[Cross Media Vrouw] Rens Plandsoen: “Ga als marketeer respectvol om met alle data die mensen anno 2015 waar dan ook aanmaken”
30-04-2015 16:28:00 Door: Ton Boom | Hits: 7970 | Tags:

Rens Plandsoen is Managing Partner bij RLVNT. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2015. Wij spreken haar.

Dag Rens, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je? 

Ha Bas, ik ben vereerd natuurlijk en ook dankbaar voor de kansen die de nominatie voor Cross Media Vrouw van het jaar 2015 ons hele team biedt. Elke gelegenheid die we krijgen om in dialoog te treden over onze ideeën grijpen we aan. Zoals je weet lanceerden we precies een jaar geleden RLVNT, dat was dus mei 2014. Nu net een jaar verder ben ik trots op wat ons team heeft neergezet, maar er is ook nog een heleboel te verbeteren; iedere dag zie ik weer nieuwe kansen.

Kun jij RLVNT introduceren?

RLVNT ontstond uit de fusie tussen een mediabureau en een digitaal creatief bureau. Een spannend avontuur. Wat weinig mensen overigens weten is dat RLVNT onderdeel is van deZwitserse moedermaatschappij Publigroupe. Zij bodenons de kans een nieuw type organisatie in de markt te zetten, uitgaande van het navolgbare gedrag (datasporen) van mensen. Die mensen zijn het start- en middelpuntvan alles wat we doen; strategische visies, interactieve creatie, off- en online media… We kunnen alles interactief maken, mits mensen ontvankelijk zijn voor de boodschap. We hebben het afgelopen en gaan ditkomende jaar nieuwe tools ontwikkelen die buiten de typische bureau-aanpak vallen. Zo volgen we via een realtime dashboard alle media-inspanningen van de merken waarmee we samenwerken, maken we gebruik van een iOs en Android app waarmee we direct contact hebben met een panel vol betrokken mensen die openstaan voor allerlei vragen die leven onder die merken. Maar we experimenteren ook met RLVNT zelf; we organiseren onszelf meer en meer als een collectief, waarvan de leden steeds vaker vooral bij RLVNTs opdrachtgevers zelf werken. Korter kan je de lijnen niet maken.

Wat zijn jouw activiteiten bij RLVNT?

Ik heb het afgelopen jaar de interne organisatorische rol op me genomen en was tegelijkertijd het gezicht naar buiten: op seminars, evenementen en in de pers. Dat was aardig aanpoten geblazen, zo met een net opgetuigde organisatie van 40 mensen die ook nog moesten uitvinden hoe hun verschillende bloedgroepen te mixen. Bij RLVNT geldt: “Management inspires, operation rules”. In dat kader heb ik sinds maart versterking van Sabine Bijleveld als COO (voorheen COO Publicis). Ook prijs ik me gelukkig te mogen werken met een team van zeer getalenteerde mensen zoals Jurgen Retra, Mart Vonk, Sarah Reintjes en Rik Kokkelink, om er een paar te noemen. Zij zijn de mensen die de turnaround in het ‘bureau-klant-consumens-denken’ mede mogelijk hebben gemaakt. Mijn hoofdtaak nu is de klantrelatie, daar haal ik mijn dagelijkse portie lol alleen al dubbel en dwars uit. Daarnaast doe ik business development, ontwerp ik nieuwe RLVNT tools en solutions en verder doe ik nog steeds veel PR en ben ik actief in de sociale media om de dialoog aan te gaan mbt RLVNTs visie.

Wat is jouw visie op cross media?

Mijn visie: Ga als marketeer respectvol om met alle data die mensen anno 2015 waar dan ook aanmaken. Dan krijg je ook steeds meer ruimte en vertrouwen om mensen hun datasporen te volgen, immers: mensen leren proefondervindelijk dat ze precies op het moment van ontvankelijkheid de voor hen meest relevante boodschappen ontvangen. Het is nu dan ook belangrijker dan ooit ‘te weten wat er onder mensen speelt’ en ‘te weten waar en wanneer mensen spelen’. Daarbij bepalen mensen zelf wat ze wel en niet accepteren, volgen en omarmen, via welk kanaal dan ook. En wat mij betreft begint dat respect met het stoppen mensen nog langer ‘consument’ te noemen.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van RLVNT ben jij trots?

Onze #uniekerUnique case. Uitzendbureaus Creyf’s en Unique gingen fuseren. Het was na een strategisch/creatieve pitch juist RLVNT dat van de twee ‘mensenmerken’ Unique en Creyf’s de kans kreeg om te laten zien wat we bedoelen met: ‘de mens als uitgangspunt nemen van communicatie.’ En dus hebben we voor deze fusie onder andere een social platform gebouwd waar de mensen van Creyf’s en Unique zelf (!) hun campagne konden voeren voor een #uniekerUnique. Op de vraag ‘Wat maakt jou uniek?’ kwamen reacties binnen aan de hand waarvan de Unique collega’s, de Creyf’s collega’s en al hun klanten elkaars unieke kanten leerden kennen, nog voordat de merken goed en wel gefuseerd waren. Van daaruit hebben wemet die zelf gegenereerde content hun radiocommercials, printuitingen, instore materialen, social content en Facebook campagne gemaakt. Dat het marketingteam van Unique het aandurfde met een nieuw bureau als dat van ons deze ongelooflijk  belangrijke opdracht te doen, maakt me super trots. Het mooiste moment voor mij was nog wel dat hun marketingdirecteur tijdens de evaluatie zei dat deze campagne mensen ook echt verbond! Dát maakt ons vak werkelijk zó ontzettend de moeite waard!

Hoe zie jij cross media de komende jaren ontwikkelen? 

Ik zie dat mensen steeds meer databewust worden en dat heeft grote gevolgen voor bedrijven die nu nog roepen "koopt mijn waar". Het zenden alleen is niet meer voldoende, ons vak gaat rap veranderen door een datageregeerde wereld.

Vorige week kwam er een onderzoek van Forrester uit, waarin ze claimen dat binnen afzienbare tijd TV en radio  ook via Programmatic gaan lopen. Dan neemt ook datadriven profiling toe, dus alleen socio-demografisch is niet meer voldoende. We kunnen volgen wat de behoeftes van de mens zijn én op welk moment ze ontvankelijk zijn voor de juiste boodschap.

Wat is het laatste nieuws? 

Ik ben erg trots op het partnership dat we onlangs met Simpel aangingen. Simpel is van de transparante tarieven, biedt mensen volledige controle over kosten én doet niet aan die klantonwaardige kredietcheck. Echt een merk dat RLVNT graag duurzaam aan mensen verbindt. Het voelde direct vertrouwd om letterlijk mee te ondernemen in de uitdaging om vele nieuw te werven abonnees te vinden. Samen realiseerden we een conversie die ver boven de door Simpel gestelde benchmark ligt. We richtten voor Simpel een dashboard in waarop te zien is hoe de campagne over alle kanalen heen presteert. Waanzinnig zo in control te zijn.

www.rlvnt.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2015 zijn Ard Siekerman, Thomas HendriksPeter de Mönnink en Willem-Albert Bol.

Je leest de interviews die we met hen deden hier

 

www.crossmediaawards.nl

Bestel hier kaarten voor de uitreiking van de Cross Media Awards op 20 mei

Cross Media Congres & Awards worden gesponsord door: