Libelle Cross Media Merk 2018
12-03-2018 14:53:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3454 | Tags:

Op 25 april werden de Cross Media Awards uitgereikt. Libelle is Cross Media Merk van het Jaar.

De Jury: “Libelle is al geruime tijd bezig met de crossmediastrategie. Het mediamerk probeert zichzelf ieder jaar opnieuw uit te vinden. In 2017 zijn er weer nieuwe stappen gezet, onder meer met de lancering van de soap. Libelle is als crossmediamerk in 2017 tot volle wasdom gekomen. Het is ronduit indrukwekkend hoe het merk naar digitaal is getransformeerd. Voor Libelle was er in 2017 de uitdaging hoe alle losse activiteiten samen te brengen onder één mediamerk. Dat is zeer goed gelukt. Libelle is een solide merk, dat klaar is voor de toekomst.”

Dit is het winnende case-interview met Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle.

Kun je Libelle introduceren?

Libelle is zonder twijfel het grootste vrouwen-mediamerk van Nederland. Bij alles wat Libelle maakt en doet, wordt kwaliteit en creativiteit gekoppeld. Libelle heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld als 360-gradenmerk. Hierdoor is het mediamerk erin geslaagd om on top te blijven: al ruim 83 jaar is Libelle dé plek - op alle platformen - voor vrouwen voor herkenning, inspiratie en informatie. Libelle is altijd echt, persoonlijk en dichtbij. Lezeressen zien Libelle echt als een vriendin. Het vertrouwde weekblad, met een bereik van 1,6 miljoen per week, vormt nog steeds de spil en daarnaast brengt Libelle 16 specials per jaar uit. Libelle.nl, de nieuws- en lifestylewebsite van Libelle trekt meer dan 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand (NOBO) en is goed voor ruim 9,5 miljoen pageviews per maand (GA). De jongste toevoeging is onlinevideoplatform Libelle TV. Sinds de lancering in mei 2016 heeft Libelle TV al meer dan 30 miljoen streamstarts gerealiseerd. Ook organiseert Libelle verschillende events, zoals de Libelle Zomerweek waar voor het 21e achtereen volgende jaar meer dan 84.000 vrouwen volledig in het Libelle-gevoel worden ondergedompeld. Daarnaast is er Libelle Nieuwscafé, waar journaliste Ebru Umar politici stevig aan de tand voelt over actuele onderwerpen.

Hoe onderscheidt Libelle zich van andere mediamerken?

Libelle is de grootste en oudste vrouwen-mediamerk van Nederland. Ons bereik onder vrouwen is ongeëvenaard. Libelle weet al meer dan 83 jaar wat vrouwen in Nederland boeit en bezighoudt. Libelle inspireert, informeert, verrast en enthousiasmeert jaar in jaar uit, via alle mogelijke kanalen. Met behoud van de échte Libelle-waarden ziet het merk altijd weer kans om nieuwe wegen in te slaan en zo zowel de huidige doelgroep als nieuwe doelgroepen aan zich te binden. Terwijl de signatuur van Libelle altijd duidelijk te herkennen is, biedt Libelle toch telkens weer wat nieuws, aan zowel lezeres als adverteerder. De lezersbinding van Libelle is ongekend en exemplarisch voor wat Libelle wil zijn voor haar doelgroep. Bij een crossmediaal merk draait het erom dat alle kanalen complementair aan elkaar zijn: de verschillende Libelle-platformen vertellen samen een verhaal en worden zo ook continu geoptimaliseerd. Zo sluiten de video’s op Libelle TV aan bij Libelle-magazine en vice versa, beiden vanuit een mediumspecifieke invalshoek. Waar veel andere vrouwenmerken zich richten op jongeren, bedient Libelle de 45+ doelgroep, maar tegelijkertijd heeft Libelle.nl online ook een groot bereik onder jonge(re) vrouwen.

Wat waren de successen en hoogtepunten van 2017?

Het jaar werd ingeluid met de succesvolle lancering van de eerste ontbijtsoap in Nederland: Over Eva. Een superspannende daily soap in een short format dat in opdracht van Libelle TV ontwikkeld is door IDTV in samenwerking met schrijfster/actrice Elle van Rijn. In mei vond de 21ste Libelle Zomerweek plaats. Ruim 83.000 vrouwen hebben wederom genoten van het grootste vrouwenevent van Nederland. Tijdens de Libelle Zomerweek is ook de nieuwe website Libelle.nl gelanceerd, waar alle online platforms samenkomen en het monetizen van het online bereik centraal staat, vanuit zowel een B2C als een B2B perspectief. In aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen is de Libelle Kiescoach online gegaan. Dit ging samen met een groot crossmediaal format (video & print) Tik een eitje met Ebru. Journaliste Ebru Umar ging tijdens het ontbijt in gesprek met de partijleiders van Nederland. Hiermee hebben we meerdere malen het nieuws gehaald (Jinek, Pauw, etc.). In september zijn de Smaakmaker Awards uitgereikt om de restyling van de Libelle Specials te vieren. In december werd Libelle bekroond als Mercur Magazinemerk van het Jaar. Een prachtige bekroning voor al onze lezeressen, adverteerders en medewerkers.

Welke stappen heeft jouw mediamerk in 2017 gezet op gebied van crossmedia?

Met Libelle TV is Libelle een echt 360-gradenmerk geworden. Libelle TV is een open, interactief platform met een agileformat-aanpak. We luisteren naar de doelgroep en blijven de content voortdurend afstemmen op hun behoeften. We volgen de kijkcijfers: wat werkt wel, wat niet? Bij Libelle TV staat gebruiksvriendelijkheid voorop: het online platform heeft een duidelijke opbouw, overzichtelijke navigatie en een goede leesbaarheid. In mei 2017 hebben wij de nieuwe website Libelle.nl gelanceerd. We hebben een totaal nieuwe brand architectuur ontworpen met de focus op het monetizen van ons online bereik. Libelle.nl, Libelle TV en de Libelle Shop zijn ondergebracht op 1 platform. In de nieuwe website hebben wij een proven UX design geïmplementeerd met focus op de content-to-purchase-funnel, zowel gericht op B2C- als B2B-proposities. Op basis van dataprofielen worden unieke product offers per bezoeker getoond. Daarnaast prioriteren we commerciële activiteiten gebaseerd op ARPU om de effectiviteit zo hoog mogelijk te houden. Ook in de commerciële samenwerkingen biedt Libelle partners een crossmediaal pakket. Samen met Corendon hebben wij het brandedcontentformat Redactie Libelle op reis gemaakt. 27 afleveringen waarin Libelle-redacteuren op reis gingen naar de bestemmingen die Corendon aanbiedt. Het zijn super inspirerende en enthousiaste vlogs geworden. Een andere mooie samenwerking is de special Schoon die wij hebben gemaakt voor onze klant AH. Er zijn inmiddels drie prachtige specials gerealiseerd waarin schoonmaken centraal staat, met een zeer verrassende doorvertaling naar mode, inspiratie en schoonmaaktips en nummer vier is inmiddels in de maak. Naast het overweldigende succes van onze samenwerking met klanten Corendon en AH heeft de campagne met Kwantum geleid tot een serie DIY-video’s die Libelle’s woonstylist Marit heeft gemaakt voor Libelle TV: Maak het met Marit. Ook dit was en is voor Libelle en Kwantum een ongekend succes!

Wat is jouw visie op crossmedia en de ontwikkeling van crossmedia met betrekking tot mediamerken?

Het belangrijkste is dat we naar onze doelgroep blijven luisteren. Door onze mediamerken‘audience-first – in tegenstelling tot kanaalgedreven – te ontwikkelen, transformeren en intensiveren we de connecties met ons publiek voortdurend. Hierin is het kanaal secundair, maar de content wel channel specific. We geloven erin dat de kanalen complementair aan elkaar zijn – het zijn niet simpelweg verschillende distributiekanalen voor dezelfde content. Alle kanalen van Libelle vullen elkaar daarmee aan, zoals bijvoorbeeld de 7 jaar jonger doorvertaling van het magazine naar een onlinevideoformat, dat zich meer op verdieping richt. Maar we zien ook dat de doelgroep mobiel daarnaast meer praktische, snackable content verlangt, waarin we voorzien met onze lifehacks. En met data proberen we dat ook steeds gerichter op elkaar af te stemmen met Libelle TV is Libelle een echt 360-gradenmerk geworden. Ook in de content die wij bieden bewegen wij audience-first – we luisteren naar de doelgroep en blijven de content voortdurend afstemmen op hun behoeften. Wat betreft de uitwerking zorgen we er natuurlijk voor dat we ze altijd blijven prikkelen en verrassen. Door continu te innoveren bereiken we niet alleen vandaag de Nederlandse vrouw maar ook morgen en overmorgen.

Op welke crossmediacase uit 2017 waarbij jouw mediamerk was betrokken, ben je trots?

Samen met Kwantum hebben we een year arround crossmediaal plan ontwikkeld om op een inspirerende manier te laten zien wat voor een leuke spullen je kan kopen bij de Kwantum. Dit is een volledige 360-graden, crossmediale campagne geworden waarbij alle kanalen van Libelle zijn ingezet: weekblad Libelle, Libelle.nl, Libelle TV en de Libelle Zomerweek. De campagne is uitgezet onder de titel Maak het met Marit waarbij Libelle’s woonstylist Marit Saladini mensen inspireert met haar creatieve ideeën voor de leukste klussen. Uiteraard zijn deze klussen gemakkelijk te maken met producten van Kwantum.

Kun je de case omschrijven?

Op Libelle TV wordt tweewekelijks een nieuwe aflevering uitgezonden van Maak het met Marit. De afleveringen worden uitgezet op alle online kanalen van Libelle (TV, Libelle.nl, nieuwsbrieven en social). Gelijktijdig verschijnt er tweewekelijks een reportage van de klussen in het weekblad. Ook is het volledig door vertaald naar de Libelle Zomerweek waar bezoekers live workshops konden volgen. Een volledige 360 graden doorvertaling waar vooral inspiratie hoog in het vaandel staat.

Hoe ondersteunt jouw mediamerk adverteerders?

Dankzij onze innovatieve, originele en hoogstaande 360 graden-aanpak is er vanuit de adverteerdersmarkt nog meer interesse voor Libelle. Dit heeft in 2017 tot succesvolle brandedcontentsamenwerkingen geleid met verschillende A-merken, zoals de reeds genoemde met Kwantum, Corendon en Albert Heijn en NUON en Edding. Adverteerders geven expliciet aan voor de meerwaarde van Libelle te kiezen: Libelle maakt deel uit van het dagelijks leven van de doelgroep. Daarnaast biedt Libelle adverteerders een mooie en vertrouwde omgeving waarin zij goed tot hun recht komen. De commerciële video’s zijn van hetzelfde niveau als de redactionele video’s van Libelle TV. Zo is het format Maak het met Marit, een brandedcontentsamenwerking met Kwantum, een inspirerend videoformat geworden waarbij kijkers direct aan de slag kunnen gaan met creatieve gemakkelijk uit te voeren ideeën.

Wat is het laatste nieuws?

In februari is het Libelle Lijnt Lekker pop-uprestaurant in de bossen van Apeldoorn geopend in samenwerking met Van der Valk de Cantharel. Een unieke ervaring midden op de Veluwe. 31 mei verschijnt er een bijzondere Libelle met een unieke en verrassende hoofdredactie: de politie. In het hele nummer staat de politie centraal. Bijzondere verhalen, prachtige metamorfoses en Ellie Lust mag uiteraard niet ontbreken. Begin mei gaat de verkoop van start van de nieuwe Libelle-tas. Speciaal ontworpen voor onze Libelle-lezeressen door Bastiaan van Schaik in samenwerking met Burkely. Er staan nog veel meer nieuwe ideeën op stapel. Just wait and see… Loud & Proud Libelle!

www.libelle.nl
www.sanoma.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie