FIFA 18 Xperience Cross Media Event van het Jaar 2018
12-01-2018 18:51:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2888 | Tags:

Op 25 april werden de Cross Media Awards uitgereikt. FIFA 18 Xperience, ingestuurd door Vertigo 6, is Cross Media Event van het Jaar 2018.

De jury: “B­­ij FIFA 18 Xperience is gebruikgemaakt van innovatieve en vooral effectieve marketingoplossingen waarbij traditionele marketing en pr werd gecombineerd met socialmedia- en influencerstrategieën. Kortom, een briljant event met veel fans, BN'ers en alle belangrijke nieuwsplatforms op tv en radio en in print. De resultaten zijn indrukwekkend.”

Hier het winnende case-interview met Mike Hendrixen, oprichter en marketing- en pr-directeur van Vertigo 6.

Kun je Vertigo 6 introduceren?

Vertigo 6 is marktleider in de gamesindustrie op gebied van marketing en pr. We zijn een bureau zonder fratsen en poespas. Korte lijnen, snelle service en onstuitbaar enthousiasme. We richten ons op innovatieve en vooral effectieve marketingoplossingen waarbij we traditionele marketing en pr combineren met socialmedia- en influencerstrategieën. Nuchter, maar zeer creatief en altijd met de bedrijfsdoelstellingen in het achterhoofd. In onze recente projecten wordt gaming steeds meer een middel dan een doel an sich. Door de opkomst van eSports en gamekanalen als Twitch en gaminglivestreams op YouTube is gaming het middel om jongeren niet alleen te bereiken, maar ook te activeren.

Wie was de opdrachtgever voor het event en wie de sponsors?

Electronic Arts was de opdrachtgever, maar we werkten ook nauw samen met Top Notch, Eredivisie, AFC Ajax, Adidas, Media Markt, Sony PlayStation, Voetbalzone en Roughstate.

Wat waren de doelstellingen?

Om FIFA 18 neer te zetten als de grootste gamerelease van het jaar en om de resultaten van de FIFA 17-lancering te overtreffen. Vorig jaar hadden we een pop-upstore in de Kalverstraat en in september opende we er een in de stationshal van Utrecht Centraal. Een plek met dagelijks meer dan 250.000 passanten. Het was niet zozeer een event om consumenten en media te ontvangen, maar om een launchplatform te creëren om crossmediaal de relevante doelgroepen, media en fans te bereiken. Daarnaast moest het event alle betrokken partijen in direct contact met consumenten brengen en moest het sales genereren.
Daarnaast wilden we dit jaar de Cross Media Award voor beste event in de wacht slepen natuurlijk...

Kun je het event omschrijven?

EA SPORTS FIFA is jaar in, jaar uit het bestverkochte entertainmentproduct in Nederland, maar hoe houd je de game na meer dan 25 verschillende versies nog steeds relevant voor media? Hoe bereik je de doelgroep direct in het hart en betrek je alle relevante partijen? Voor FIFA 18 organiseerden we in opdracht van Electronic Arts de FIFA 18 Xperience. In de stationshal van Utrecht CS vond 11 dagen lang een launchevent plaats. Het event vond plaats in de vorm van een pop-upstore waarin we fans, consumenten, media, voetballers, BN’ers en andere geïnteresseerden hebben ontvangen.



Voor de opening werkten we samen met AFC Ajax en plantenlabel Top Notch. Ajax stuurde een groot deel van hun A-selectie af naar de Utrecht CS, maar ook rappers als Boef, Broederliefde, Jonna Fraser en Ronnie Flex waren bij de opening aanwezig. Dit leidde tot publiciteit in alle grote printmedia, tv-programma’s, radiostations en websites.
In samenwerking met Voetbalzone creëerden we meer dan tien livestreams die live geregisseerd werden en middels Facebook Live doorgezet werden naar de FIFA Benelux-Facebookpagina (ca. 200.000 volgers), de Voetbalzone-Facebookpagina (ca. 500.000 volgers) en de Facebookpagina’s van afzonderlijke Eredivisieclubs.
Om de gaming-doelgroep te bereiken zijn influencers essentieel. Niet alleen de gaming-YouTubers, maar ook andere invloedrijke idolen zoals dj’s en voetballers inspireren hun volgers. We organiseerden 11 (!) FIFA-avonden waarin voetballers, rappers, dj’s, YouTubers en andere BN’ers het tegen elkaar opnamen. Meer dan 100 Eredivisiespelers van onder meer Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, FC Twente en FC Utrecht reisden af naar Utrecht en deden een FIFA 18-post op hun socialmediakanalen. Ook rappers en andere BN’ers postten op hun socialmediakanelen en de grootste FIFA- en gaming-YouTubers creëerden content direct vanuit de FIFA 18 Xperience.

Welk bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

– Vertigo 6: overall strategie en concept, producent, influencerstrategie, socialmediamanagement en pr.
– Store for Brands: locatie pop-upstore, mede-producer (aankleding en concept).
– Starcom: ATL media-inkoop (los van de FIFA 18 Xperience).

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Traditionele paid-kanalen gaan het de komende jaren nóg zwaarder krijgen. Platte advertentievormen verliezen hun geloofwaardigheid steeds meer en het traditionele marketingbudget verschuift de komende jaren naar vormen die er meer earned uitzien voor de consument: influencermarketing, native advertising, et cetera. Maar ook activaties die leiden tot direct resultaat gaan belangrijker worden in de marketingmix. Social en owned kanalen blijven de basis vormen van de geïntegreerde marketingcommunicatiemix. Waar we van origine werken voor partijen die games maken en uitbrengen, zetten we games steeds vaker in als medium en middel om jongeren te activeren. Gaming gaat als medium de komende 10 jaar een grote vlucht nemen ook onder non-gamingmerken.

Welke media en mediumtypes zijn voor het event ingezet?

Voetbal is de grootste sport van Nederland en EA SPORTS FIFA is de game die door de meeste Nederlanders wordt gespeeld. FIFA 18 had daardoor de potentie om heel veel mensen te raken. Hiervoor hebben we gekozen voor traditionele media via pr en heeft Starcom een above-the-line mainstreamcampagne ingekocht met een mix van tv, out of home, online en social. Anderzijds hebben we met minimale middelen een gerichte mediacampagne gedaan via alle relevante socialmediakanalen en influencers.

– Tv: van RTL Boulevard tot het NOS Jeugdjournaal en Nieuwsuur allen via traditionele pr.
– Print: van VI tot NRC en van het Parool tot lokale kranten als Tubantia, allen via traditionele pr.
– Radio: van Radio 538 tot 3FM en van EenVandaag tot SlamFM, allen via traditionele pr.
– Online: van NU.nl tot Metro en van tweakers.net tot dumpert.nl.
– Social: voornamelijk Facebook (events, posts en streams), maar ook Twitter, Instagram en Snapchat.
– Influencers: YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat.

Zie www.facebook.com/voetbalzone/videos en www.facebook.com/coenensander/videos.

Wat waren de resultaten?

De FIFA 18 Xperience trok in 11 dagen ruim 40.000 bezoekers en had meer dan 2 miljoen passanten. Verder leidde het tot ruim 60 minuten airtime op tv, 300 minuten op radio, meer dan 250 artikelen online, 50+ printartikelen, ruim 150 socialmediaposts door influencers en een bereik van meer dan 500.000 mensen per livestream via Facebook Live en op de kanalen van Top Notch. In totaal werd er meer dan 5000 uur naar de livestreams gekeken. De influencers genereerden een uniek bereik van meer dan 2,1 miljoen met de hashtag #FIFA18XP (die trending werd). Dit leidde er uiteindelijk mede toe dat FIFA 18 de beste verkochte game van het jaar werd.

www.vertigo6.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie