Monique Bergers Cross Media Vrouw 2018
23-03-2018 08:26:00 Door: Arjen Westra | Hits: 9085 | Tags:

Monique Bergers, Director Appie Today & Social bij Albert Heijn, is Cross Media Vrouw van het Jaar 2018.

De jury: “Monique Bergers heeft zich getransformeerd van marketeer naar maker. Indrukwekkend hoe goed ze een jongere doelgroep aanspreekt in een veelal degelijke sector. In een sterk krachtenveld houdt ze heel duidelijk vast aan haar vernieuwende, crossmediale koers en doet de dingen compleet anders dan veel anderen. In alle mediakanalen waarin zij zich met Appie Today manifesteert, houdt ze de hoogste kwaliteitsnorm vast. Ze is consequent en consistent in haar aanpak. Ze is puur en heeft lef. Monique Bergers is Cross Media Vrouw van het Jaar.”

Dit is het winnende case-interview met Monique Bergers:

Kun jij Appie Today introduceren?

Appie Today, de social zender van Albert Heijn, gaat op een vernieuwende manier de verbinding aan met de zogenaamde ‘Netflix Generation’. De zender biedt dagelijks entertainment dat verder gaat dan het schap. Met verschillende formats in de vorm van series en reportages over alles wat klanten bezighoudt. Door snel in te spelen op (pop)cultuur, creëert Appie Today content die mensen echt willen zien. Van trends en actualiteiten tot aan liefde en reizen. Binnen én buiten de supermarkt. Formats die verhelderen, verdiepen, of verbinden, en bovenal entertainen. Zodat we de doelgroep niet alleen bereiken, maar ook de aandacht vast weten te houden. Appie Today werkt met een in-house redactie, die schakelt met diverse bureaus en productiemaatschappijen. 

Wat zijn jouw activiteiten bij Appie Today?

Als hoofdredacteur ben ik verantwoordelijk geweest  voor de opstart en uitvoer van het platform. Appie Today is ontstaan vanuit de wens om de jongere generatie aan ons te binden. Al snel ontdekten we dat als je deze doelgroep wilt bereiken, je anders moet denken. Niet als een marketeer, maar als maker.  Als maker ben je nieuwsgieriger, graaf je dieper, durf je meer, confronteer je en besteed je meer aandacht aan de vorm. Want alleen dan breng je de verhalen waar ook publiek voor is.  En dat was het uitgangspunt. Content waar men naar op zoek gaat. Om dit te realiseren heb ik een in-house redactie opgezet met voornamelijk jonge mensen met een journalistieke /redactionele achtergrond. Hiermee hebben we de werkwijze zowel intern als extern drastisch veranderd. Meer focus op transparantie, snelheid, volume en inhoud. Belangrijk uitgangspunt: proberen en continu leren. Ondertussen staat het platform, hebben we succesvolle formats en draait de redactie volop. Ik stuur de redactie aan, ben verantwoordelijk voor de jaarprogrammering en de verdere ontwikkeling en groei van het platform. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor alle social kanalen van Albert Heijn. 

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia is geen vraag meer, maar een gegeven. De consument schakelt continu tussen allerlei media en zet je letterlijk uit als je niet relevant bent. De kunst is dus om goed te begrijpen waar de behoeftes liggen en wat de gedragingen van de consument zijn op de verschillende media types. En daar zowel de inhoud als de vorm op aan te passen. Niet op basis van onderbuikgevoel zoals nog veel marketeers en uitgevers doen, maar echt op basis van data en (social) insights. In combinatie met een flinke dosis creativiteit en slim gebruik van technologie kunnen we op deze manier echt het verschil maken. 

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

De strijd om om de aandacht van de doelgroep wordt komende jaren alleen nog maar groter. Het medialandschap versnippert steeds meer en de hoeveelheid content neemt met de dag toe. Voor uitgevers en merken is het dus van belang kwalitatief goede content te bieden. Content die aansluit bij de belevingswereld en bij het gedrag op het medium zelf. Het simpelweg doorplaatsen van je content kan echt niet meer. Net als push boodschappen. Hier word  je direct op afgestraft. 

Daarnaast is er een hele generatie makers in opkomst. Als merk moet je kijken hoe je dit voor je kunt laten werken. En dan bedoel ik niet simpelweg influencermarketing. Het gaat om samen creëren. Hier hebben we afgelopen jaar al meerdere malen mee getest.  Zo hebben we jonge makers de vrije hand gegeven en onze 100.000 medewerkers opgeroepen om hun werk en ideeën met ons te delen. Dat leverde prachtige content op die door de authenticiteit direct werd opgepakt door de doelgroep. 

En natuurlijk data: data wordt meer leading dan ooit. Deze moet echt als startpunt van je communicatiestrategie zitten. Bedrijven die dit spel snappen, worden winnaars. 

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van Appie Today ben jij trots?

Lastig kiezen. We hebben in een jaar tijd meer dan twintig formats live gezet. Al deze formats zijn gestart  vanuit een cultural insight, die op data is gebaseerd. En elk format heeft zijn eigen doelgroep en doelstelling. Zo ben ik redactioneel gezien waanzinnig trots op het format Food for Thought waarin we ook kritisch naar ons zelf durven te kijken. Gedurfd voor een commercieel merk. 

Cross mediaal gezien is Buik Billen Bonus by far de beste case. Buik Billen Bonus is een satirisch work-out format gepresenteerd door de verleidelijke fitness god, Davy King. Met Bonusproducten  als gewichten brengt hij zijn fans letterlijk en figuurlijk in beweging. Een échte social hit voor Albert Heijn met wekelijks duizenden fans. Hier speelden we handig op in door de feedback vanuit social te gebruiken in de volgende video's. Zo mochten fans meesporten met Davy en hebben we live BBB sessies georganiseerd. De serie werd zo'n succes dat we deze naar TV gebracht hebben. Dat dergelijke content polariseert, bleek wel uit de nominatie voor de Loden Leeuw. En wat doe je dan als echte sportman? Dan wil je winnen ook. Wel zo sportief. Dus hackte Davy de verkiezing door op te roepen voor hem te stemmen, met als beloning een extra zware work out: met de Loden Leeuw. En dat heeft ons heel veel free publicity opgeleverd. In december hebben we het jaar in stijl afgesloten door een BBB kalender te ontwikkelen die via whatsapp te bestellen was bij Davy.

Afrekenen was heel simpel: d.m.v. een Tikkie. Dit leverde wederom veel hilariteit op bij de doelgroep.

Kortom: Buik Billen Bonus vond zijn oorsprong in social en is daarbinnen op een slimme en innovatieve manier uitgebouwd. De content is meerdere malen breed opgepakt door de media. Maar is daarnaast doorvertaald naar de complete middelenmix van Albert Heijn. Van de Bonusfolder, events en TV tot aan de persoonlijke Bonusmail. Elk middel met een geheel eigen invulling dat past bij dat middel en de doelgroep. 

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2017?

De introductie van Appie Today. Hiermee hebben we een compleet nieuwe doelgroep aangeboord. En onszelf ook in een klap succesvol neergezet als contentproducer en -distributeur. Een unieke stap voor een merk. Hiermee hebben we de media wereld flink opgeschud. Want we creëren zo een verschuiving van branded content, naar brand publishing. Daarnaast hebben we de manier van werken van onszelf en de bureau's ook flink veranderd. Appie Today vraagt om een redactionele benadering van produceren. Het vergt een bereidheid om nieuwe dingen te proberen en grenzen op te zoeken. En dat kan door het werken met formats. De formats worden merken op zich en bewijzen hun waarde in serievorm. Het creëert consistentie in de herkenning, en biedt tegelijkertijd ook de flexibiliteit door steeds binnen het format te variëren en in te spelen op cultuur en actualiteit. 

Wat is het laatste nieuws?

Dat het werkt! We hebben inmiddels al meer dan de helft van Nederland bereikt. De video's worden zeer goed bekeken en we realiseren m.n.onder de jongere doelgroep een hogere waardering voor het merk Albert Heijn. 

Verder: We testen veel met nieuwe contentvormen. Zo hebben we onlangs een podcastserie gelanceerd: Bezeten van eten. Deze podcast is te luisteren via Spotfify, iTunes, Soundcloud en ons eigen platform. Daarnaast zijn we druk bezig met de ontwikkeling van een supermarktsoap, waarin interactiviteit een belangrijke rol speelt. Daarnaast zijn we op zoek naar nieuwe distributiemodellen. Zo testen we onze content op digitale schermen in de winkel, zoeken we integraties met onze andere middelen en embedden we onze eigen player op diverse plekken. 

Maar dit is natuurlijk maar een fractie van al het moois dat er aan gaat komen.

www.appietoday.nl

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018.  

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie