[Cross Media Vrouw 2016] Genomineerd: Lara Ankersmit
11-04-2016 10:55:00 Door: Marianna Beets | Hits: 3001 | Tags:

Lara Ankersmit, Head of Digital Media at NOS, is genomineerd voor Cross Media Vrouw het Jaar 2016. Wij spreken haar.

Kun jij NOS introduceren?

De NOS is een nieuwsorganisatie. Wij willen alle Nederlanders informeren over nieuws, sport en gebeurtenissen van nationaal en internationaal belang. Dat doen wij van oudsher via radio, televisie en Teletekst. En inmiddels ook via web, apps, connected TV (over-the-top) en sociale media. Grote sportevenementen als EK's, WK's, Tour de France, Olympische Spelen en Paralympische Spelen worden door de NOS volledig live gebracht op alle platformen.

NOS is een publieke omroep en wij richten ons dan ook vooral het publiek. Dit komt uiteraard terug in radio en tv programma's. Voor Digital betekent dat wij ons heel erg richten op een uitmuntende gebruikservaring voor onze bezoekers en gebruikers. Zij zijn immers de mensen voor wie wij het doen. Feedback van ons publiek monitoren wij dan ook actief.

Naast de traditionele kanalen, waar ik het web ook al min of meer onder schuif, is de NOS ook zeer actief op het gebied van innovaties. Dit zijn nieuwe digital content producten, die wij ontwikkelen in teams van journalisten, programmeurs en designers. Concept, ontwikkeling en implementatie wordt allemaal in-house gedaan. O.a. het NOS Lab is hiervoor opgericht. In het NOS Lab experimenteren wij met nieuwe vertelvormen voor de millennials. Wij experimenteren o.a. met content specials, Virtual Reality, 360 graden camera’s, OTT en native distributie via social media.

Wat zijn jouw activiteiten bij NOS?

Als Hoofd Digitaal ben ik -samen met mijn team- verantwoordelijk voor alle digitale producten, innovaties en ontwikkelingen. NOS Digital ontwikkelt de grote platformen van de NOS: NOS.nl, NOS apps, Teletekst apps, Jeugdjournaal site en apps en Nieuwsuur site en apps. Hiermee bereiken wij een miljoenenpubliek.

Verder ontwikkelen en experimenteren wij met nieuwe devices en nieuwe toepassingen, zoals bv smartwatch, connected TV, Apple TV en Chromecast. Dit is niet omdat daar meteen heel veel mensen gebruik van maken, alhoewel dat met connected TV wel begint aan te trekken, maar vooral omdat ik dat zie als nieuwe manieren van (TV) content bekijken. Ook dit proberen wij zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te zetten, zodat het voor iedereen -die de nieuwe gadget heeft- instant werkt.

In het NOS Lab experimenteren wij met nieuwe vertelvormen voor de millennial, oftewel voor een jongere doelgroep. Traditionele media als radio, tv en kranten trekken een steeds ouder publiek. Voor de millennials willen wij ook de betrouwbare nieuwsbron zijn, dat betekent dat wij hen moeten bereiken waar zij zijn en dat is niet perse op TV of via de radio.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Ik gebruik de term 'crossmedia' zelf eigenlijk nooit. Het is ook niet echt een consumenten begrip. En wij richten ons m.n. op de eind gebruiker. Ik vind het het mooiste als een verhaal ‘klopt' over de verschillende platformen heen en dat betekent steeds meer specifieke producties voor verschillende toepassingen. Het nieuwsfeit is het feit, maar de verpakking, de tone-of-voice en design is steeds verschillend. Dit vraagt een inhoudelijke creativiteit die ik interessant vind. Dus niet alles van het ene medium naar het andere medium doorplaatsen, maar echt nadenken in welke omgeving en met welke karakteristieken en gebruiksmomenten je daar aanwezig kunt zijn. Vanuit het NOS Lab zijn wij actief op Facebook met Instant Articles, onderzoeken wij een YouTube propositie en hebben wij een dagelijks nieuwsbericht op Snapchat. Een goed voorbeeld van het aanpassen aan de omgeving is NOSkort op Instagram. Op Instagram hebben wij inmiddels bijna 70.000 volgers en plaatsen wij ongeveer 6 berichten per dag, waarbij wij aansluiten bij de belevingswereld van de Instagram doelgroep. Ook haken wij in op Instagram trends en hashtags. In de reacties zie je dat wij daar weer een hele andere doelgroep mee bereiken dan met het 8 uur Journaal.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Het zal meer gaan naar native distributie, waarin per platform een passend concept wordt neergezet. Hier zetten wij ook vol op in bij de NOS. Zo zijn wij actief op Instagram, Facebook, Twitter en Snapchat. Op elke plek ontwikkelen wij weer een nieuw concept wat daar past. Wij vragen ook actief naar feedback en passen dat ook weer toe in de volgende uiting. En dat kan gewoon de volgende dag al zijn.

Crossmedia gaat er vanuit dat mensen alle platformen gebruiken, maar dat geloof ik niet zo. Als het überhaupt ooit al zo was, want waarom zou je en het magazine lezen, en het bijbehorende tv programma plus de app dagelijks gebruiken en volger worden op Facebook, Instagram etc. Ja de echte fans wellicht, maar de fans die houden al van je, die kopen je producten al. Het gaat mij juist om het bereiken van mensen die ons nog niet kennen.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van NOS ben jij trots?

NOS maakt op alle platformen mooie producten. En wij zijn steeds meer in staat om dat logisch aan elkaar te verbinden. Door simpele dingen als relevant te verwijzen naar de site of app vanuit een radio of tv programma als wel door vernieuwende concepten in het NOS lab.

Het zijn de nieuwe concepten waar ik trots op ben, maar ook het redesign van NOS.nl en NOS apps, waarin wij zowel vorm en design als inhoud volledig hebben veranderd. De sites en apps die wij voor het WK en de Olympische Spelen hebben ontwikkeld waren hier een goede voorloper voor. Hiervoor ontwikkelden wij een totaal concept kwa content, video en live streaming. Veel daarvan is teruggekomen in de hele organisatie en de verdere ontwikkeling van NOS.nl.

Rondom sport evenementen creëren wij een totaal beleving over TV, radio, online en apps. Dit jaar hebben wij weer een sportzomer met het EK voetbal, Tour de France, de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen. Rondom al deze events bieden wij op de site en apps extra livestreams, livestreams die wij op TV niet uit kunnen zenden. Op die manier maken wij optimaal gebruik van de live beelden die wij hebben, in combinatie met de mogelijkheden van de verschillende devices. De connected TV apps spelen hier ook een steeds grotere rol in. Via de Apple TV app zien wij nog niet zoveel gebruikers, maar de gebruiksvriendelijkheid is voor die app wel weer heel prettig. Dit proberen wij dan weer terug te brengen in de andere TV apps, door bijvoorbeeld via de NOS app de TV app te bedienen.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2015?

In 2015 is zowel op de site NOS.nl als de NOS app storytelling doorgevoerd, daarmee zijn de verhalen aantrekkelijker geworden en bevatten artikelen meerdere elementen als video’s, foto’s en audio fragmenten. Verder hebben wij een vorm gevonden om vanuit het NOS Journaal door te verwijzen naar de site en de app, dit doen wij op relevante manier die past. Dit zijn uiteraard wapenfeiten van de hele NOS. Dit is een samenwerking tussen meerdere disciplines binnen de NOS.

Wat is het laatste nieuws?

Vanaf begin dit jaar zijn wij gestart met een ‘data’ project, waarbij wij d.m.v. machine learning een betere aanbeveling willen doen aan onze bezoekers. Het echt grote nieuws blijft natuurlijk gewoon prominent aanwezig, maar de verschillende interesse gebieden zullen wij beter aan gaan bieden aan mensen die daarover willen lezen.

Voor het echte laatste nieuws van vandaag: check de NOS app :)=

www.NOS.nl

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `