Edwin Basten over Neuro Direct Marketing
23-09-2014 16:10:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4057 | Tags:

Het vakgebied neuromarketing krijgt steeds meer aandacht. De kennis die beschikbaar wordt vanuit de wetenschap over de werking van het brein biedt baanbrekende inzichten. Wij spreken met Edwin Basten, oprichter Online Marketing Group OMG.

Dag Edwin, hoe gaat het met OMG en hoe gaat het met jou?

Het is een groot voorrecht om in deze tijd leiding te mogen geven aan OMG. De dynamische omgeving vraagt dat we maximaal onze talenten en competenties benutten. Ik ben trots en dankbaar dat ik een club van jonge, gemotiveerde specialisten mag leiden die bereid zijn de grote uitdagingen van onze adverteerders mede aan te gaan.

Online Marketing Group OMG is actief in e-mail marketing. Hoe ontwikkelt die markt zich?

Er zijn niet zo veel marktcijfers beschikbaar, maar als ik de geluiden om mij heen goed beluister is e-mailmarketing nog altijd een kanaal waar je niet omheen kunt. Of het nu gaat om de inzet van geprofileerde opt in bestanden, performance based bereik of de e-mailstrategie op de eigen bestanden. E-mail bewijst zich keer op keer weer als een sterk conversie kanaal. Ik verwacht de komende jaren zelfs groei, zowel op het gebied van de advertising als retentie.

Je bent al een tijd lang bezig met neuromarketing binnen e-mail marketing: Neuro Direct Marketing. Wat gebeurt er op dat gebied? Vertel alles!

Tot nu toe werd neuromarketing mondjesmaat toegepast op productontwikkeling en bij de bedenken van grote internationale reclamecampagnes. Maar in combinatie met e-mailmarketing wordt neuromarketing in ene bereikbaar voor een veel grotere groep adverteerders om te helpen bij het verhogen van de effectiveit van eigenlijk alle marketing investeringen. We kunnen nu campagnes starten met een veel beter vertrekpunt door eerst na te denken over de verleidingstechnieken die we willen toepassen. Daarna begint echter het optimalisatie proces waarmee doorlopend de conversie op campagnes verhoogd wordt.

In deze tijd waar iedere euro telt voor onze adverteerders, een onmisbare werkwijze om succesvol te blijven. Ik verwacht dat de interesse voor onze werkwijze snel zal toenemen.

Daarom hebben we Inmiddels naast onze e-mailspecialisten ook psychologen en neuromarketeers in dienst. Wij hebben een methode ontwikkeld gebaseerd op gedragsbeïnvloeding, waarmee we nog beter effectieve e-mailcampagnes kunnen opzetten.

Welke adverteerders pakken Neuro Direct Marketing op, zijn er al cases?

Neuro Direct Marketing biedt zoveel mogelijkheden, dat ons credo is geworden „don’t just market, neuromarket. Waarmee we willen zeggen, als je nu niet begint met neuromarketing toe te passen binnen je gehele marketing strategie, dan loop je het risico dat de concurrenten die dat wel doen niet meer in te kunnen halen. Dank zij de effectieve toepassing van neuromarketing zien we enorme conversie verhogingen binnen campagnes. Wij hebben al snel ontdekt dat als je de principes van neuromarketing wil benutten, je eigenlijk niet om e-mailmarketing heen kan. Geen enkel kanaal biedt je zowel de flexibiliteit als de volledige controle om campagnes doorlopend te optimaliseren tot het hoogste resultaat.

De belangrijkste adverteerders voor ons op dit moment zijn automobiel merken en de grote landelijke dagbladen. Maar ook verzekeraars en financiële instellingen zijn erg geïnteresseerd. We hebben al diverse campagnes volledig op neuro ontwikkeld, helaas kunnen we daar in verband met de vertrouwelijkheid niet veel over delen, maar de resultaten zijn opmerkelijk. Een verdubbeling van conversies binnen de salesfunnel is geen uitzondering.

Welke potentie heeft Neuro Direct Marketing voor de toekomst? Hoe groot kan het worden?

Ik denk eerlijk gezegd dat de belangrijkste principes van neuromarketing overal binnen marketing toegepast gaan worden. De behoefte om te testen en te optimaliseren gaat dus zeker enorm groeien. En het mooie is, Neuro Direct Marketing is internationaal inzetbaar, want ons brein werkt in de hele wereld hetzelfde. Dus gebruikmaken van culturele verschillen kun je op basis van dezelfde technieken oneindig veel mogelijkheden testen om je campagnes te optimaliseren.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we besloten hebben klinisch onderzoek voor e-mailcampagnes toe te voegen aan onze diensten. We gaan hiervoor samenwerkingen aan, o.a. met het bureau Braingineers, dat gespecialiseerd is in klinisch onderzoek met behulp van Eyetracking en EEG scans.

Overigens zullen wij eyetracking onderzoek, dat al een tijdje bestaat maar nauwelijks toegepast wordt, ook zelf gaan aanbieden aan onze adverteerders. Wij zijn er van overtuigd dat de hele branche over tien jaar terugkijkt naar deze tijd als pre-historisch. Als je bedenkt hoeveel uitingen er geproduceerd worden binnen de reclame branche, die niet aan een simpele eyetracking onderzoek onderworpen worden, dan is daar nog een wereld te winnen. Wij willen daar een steentje aan bijdragen.

www.omg.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie