[De MediaBelofte 2016] Genomineerd: Gwen Pol | VICE Media
26-11-2015 12:17:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 13649 | Tags:

Gwen Pol is producer en Host bij VICE Media. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2016. Wij spreken haar.

Dag Gwen, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je?

Dankjewel! Het gaat hartstikke prima. Druk aan bezig met een aantal documentaires waarvan er een net is uitgekomen.

Kun je VICE Media introduceren?

VICE is het grootste mediamerk ter wereld dat zich op jongeren richt. In 1994 kwam het eerste magazine uit in Canada, en inmiddels zit VICE in bijna veertig landen. De documentaires, programma's en artikelen die VICE maakt worden gedeeld via online, lineaire, mobiele en sociale kanalen, en zo worden iedere maand honderden miljoenen mensen bereikt. VICE bestaat uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een televisie- en filmproductiebedrijf, een tijdschrift, een platenlabel, een in-house creatief bureau en een uitgeverij.

Waaruit bestaat jouw werk bij VICE Media?

Ik werk als Reporter en Producer voor VICE. Dat betekent zo veel als dat ik ideeën verzin voor documentaires, research doe en als host werk; ik presenteer de video’s dus ook.

Eerder werkte je bij VPRO. Hoe kwam jij bij jouw keuze voor VICE Media?

Ik had in het verleden al een aantal keer freelance voor VICE gewerkt en het bedrijf heeft me altijd geïntrigeerd. Het zijn veel jonge mensen die met zijn allen heel hard werken om verhalen te maken die gaan over wat er nu speelt in wereld maar dan op een persoonlijke manier, van binnenuit. Reguliere nieuws en mediaplatformen hanteren vaak een soort standaardmanier van communicatie maar bij VICE is er ruimte voor verandering daar in, waar volgens mij veel mensen behoefte aan hebben. Daarnaast groeit het bedrijf keihard en om deel uit te maken van die groei is te gek.

Wat zie jij als de belangrijkste trends in media?

Ik vind Snapchat fantastisch. Iedereen is zijn lelijke echte versie op snapchat en dat vind ik nogal een verademing vergeleken met de tot in de puntjes bewerkte fotos’ van iemands nieuwe sokken op bijvoorbeeld instagram.

Wat zijn jouw mediamerken?

Ik heb geen vaste merken. Ik zoek mijn informatie op heel veel verschillende kanalen. Vaak begint bij een reguliere pagina zoals die van The Guardian maar kom je met doorklikken en zoektermen isoleren en veel copypasten uiteindelijk terecht op een forum over liefhebbers van apocalyps-waardige kruisbogen. Dat is dan mijn mediamerk, voor een week.

Wat zijn jouw ambities?

Ik hoop vooral de ruimte te hebben om nog een heleboel verhalen voor VICE te mogen maken.

Wat is het laatste nieuws?

Deze week is onze documentaire over de illegale goudsector in Suriname uitgekomen waar ik afgelopen maand een aantal weken was. Het is de eerste lange internationale documentaire voor VICE Nederland en we hebben er loeihard aan gewerkt.

@gwenpol
vice.com/nl


Het overzicht van de genomineerden voor de MediaBelofte 2016 staat hier

 

De MediaBelofte 2016 wordt gesponsord door