[De MediaBelofte 2017] Genomineerd: Chris Römer | Concepter Initiative Tomorrow
27-10-2016 11:25:00 Door: Katja Brokke | Hits: 10862 | Tags:

Chris Römer is Concepter bij Initiative Tomorrow en mede-eigenaar van Flexkamer.nl. Hij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2017 en wij spreken hem over zijn werk en ambitie.

Dag Chris, kun je Initiative Tomorrow introduceren?

Initiative Tomorrow is de creatieve hub binnen Initiative. We gebruiken data om doelgroepen te identificeren en om te begrijpen hoe we, met doelgroep specifieke concepten, waarde kunnen toevoegen aan hun levens. Samen met de rest van Initiative maken we die concepten onderdeel van een consumer journey. Hierdoor realiseren we niet alleen concepten die leuk zijn voor consumenten, maar die onze klanten ook helpen om te groeien. Zo ontwikkelen we voor het merk HEMA een influencerstrategie om het schoolassortiment op effectieve wijze aan de man te brengen.  En vlogen we de hele wereld over om een serie te maken waarin een bekende foodblogger op zoek gaat naar de oorsprong, mythes en geschiedenis van verschillende specerijen.

Wat kan Initiative Tomorrow dat andere bedrijven niet kunnen?

Wij maken voor onze merken cultuur, werk dat echt onderdeel wordt van het leven van consumenten. Dat kunnen we door creativiteit in het hart van oplossingen te plaatsen. Oplossingen die gevoed worden door data (media-, merk- en doelgroepinzichten) en gefocussed door een consumer journey. Je hebt daarvoor een unieke combinatie van ondernemerschap, kennis, creativiteit en culturele sensitiviteit nodig. Ik ben nog geen ander bedrijf in de markt tegengekomen dat al die eigenschappen goed samenbrengt.

Waaruit bestaat jouw werk bij Initiative Tomorrow?

Het bijzondere aan Initiative Tomorrow is dat niemand slechts één taak uitvoert. Ik ben eigenlijk een hybride: het grootste deel van mijn tijd verzin ik concepten die passen in onze tijd, moderne ideeën, maar houd me daarnaast ook bezig met strategie of productie. Dit realiseer ik samen met een groep leuke creatieve mensen die ieder vanuit hun eigen specialisme op projecten werken. Daardoor is mijn werk nooit hetzelfde. Iedere dag is anders, en dat is fijn. Toch blijf ik het bedenken van concepten echt het leukste onderdeel van mijn werk vinden. Het bedenken van een effectieve oplossing voor een klant die struggles ervaart met een product, dat vind ik gaaf. 

Je werkt nu ruim een half jaar voor Initiative Tomorrow. Je komt van Dentsu Aegis Network, waarom heb je de overstap gemaakt?

Bij Dentsu Aegis Network ben ik begonnen als stagiair en doorgegroeid naar de functie van Creative. Vervolgens heb ik daar 3 jaar lang met veel plezier gewerkt. Daarna was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Initiative Tomorrow was toen net begonnen, het was een startup. Ik had de kans om hier een nieuw avontuur aan te gaan. De mogelijkheid om te kunnen sparren met andere creatieven, ervaar ik als een aanvulling op mijn ontwikkeling. Ik verwacht dat ik hier veel nieuwe dingen kan leren.

Je bent mede-eigenaar van Flexkamer.nl. Vertel!

Tijdens mijn studententijd zag ik dat veel studentenkamers tijdelijk leegstaan, bijvoorbeeld tijdens een stage, minor of een reis naar het buitenland. Studenten betalen liever dubbele huur dan dat zij hun kamer opzeggen, omdat het vanwege gebrek aan woonruimte dramatisch is om een nieuwe kamer te vinden. Samen met een studievriend besloot ik dit probleem om te zetten naar een businessplan. Dit is uitgegroeid naar Flexkamer: een platform waarop je tijdelijk kamers kunt (ver)huren. 

Wat zijn jouw ambities?

Ik zou nu natuurlijk kunnen zeggen dat ik middels mijn werk hoop bij te dragen aan wereldvrede, maar het lijkt me duidelijk dat ik daarvoor het verkeerde beroep gekozen heb. 

Ik ben nog niet lang in dienst bij Initiative Tomorrow. Er valt hier nog zoveel te leren en te behalen. Ik zou bijvoorbeeld wel beter willen worden in copywriting en uiteindelijk zou ik wel een team willen aansturen, maar dat zijn wensen voor later. Ik ben 26 jaar, ik kom pas net kijken. Maar van dromen is nooit iemand slechter geworden. 

Wat is het laatste nieuws?

De moderne consument wordt steeds bewuster en wil meer controle en transparantie in de voedselketen. Tot in het kleinste detail willen ze weten waar hun eten vandaan komt. Ze willen de oorsprong van de producten kennen: wie heeft het gemaakt, waar komt het vandaan? Om sterke concepten te blijven maken, moet ik als creative inspelen op deze trends. Zo ben ik bezig geweest met een tof project voor Maaslander: middels een eigen format en relevant storytelling concept vertellen we het verhaal achter de kaas en laten we de sympathie voor het vakmanschap van Maaslander Kaasmakers zien aan de consument.  De eerste aflevering verschijnt binnenkort. Check it out!

www.initiative.nl

 

Een overzicht van alle genomineerden voor MediaBelofte 2017 staat hier

 

De MediaBelofte van het Jaar wordt gesponsord door






 


 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie