[DeMediaBelofte 2016] Genomineerd: Xanthe van Schoonhoven | Mindshare
20-11-2015 09:08:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4095 | Tags:

Xanthe van Schoonhoven is Business Intelligence Manager bij Mindshare. Zij is een van de tien genomineerden voor DeMediaBelofte 2016. Wij spreken haar.

Dag Xanthe, gefeliciteerd met jouw nominatie! Hoe is het met je?

Yes!! Super gaaf en een heel mooi compliment!! Niet verwacht, ben voor mijn gevoel toch een beetje een indringer als ‘onderzoeker’binnen de Mediabelofte2016. Al wordt data natuurlijk steeds belangrijker! De nominatie was ook een extra mooie start bij Mindshare.

Kun je Mindshare introduceren? Mindshare is het meest bekroonde mediabureau van Nederland en onderdeel van een internationaal netwerk met kantoren in 87 landen. Vanuit de rol van lead business partner helpt Mindshare haar klanten dagelijks om hun business te laten groeien. Dat doen we via Adaptive Marketing. Dit staat voor wendbaar en flexibel kunnen acteren op resultaten van onze communicatie-inspanningen. Hierbij spelen consumenten-, media- en merkinzichten - Big Data – een zeer belangrijke rol.

Waaruit bestaat jouw werk bij Mindshare?

Bij Mindshare werk ik als Business Intelligence Manager. Belangrijkste binnen mijn werk, en ook een uitdaging voor onderzoek, vind ik de doorvertaling van data naar hands-on learnings en aanbevelingen. Een onderzoeksrapport waar alle betrokkenen mee kunnen werken en dat het niet een onderzoek alleen voor en door onderzoekers is.

Eerder werkte je bij MeMo². Wat deed je daar en waarom heb je de overstap naar Mindshare gemaakt?

Bij MeMo² heb ik uitgebreide kennis en ervaring opgedaan op het gebied van onderzoek. Mijn eerste kennismaking met de wereld van media en media-onderzoek! Uiteindelijk heb ik besloten de stap te maken naar een mediabureau, omdat ik onderzoek zie als onderdeel van een groter geheel binnen marketing en communicatie. Bij belangrijke beslissingen wordt onderzoek steeds vaker leading en verdwijnt het ‘buikgevoel’ denken steeds meer naar de achtergrond. Daarbij wordt data een steeds belangrijker onderdeel binnen media / media-evaluatie en Mindshare loopt hierin naar mijn mening voorop. Daarnaast werken er bij Mindshare heel veel experts binnen verschillende gebieden van media, waar ik nog een heleboel van kan leren!

Wat zie jij als de belangrijkste trends in de mediabureauwereld?

Het medialandschap wordt steeds meer gefragmenteerd, met steeds meer kanalen, middelen en mogelijkheden om te adverteren. Aan de andere kant hebben consumenten steeds meer zelf de regie over wat zij aan reclame over zich heen laten komen. Denk aan de opkomst van Adblockers en de afname van de lineaire TV consumptie. Hierdoor kan het lastiger worden om bepaalde groepen consumenten te bereiken en is het belangrijker dan ooit om op het juiste moment relevant te zijn voor consumenten. Daar ligt een mooie uitdaging voor mediabureaus (en dus ook media-onderzoek)! Een andere grote trend is de intelligente automatisering: digitale advertentieruimte wordt steeds meer via automated trading ingekocht. Dat is nu nog voornamelijk voorbehouden aan online advertising, maar addressable TV en digital OOH zijn in opkomst en gaan in de nabije toekomst dezelfde kant op.

Wat zijn jouw mediamerken?

Instagram is wel mijn nieuwe verslaving… Al kijk ik ook regelmatig op Pinterest en check ik NU.nl.  

Wat zijn jouw ambities?

Ik heb nu net een nieuwe stap gemaakt, die me heel veel energie en nieuwe motivatie geeft! Inspirerende nieuwe omgeving met uitdagende opdrachten en niet onbelangrijk doorgroeimogelijkheden. Toen ik 6 jaar geleden bij MeMo² begon, had ik ook niet gedacht dat ik 6 jaar later nog steeds met veel plezier in onderzoek zou werken (is toch voor nerds?). Ik ben nog geen 30 en zie wel wat er op mijn pad terecht gaat komen. Het kan zomaar zijn dat ik over 10 jaar totaal iets anders doe. Voor nu wil ik eerst mijn nieuwe uitdaging bij Mindshare oppakken en hier verder doorgroeien.

www.mindshare.nl


Het overzicht van de genomineerden voor DeMediaBelofte 2016 staat hier

DeMediaBelofte van het Jaar wordt gesponsord door