[Interview] Fashion blogger Merel van Poorten over Andathousandwords.com
12-12-2014 12:49:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 10583 | Tags:

Merel van Poorten maakt grote sprongen. Van stagiaire schoot zij door tot Designer & Brand Manager bij Blessed Jewelz. Daarnaast zet ze zichzelf neer als social media professional met haar blog Andathousandwords.com. Wij spreken haar.

Dag Merel, social media queen, hoe is het met je?
Queen?! Ik voel me eigenlijk nog een guppie op het online vlak. Ik ben mijn blog net 4 maanden geleden begonnen en ik ben zelf ook erg verbaasd hoe snel het is gegaan.

Bloggen, Facebook, Instagram, Twitter , Pinterest, je bent er maar druk mee. Waar komt die drive vandaan?
Ik heb een marketing achtergrond, veel interesse in mode en ik volg zelf al jaren veel internationale blogs. Het leek me leuk om te kijken of ik met een eigen blog een nieuwe richting kon inslaan. En dat lijkt te lukken! Ik denk dat voor mijn fashion en lifestyle gerichte doelgroep Instagram het beste online platform is om een internationaal publiek op te bouwen. Uit de statistieken van mijn blog blijkt dat veel Instagram volgers ook mijn blog bezoeken. Afgelopen maand had ik zo bezoekers uit meer dan 70 landen uit vier continenten. 

Waarom dan de keuze voor de titel And a Thousand Words?
Zowel mijn blog als mijn Instagram account zijn beiden erg beeldgedreven. Ik schrijf korte teksten bij een zelfgemaakte foto en ‘a picture is worth a thousand words.’ Ik plaats relatief weinig foto’s van mezelf, maar vooral hopelijk inspirerende beelden op het gebied van fashion, beauty, travel en jewelry. Die mix lijkt aan te slaan.

Het aanmaken en bijhouden van een blog klinkt als veel werk
Het is absoluut geen werk, het kost me iets meer dan een uur per dag. Ik zie het op dit moment als een creatieve uitlaatklep. Ik heb nu alle vrijheid om te posten wat ik zelf wil en laat me hier niet in sturen door financiele overwegingen.

Jouw Instagram had binnen een paar maanden – en na slechts 64 posts – al bijna 25.000 volgers. How come?
Ik probeer me te onderscheiden door kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ik besteed veel aandacht aan mijn foto’s. Als ik onderweg ben maak ik de foto’s met een handzame Sony A5000 systeemcamera, die zijn makkelijk via wifi naar mijn telefoon te versturen en dan bewerk ik ze met de app Afterlight. Het effect en de kwaliteit van dit beeld vind ik veel professioneler ogen dan als ik met mijn iPhone fotografeer en er een Instagram filter overheen plaats.

Qua content plaats ik veel foto’s van producten of merken die ik mooi vind en ik merk dat vooral dit soort foto’s op Instagram veel gerepost worden door mijn volgers, waardoor ik er weer nieuwe volgers bij krijg. Interactie is online erg belangrijk, en dit geldt zeker voor Instagram. Door interactie aan te gaan met invloedrijke mode-accounts, door met merken samen te werken en door het volgen van de juiste mensen ben ik snel gegroeid. 

Op Instagram is het ook belangrijk om relevante hashtags te gebruiken, dus geen overload aan woorden die weinig met de geplaatste foto te maken hebben. Het ziet er goedkoop uit en levert weinig op. Voordat ik iets post probeer ik altijd van te voren te bekijken welke specifieke woorden het meest worden gebruikt en passen bij de foto die ik wil plaatsen.

Tenslotte is timing erg belangrijk. De tijdlijn van je volgers kan snel vol lopen en als ze een aantal uur niet online zijn kunnen ze je post missen. Omdat ik veel volgers uit verschillende landen heb vond ik het erg moeilijk te bepalen wat de beste tijd is om iets te posten. Door wat testjes te doen en te kijken wanneer ik de meeste response krijg op foto’s probeer ik hier steeds rekening mee te houden.

Wat doe je bij Blessed Jewelz?
Zes jaar geleden, tijdens mijn studie aan het Amsterdam Fashion Institute, ben ik gaan werken bij een sieradendistribiteur waar ik al snel de kans kreeg om vanuit Indonesie een compleet nieuw sieradenlabel op te zetten, Blessed Jewelz. Ik was op creatief vlak geheel verantwoordelijk voor het concept, ontwerp en marketing uitingen en strategieen. Ik heb dit 3,5 jaar gedaan en heb toen een volgende stap gemaakt naar de marktingafdeling van het sieradenlabel Buddha to Buddha. Met meer budget en een groter team was hier nog meer ruimte om mezelf te ontwikkelen.

Wat is het laatste nieuws?
Sinds november ben ik weg bij Buddha to Buddha en ben ik mezelf aan het orienteren op mijn volgende stap. Mijn volgers horen het eerst wat het gaat worden!

www.instagram.com/andathousandwords

www.andathousandwords.com