[De MediaBelofte 2019] Genomineerd: Berna Toprak, redacteur bij WOMEN Inc.
28-09-2018 12:25:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 2711 | Tags:

Berna Toprak, redacteur bij WOMEN Inc. is de aanjager van de coalitie inclusiviteit binnen de media. Ze heeft het voor elkaar gekregen om RTL, NPO, VICE en vele andere mediapartijen om tafel te krijgen en inzichtelijk te maken wat de noodzaak is van meer kleur op tv en hoe we stereotyperingen over seksuele voorkeur en sekse kunnen bestrijden.

Dag Berna kun je WOMEN Inc. introduceren? 

WOMEN Inc. is in 2005 opgericht door Jannet Vaessen. Het is een stichting die streeft naar een wereld waarin het voor je kansen niet uitmaakt of je als jongen of meisje wordt geboren. Nu maakt dat nog wel uit: vrouwen zorgen nog altijd twee keer zoveel als mannen, ze verdienen minder dan mannen én ze hebben geen gelijke kansen op gezondheid omdat de gezondheidszorg voornamelijk is gebaseerd op het mannenlichaam. WOMEN Inc. verbindt en versterkt vrouwen door het hele land. Dit doen wij onder andere door middel van publiekscampagnes en lobbyactiviteiten richting werkgevers, zorgprofessionals en overheid.

Wat kan WOMEN Inc. dat andere platformen niet kunnen?

WOMEN Inc. gelooft in verbinding en dat maatschappelijke verandering van binnenuit komt. Wij onderscheiden ons door een unieke 360 graden-aanpak voor het creëren van maatschappelijke verandering.
Neem bijvoorbeeld het thema stereotypering. In 2016 hebben we een jaar lang onderzoek gedaan naar stereotypering en beeldvorming in de Nederlandse media. Het jaar daarop, in 2017, hebben we de publicatie met de resultaten gepresenteerd aan ruim 100 mediamakers én hebben we een aantal sleutelfiguren uit de media uitgenodigd aan wie we deze resultaten hebben overhandigd. Vervolgens zijn we met deze sleutelfiguren om de tafel gaan zitten en hebben we besloten om een samenwerking aan te gaan in de vorm van een coalitie: de Coalitie Beeldvorming in de Media.

Door deze partijen bij elkaar te brengen in de vorm van een coalitie helpen wij het proces te versnellen. Daarnaast blijven wij de aanjagers van dit thema, zowel voor als achter de schermen, om ervoor te zorgen dat diversiteit in de media hoog op de agenda blijft. Die verbindende en aanjagende rol is best bijzonder. Door onze opgebouwde ervaring in het creëren van maatschappelijke verandering weten wij goed aan welke knoppen er gedraaid moet worden en wat ervoor nodig is opdat alle neuzen dezelfde kant op gaan wijzen. 

Waaruit bestaat jouw werk bij WOMEN Inc.?

Als onderdeel van een hecht team ben ik medeverantwoordelijk voor het managen van de Coalitie Beeldvorming in de Media. Daarnaast ben ik redacteur en programmamaker op het gebied van beeldvorming. Ik geef masterclasses aan mediamakers, organiseer verschillende bijeenkomsten en geef advies op het gebied van diversiteit en inclusie aan verschillende mediaorganisaties. 

Je houdt je bezig met diversiteit in media, vertel ons er meer over!

Beeldvorming in de media heeft een grote invloed op hoe wij de werkelijkheid zien en ervaren. Want beelden en woorden doen veel meer dan alleen een beschrijving geven van de werkelijkheid, ze schrijven deze ook voor. Dit wordt vaak onderschat. Het citaat You can’t be what you can’t see vat dit voor mij heel mooi samen. Ik geloof dat de media een belangrijke rol spelen en veel potentie hebben in het tegengaan van ongelijkheden. Maar ik geloof vooral ook dat de media mooie kansen laten liggen als ze niet mee veranderen met de maatschappij. 

Wat zijn jouw ambities?

De komende periode hoop ik dat de Coalitie Beeldvorming in de Media zich verder gaat uitbreiden. Ik wil me graag samen met andere mediapartijen inzetten om te ontrafelen hoe de media diverser en inclusiever kunnen zijn. Het doorgronden wat dit nou echt betekent in de praktijk is iets dat mij enorm intrigeert. 

Wat is het laatste nieuws?

Steeds meer organisaties melden zich bij de Coalitie Beeldvorming in de Media en daar zijn we erg trots op. Binnenkort maken we de nieuwste namen bekend. Maar we hopen dat nóg meer mediaorganisaties die diversiteit en inclusiviteit hoog op de agenda hebben staan zich bij ons zullen melden.

www.kennisbankbeeldvorming.nl

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2019 staat hier.

 

 MediaBelofte en DeMedia100 worden gesponsord door