen van nu.

Hoe onderscheidt Libelle zich van andere mediamerken?

Libelle weet al meer dan 80 jaar wat vrouwen in Nederland boeit en bezighoudt. Libelle inspireert, informeert, verrast en enthousiasmeert jaar in jaar uit, via alle mogelijke kanalen. Met behoud van de échte Libelle-waarden, ziet het merk altijd weer kans om nieuwe wegen in te slaan en zo zowel de huidige doelgroep als nieuwe doelgroepen aan zich te binden. Terwijl de signatuur van Libelle altijd duidelijk te herkennen is, biedt Libelle toch telkens weer wat nieuws, zowel aan de lezeres als aan de adverteerder. De lezersbinding van Libelle is ongekend en exemplarisch voor wat Libelle wil zijn voor haar doelgroep.

De Libelle Zomerweek bestaat bijvoorbeeld al 20 jaar en is het ultieme voorbeeld van een ongelooflijk succesvol event: afgelopen jaar zelfs meer dan 84.000 bezoekers in één week. En bij een crossmediaal merk draait het erom dat alle kanalen complementair aan elkaar zijn: de verschillende Libelle-platformen vertellen samen een verhaal en worden zo ook continu geoptimaliseerd. Zo sluiten de video’s op Libelle TV aan bij Libelle-magazine en vice versa, beiden vanuit een mediumspecifieke invalshoek.

Waar veel andere vrouwenmerken zich richten op jongeren, bedient Libelle de 45+ doelgroep, maar tegelijkertijd heeft Libelle.nl ook online een groot bereik onder jonge(re) vrouwen.

Wat waren de hoogtepunten in 2016?

Op 23 mei 2016 is Libelle TV gelanceerd tijdens de 20e editie van de Libelle Zomerweek. Dit online videoplatform met bijbehorende app heeft zich bewezen als vernieuwende bijdrage aan het medialandschap in Nederland: bijna 62.000 downloads in 2016 en een totaal van 10 miljoen streamstarts. Met eigen series, life hacks, etcetera, bieden we unieke content aan voor onze lezeressen die aansluit bij de belevingswereld van de vertrouwde Libelle die ze kennen.
Dankzij Libelle TV is er vanuit de adverteerder markt nog meer interesse voor Libelle, wat tot zeer succesvolle brandedcontentsamenwerkingen heeft geleid met A-merken, zoals de Zuivelhoeve, HEMA, Lidl en de NS. Een prachtig voorbeeld is onze samenwerking met de Zuivelhoeve. De Boer op met Diane was een prachtige samenwerking – een oprecht emotioneel geladen mediaconcept – gesterkt door een perfecte brandfit. Onze eerste commerciële Libelle TV-samenwerking, die nog steeds perfect aansloot op de behoeften van de doelgroep en ook nog eens fantastische resultaten voor de klant.
Ook nieuws- en lifestylewebsite Libelle Daily is in 2016 explosief gegroeid: van 26 miljoen (2014) naar 73 miljoen (2016) pageviews: een stijging van 181 procent (GA). De jubileumeditie van de Libelle Zomerweek boekte een record aantal van 84.300 bezoekers.

Welke stappen heeft Libelle in 2016 gezet op gebied van crossmedia?

Met Libelle TV is Libelle een echt 360-gradenmerk geworden. Libelle TV is een open, interactief platform met een agile format aanpak. We luisteren naar de doelgroep en blijven de content voortdurend afstemmen op hun behoeften. We volgen de kijkcijfers: wat werkt wel, wat niet? Zowel bij Libelle.nl als bij Libelle TV staat gebruiksvriendelijkheid voorop: de online platformen hebben een duidelijke opbouw, overzichtelijk navigatie en een goede leesbaarheid.
Sinds augustus 2016 organiseert Libelle maandelijks een liveshow, met een livestream op onze Facebookpagina. Tijdens de interactieve show Libelle Daily Deelt Uit kunnen kijkers mooie prijzen winnen. De presentatoren reageren live in de uitzending op reacties van kijkers. De liveshow wordt aangekondigd op de website Libelle.nl, in de Libelle Nieuwsbrief (200.000 abonnees), op de socialmediakanalen en in het tijdschrift.
Ook in de commerciële samenwerkingen biedt Libelle partners een crossmediaal pakket. Naast het overweldigende succes van onze samenwerking met de klant Zuivelhoeve heeft bijvoorbeeld de campagne met Lidl geleid tot een serie kookvideo’s die Sonja Bakker heeft gemaakt voor Libelle TV: Een gezond begin met Sonja. Ook dit was voor Libelle, Sonja en Lidl een ongekend succes!

Wat is jouw visie op crossmedia?

Het belangrijkste is dat we naar onze doelgroep blijven luisteren. Door onze mediamerken audience-first (in tegenstelling tot kanaalgedreven) te ontwikkelen, transformeren en intensiveren we de connecties met ons publiek voortdurend. Hierin is het kanaal secundair, maar de content wel channel specific.

We geloven erin dat de kanalen complementair aan elkaar zijn – het zijn niet simpelweg verschillende distributiekanalen voor dezelfde content. Alle kanalen van Libelle vullen elkaar daarmee aan, zoals bijvoorbeeld de 7 jaar jonger doorvertaling van het magazine naar een online video format, die zich meer op verdieping richt. Maar we zien ook dat de doelgroep mobiel daarnaast meer praktische, snackable content wilt, waarin we voorzien met onze lifehacks. En met data proberen we dat ook steeds gerichter op elkaar af te stemmen

Met Libelle TV is Libelle een echt 360-gradenmerk geworden. Ook in de content die wij bieden bewegen wij audience first. We luisteren naar de doelgroep en blijven de content voortdurend afstemmen op hun behoeften. Qua uitwerking zorgen we natuurlijk wel dat we hen altijd een stapje voor blijven, zodat we van de vrouw van vandaag naar de vrouw van morgen bewegen.

Op welke crossmediacase ben je trots?

De boer op met Libelle en Diane. Kwalitatieve storytelling vanuit het crossmediale Libelle 2016 platform met boerin Diane van de Zuivelhoeve in de hoofdrol. De boer op met Diane is een oprecht emotioneel geladen mediaconcept. Authentieke verhalen, opgetekend vanuit boerinnen met als boegbeeld Diane voor het Libelleplatform en gebracht als puur redactionele content.

Onze opdracht was zoveel mogelijk shoppers aanzetten tot het kopen van Zuivelhoeveproducten door ze intrinsiek te motiveren en emotioneel te verleiden om de lekkerste ambachtelijke yoghurt te kopen. Oftewel: Nederland laten weten dat Zuivelhoeve geen glad marketingverhaal is, maar pure plattelandszuivel gemaakt met extreem veel liefde door de boerin zelf.

Door videocontent op Libelle TV werd er door de doelgroep kennisgemaakt met Diane en de Zuivelhoeve. Dit werd aangevuld met een vaste column van Diane in het magazine Libelle. Daarnaast werd het concept aangejaagd door de online en social kanalen van beide partijen en het verdere Sanoma | SBS-netwerk, en zelfs door vertaald naar de winkelvloer. De synergie tussen Libelle TV, Libelle magazine en Libelle Daily aangevuld met point-of-sale-acties verleidde de consument als nooit tevoren!

Hoe ondersteunt jouw mediamerk adverteerders?

Dankzij onze innovatieve, originele en hoogstaande 360-gradenaanpak is er vanuit de adverteerdersmarkt nog meer interesse voor Libelle. Dit heeft in 2016 tot succesvolle brandedcontentsamenwerkingen geleid met verschillende A-merken, zoals reeds genoemd de Zuivelhoeve, Lidl, HEMA en de NS.

Adverteerders geven expliciet aan voor de meerwaarde van Libelle te kiezen: Libelle maakt deel uit van het dagelijks leven van de doelgroep. Daarnaast biedt Libelle adverteerders een mooie en vertrouwde omgeving waarin zij goed tot hun recht komen.

De commerciële video’s zijn van hetzelfde niveau als de redactionele video’s van Libelle TV. Zo is het format De boer op, een brandedcontentsamenwerking met De Zuivelhoeve, een prachtig en ontroerend portret van een familiebedrijf dat door hard werken internationaal succes heeft weten te krijgen. De video’s brengen dit succes in beeld, maar blijven tegelijk bescheiden. Net als de Libelle-vrouw, die het warme, kloppende hart van de samenleving is, maar zich daar – onterecht – te weinig op laat voorstaan.

Wat is het laatste nieuws?

Libelle werkt aan de ontwikkeling van een nieuwe extensie van de site, waarin een Libelle Shop een prominente positie krijgt. Hiermee zet Libelle verdere stappen in de commerciële ontwikkeling van haar online platforms Libelle Daily en Libelle TV. Vanzelfsprekend wordt de Libellesite constant geëvalueerd vanuit lezers en door de redactie voortdurend aangepast met nieuwe elementen om onze lezer nog beter te bedienen. In 2017 zullen we het voor de gebruikers/lezers/kijkers nog leuker gaan maken om de kwaliteit van ons vrouwen mediamerk nog verdere te optimaliseren.

www.libelle.nl
www.sanoma.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar 2017:

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `