[Cross Media Merk 2020] Renske van de Merbel over The Finance Academy
11-03-2020 10:30:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 1573 | Tags:

Op 15 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. The Finance Academy dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Renske van de Merbel, uitgever en hoofdredacteur Finance bij B+B Vakmedianet.

Kun jij The Finance Academy introduceren?

The Finance Academy is een gloednieuw e-learningplatform voor financiële professionals. We zijn in de zomer van 2019 gelanceerd met een groot assortiment aan kwalitatief hoogstaande e-learnings. In interactieve video e-learnings worden gebruikers meegenomen door actuele onderwerpen als robotisering, big data en data-analyse, risicoleiderschap, integrated reporting, waardecreatie en fraude en aansprakelijkheid.

Drukbezette financials kunnen met behulp van The Finance Academy helemaal zelf bepalen hoe, waar en wanneer zij hun vakkennis op peil houden. Bovendien zijn alle e-learnings van The Finance Academy geaccrediteerd door de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Gebruikers ontvangen na succesvolle afronding van de toets bij de gevolgde e-learning dan ook een certificaat van deelname dat zij bij de NBA kunnen overleggen.

Hoe onderscheidt The Finance Academy zich van andere mediamerken?

Omdat veel financiële professionals vanuit de NBA een permanente educatieverplichting hebben en een vastgesteld aantal punten per jaar moeten behalen, is het verleidelijk om de doelgroep met een e-learningplatform vooral daarin te faciliteren. Met behulp van e-learnings kunnen zij immers op een efficiënte en voordelige manier vanuit hun luie stoel puntjes scoren.

Maar om deze doelgroep écht te boeien, daarvoor is meer voor nodig. Daarvoor moet je bereid zijn je nek uit te steken door te investeren in de toppers uit het veld. En dat is gelukt. Want we hebben vooraanstaande docenten aan ons platform kunnen binden, professoren aan business schools als Nyenrode en experts uit de branche. Die investering in kwaliteit was belangrijk voor mij, omdat we díe financials willen bereiken die een hunger for knowledge hebben en zich actief willen blijven ontwikkelen in een vakgebied dat continu aan verandering onderhevig is.

Een mooie bevestiging van onze visie is dat Finanxe, een ambitieus en snelgroeiend interimbureau voor financiële professionals, een samenwerking met ons is aangegaan. De meeste professionals van Finanxe hebben geen permanente educatieverplichting, maar wel de mindset om te willen leren en groeien. Daarin hebben we elkaar gevonden.

Wat waren de successen en hoogtepunten van The Finance Academy in 2019?

Als team zijn we in een snelkookpan gesprongen! Begin 2019 kreeg ik de GO op de business case. Diezelfde zomer zijn we binnen tijd en budget live gegaan met ruim veertig e-learnings door topdocenten. De omzettarget hebben we in 2019 royaal behaald. En ook in 2020 zijn we sterk gestart.

Ik hoef het eigenlijk niet te zeggen: zo’n succes behaal je alleen met een team dat het hoofd koel kan houden. Met name projectleider Monique Scholten en marketeer Gerard Visser verdienen veel lof voor hun bevlogenheid. Het vertrouwen dat onze docenten in ons stelden, was daarnaast een hoogtepunt voor het hele team. Zij durfden hun naam aan The Finance Academy te verbinden toen deze nog slechts een domeinnaam was.

Natuurlijk was het niet elke dag smooth sailing. Je doet een duizelingwekkende hoeveelheid lessons learned op. Variërend van strategische dilemma’s tot heel praktische zaken. Zoals een docent die vlammende colleges geeft voor volle zalen, maar binnen de strakke opnameplanning voor een draaiende camera acuut green screen freeze ontwikkelt. Je leert razendsnel anticiperen en plaveit zo de weg voor de organisatie.

Dat brengt mij bij een volgend hoogtepunt: het succes van The Finance Academy krijgt navolging binnen VMN. Een tweede e-learning academy is inmiddels uitgerold. Voor mij een mooi voorbeeld van samenwerken in een organisatie die stappen zet in haar digitale transitie.

Welke stappen heeft The Finance Academy in 2019 gezet op gebied van crossmedia?

Vanaf dag één hebben we ingezet op een crossmediale aanpak voor The Finance Academy. De mediaplanning gaat uit van een 360-gradenstrategie over al onze financemerken heen. Dit betekent concreet dat we voor een strategie hebben gekozen waarbij de vakredactie gestructureerd artikelen van en interviews met docenten van The Finance Academy publiceert op onze online platforms, magazines, socials en in onze verschillende nieuwsbrieven. Ook verzorgen onze docenten als sprekers bijdragen aan onze congressen en events, waaronder de Nationale Controllersdag.

De doelgroep boeien en aan ons binden door journalistieke kwaliteit te leveren staat hierbij altijd voorop. Het is aan de lezer om te beslissen of hij of zij zodanig geprikkeld raakt door een onderwerp dat een inhoudelijke e-learning volgen een logische vervolgstap wordt.

Wat is jouw visie op crossmedia en de ontwikkeling van cross me dia met betrekking tot mediamerken?

Crossmedia staat voor mij volledig in het teken van de klant. We kunnen vanuit VMN gelikte crossmediale concepten bedenken en daaraan verdienmodellen koppelen. Als onze klant er niet op zit te wachten, sla je de plank mis. Onze onderzoeken en contacten met de doelgroep wijzen uit dat de financial grote verantwoordelijkheden en verplichtingen én weinig tijd heeft.

We wilden financials helpen om hun ontwikkeling optimaal in te passen in hun agenda. Met behulp van onze e-learnings kunnen ze nu zelf bepalen hoe, waar en wanneer ze hun vakkennis op peil houden. Dus 24/7 en vanaf alle mogelijke devices. Op de loopband op je smartphone een e-learningvideo over blockchain volgen? Vanzelfsprekend. Vanaf een Bounty-eiland met je iPad aan verplichte nascholing voldoen? Geen probleem.

Maar financials blijven behoefte hebben aan netwerken met peers en interactie met docenten. Daarom organiseren we ook fysieke events. In het vergroten van online interactie zie ik niettemin potentie: onze e-learningvideo’s zijn al interactief door tussentijdse vragen en tips. Live webinars kunnen een goede aanvulling zijn. En het zou fantastisch zijn om video game e-learnings aan te gaan bieden, waarbij zich afhankelijk van de keuzes van de gebruiker steeds een nieuw, gepersonaliseerd scenario ontvouwt. De cross mediale mogelijkheden zijn enorm, we zijn het onze doelgroep verplicht ze te benutten.

Op welke crossmedia case uit 2019 waarbij The Finance Academy was betrokken, ben je trots?

Een crossmediale droom. Dat is wat The Finance Academy voor mij is binnen het Finance portfolio van VMN. Als merk is ons e-learningplatform in korte tijd volledig verankerd binnen onze bestaande sterke merken Executive Finance voor CFO’s en cm: voor controllers. Financials lezen in onze magazines en op onze online platforms artikelen en interviews over hot topics in finance. Over al deze topics kunnen ze vervolgens diepgravende en inspirerende e-learnings volgen.

Ook de link met onze events en opleidingen is gelegd: onze e-learnings zijn nu gekoppeld aan het volgen van Nyenrode’s executive opleidingen, die in samenwerking met VMN zijn georganiseerd. We zijn momenteel ook onze eigen blended learning finance-programma’s aan het organiseren.

Maar als zelfstandig merk staat The Finance Academy ook als een huis. Dit bewijst bijvoorbeeld de redactionele The Finance Academy nieuwsbrief, waarvoor zich in korte tijd bijna duizend belangstellenden hebben aangemeld.

Kun je de case omschrijven?

We hebben de luxe van eigen sterke merken waarmee we het hart van de The Finance Academy-doelgroep kunnen bereiken. Bij de lancering van The Finance Academy hebben we dan ook vol ingezet op het verspreiden van redactionele content via onze eigen kanalen: de magazines en online platforms van Executive Finance en cm: en onze nieuwsbrieven.

 

Binnen het e-learningplatform maken we gebruik van video e-learnings die in een professionele filmstudio worden gefilmd en, voor de liefhebber, tekstuele e-learnings. Daarnaast hebben we gebruikgemaakt van e-mailmarketing en flows op onze online platforms, bannering, marketing nieuwsbrieven, bijsluiters bij onze magazines, stands en promotiemateriaal tijdens onze eigen events, SEA en SEO, socials en persberichten. Ten slotte hebben we advertenties in het Financieele Dagblad en de Accountant geplaatst

Hoe ondersteunt The Finance Academy adverteerders?

The Finance Academy is een 100 procent journalistiek product, waar geen sales aan gekoppeld is. Als ik zo vrij mag zijn om adverteerders hier te vervangen door events: onze e-learnings openen binnen VMN de weg naar vergaande blended learning-programma’s, gekoppelde incompany opleidingen en webinars. Aan een aantal van onze events zijn dan weer partners en sponsors gekoppeld.

www.thefinanceacademy.nl


Dinsdag 17 maart is de laatste dag dat je jouw cases kunt insturen voor Cross Media Awards 2020

Bestel hier kaarten voor de Cross Media Awards op 15 april 2020

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie