[Cross Media Vrouw] Hendrikje Crebolder: Het Rijksmuseum is aanwezig op abri's, maar ook op Zwarte Cross
26-03-2019 11:29:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4094 | Tags:

Hendrikje Crebolder is Director of Development & Media bij het Rijksmuseum. Ze is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2019. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia.

[Fotocredits: Maarten Kools]

Kun je het Rijksmuseum introduceren?

Het Rijksmuseum is het museum van Nederland en verbindt mensen, kunst en geschiedenis. Het middelpunt vormt de collectie, waarbij de wereldberoemde werken van Rembrandt en andere 17de-eeuwse meesters behoren tot de publiekslievelingen behoren. Jaarlijks bezoeken ongeveer 2,3 miljoen mensen vanuit de hele wereld het museum. Ons doel is voor iedereen toegankelijk te zijn en een relevant aanbod te hebben. Dit doen we onder meer met Rijksstudio: het online aanbieden van high res beelden van de collectie van het Rijksmuseum. Deze beelden zijn vrij van rechten wereldwijd toegankelijk en te downloaden. Het Rijksmuseum is immers van en voor iedereen!

Wat zijn jouw activiteiten bij het Rijksmuseum?

Als Director of Development & Media ben ik verantwoordelijk voor publiekswerving en fondsenwerving zoals de partnerships die het Rijksmuseum heeft met founder Philips en de ruim twintig sponsoren onder wie hoofdsponsors ING en KPN, maar ook particuliere fondsen- en vriendenwerving. En daarnaast voor alle communicatie en marketingactiviteiten van het Rijksmuseum, onder andere in samenwerking met partners, zoals TMG.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Eigenlijk weten we niet beter: dit is wat we eigenlijk altijd al doen. Bij onze tentoonstellingen of programma’s zetten we altijd diverse kanalen tegelijk in, het liefst samen met onze partners. En proberen we overal op verwachte en onverwachte plekken onze collectie te tonen. Op deze manier proberen we elkaar te versterken. We zijn niet alleen te zien op een abri of op Instagram, maar we zijn ook aanwezig op de Zwarte Cross of op een bagageband op Schiphol. Waar we bij het Rijksmuseum steeds meer naartoe willen is dat we meer en beter meten wat het effect is op onze digitale kanalen. Daar willen we dan onze content op aanpassen. Een mooi voorbeeld zijn onze dynamische video’s, gepersonaliseerd op het zoek- en aankoopgedrag van de ontvanger. Bovendien zijn we aan het experimenteren met diverse YouTube-kanalen om met name een jongere doelgroep te bereiken. Ook daar vormen data de basis voor verdere ontwikkeling.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Versnippering van het medialandschap en de toename van vluchtige contentvormen op Instagram Stories en Snapchat zorgen ervoor dat we nóg relevantere content moeten maken. Het voordeel is dat we bij het Rijksmuseum prachtige content hebben, we moeten alleen zorgen dat we die anders en beter op maat verpakken zodat we voor iedereen toegankelijk zijn, of je nu kunstliefhebber bent of niet. Dat heeft ervoor gezorgd dat we steeds meer zelf maken en meer met formats en videocontent werken onder leiding van een Rijksredactie. Daarbij geldt dat je sneller moet werken. Dat vergt wel wat van je organisatie: andere vaardigheden en een ander productieproces waarbij je snel en wendbaar bent. Als iets niet werkt, moet je het om kunnen gooien. En ondanks dat content vluchtig is (na 24 uur niet meer zichtbaar) moet je wel een duidelijke en consistente contentstrategie hebben, anders verlies je de aandacht van de consument. Daarnaast moet je alle contentvormen kunnen beheersen: van story tot podcast.

Wat is de rol en het belang van data in jullie crossmediale strategie?

Data zijn voor ons essentieel. We hebben traditioneel veel data over ons bezoek, tentoonstellingen, de bezoekerswaardering, de website en onze app. Met growth hacking expertise in huis kijken we continu naar de effectiviteit van social kanalen en digitale campagnes. Daarnaast hebben we een conversie-optimalisatiegroep die elke week nieuwe tests uitvoert en een aantal customer journey-werkgroepen die data driven experimenten doet. Voor ons is de uitdaging om dit gedachtegoed in de hele organisatie over te brengen en het ook als besluitvormingsinstrument in te zetten.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van het Rijksmuseum ben jij trots?

We hebben verschillende mooie voorbeelden: de activatie rondom de 10 miljoenste bezoeker in juni 2016 die wereldwijd werd gevolgd. En nu vieren we natuurlijk het Jaar van Rembrandt 2019 samen met andere musea in het hele land. Een van de meest tot de verbeelding sprekende voorbeelden is de crossmediale campagne rondom de tentoonstelling High Society. Een tentoonstelling met een groot aantal prachtige levensgrote portretten van de rich and famous door de eeuwen heen. Daar hebben we geen traditionele tentoonstellingscampagne neergezet, maar waren we én te zien op tv, op abri’s in het hele land, reed een knalroze High Society-tram door Amsterdam en kon je op YouTube een satirische webserie volgen door de makers van Koefnoen. Society-expert Jort Kelder en modespecialist Cécile Narinx spraken onze multimediatour in en daarnaast maakten we de succesvolle mini-Privé met TMG. Publieksonderzoek heeft uitgewezen dat deze aanpak positief werd gewaardeerd onder een zeer breed publiek.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmediale wapenfeit van 2018?

Het belangrijkste aan de High Society-campagne is niet zozeer de inzet van alle verschillende kanalen tegelijk, hoewel je dat strak moet regisseren, maar meer het aangaan van de relatie met een voor velen niet erg voordehand liggende partij als TMG. Met hen maakten we vier eeuwen high society roddels in de Privé op een manier die voor Privé en Telegraaflezers herkenbaar, toegankelijk én vermakelijk is. Met Marten en Oopjen in de hoofdrol gaven we een kijkje in de wereld van feesten, roddels en intriges. Wat zich normaal achter gesloten deuren afspeelt, werd nu voor iedereen zichtbaar. Met liefde, huwelijk, mode, vorsten, adel en puissant rijke burgers (vips) als smeuïge ingrediënten. Om die stap te zetten - en van een traditioneel museumverhaal af te wijken - hebben we met de hele organisatie enorm hard gewerkt. En ook veel plezier gehad. Een van de mooiste reacties van het publiek was dat we spontaan een vlog kregen van een achtjarige influencer Elfje Emma op YouTube, die uit zichzelf en op eigen wijze een review van de tentoonstelling gaf.

www.rijksmuseum.nl

Lees ook:
[Cross Media Man] Pier Baarsma: We hebben Dan Brown ingezet als influencer 
- [Cross Media Man] Hans Nijenhuis: Weet je nog, vroeger, dat je artikelen online zette en dan verwachtte dat het verder vanzelf ging?
- [Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data
[Cross Media Man] Arthur Herpel: De tijd dat je met een enkel mediumtype een complete doelgroep activeert, ligt achter ons
[Cross Media Man] Justus Verkerk: De crossmediaconcepten van FCCE hebben het doel om meer data te verkrijgen
[Cross Media Man] Lauren van der Heijden: De Persgroep is getransformeerd van millimeter-verkoper tot adviseur

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de Cross Media Awards op 24 april

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door:

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie