[Forum] Adblockers
22-09-2015 07:38:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 8867 | Tags:

Opeens waren ze daar. Adblockers. Wat nu?

Is het een ramp of helemaal geen ramp? Of een welkome ramp die de sector over zichzelf heeft afgeroepen?

Wij vragen het een aantal bepalende spelers in de markt.

 

 

Wat zijn de gevolgen van de komst van adblockers?

 

Nathalie Peters, Group Commercial Director Mediabrands en voorzitter van IAB: Adblockers hebben veel overeenkomsten met  de JA-NEE sticker op je brievenbus; het is feitelijk de elektronische  Nee, geen reclame sticker.

De consument geeft uiting aan zijn ongenoegen, hij ziet te veel, te vaak, te weinig relevante-, te weinig creatieve/leuke reclames op zijn beeldscherm verschijnen. Dit is niet het eerste verzet… dat was het niet klikken op banners, met de sterk afnemende CTR’s als pijnlijk gevolg voor adverteerders en hun bureaus. De technologie van de Adblocker maakt nu een drastischere stap van verzet mogelijk: volledige afsluiting van reclame. En juist hier gaat de vergelijking met de brievenbus sticker mank... lees verder

Philip Kok, CEO The Valley :Onlangs ontwikkelden de 15-jarige Wouter Stierhout en 17-jarige Klaas Schoenmaker een gratis app waardoor je tijdens het browsen op je iPhone of iPad nooit meer een advertentie ziet. Advertentievrij internetten op het iOS platform. Koren op de molen van Apple’s Tim Cook, want met deze app ontploft er een bommetje op het hoofdkantoor van Google.

De keuze van Apple om advertentieblokkers toe te staan, kunnen we beschouwen als een rechtstreekse aanval op Google. Google is het grootste advertentiebedrijf ter wereld, dat zijn geld verdient door reclame te tonen aan mensen op het web... lees verder

Rens Plandsoen, Managing Partner RLVNTIn een tijd van communicatieovervloed selecteren mensen nog sneller of een boodschap wel of niet relevant voor ze is. In de wereld van de online marketing is het de kunst om communicatie te maken die je beoogde publiek aanspreekt en bereikt. Dataverzameling en analyse daarvan helpen ons hierbij.

We horen vandaag de dag steeds meer over ‘behavioural data.’ Simpel verwoord is dit het soort data dat we ‘oogsten’ door wat mensen online doen, hoe ze zich gedragen. In de praktijk betekent het dat advertenties een pixel meekrijgen, zodat we het gedrag van de mensen die met de advertentie interacteren kunnen volgen... lees verder

Rutger Mackenbach, Strategy Director bij mediabureau Stroom: Als je het deze maand niet over adblockers hebt doe je niet meer mee. Dus laten we het daar maar eens over hebben. Het fenomeen adblocker is al best wel oud. In 1992 werd deze geïntroduceerd in de vorm van de ja/nee danwel nee/nee sticker.

Een reclamemedium zou ten dode zijn opgeschreven, ware het niet dat vandaag de dag slechts zo’n 20% van de Nederlandse huishoudens zo’n sticker gebruikt... lees verder

Nadine van der Waal, stagiaire MediaTest: De adblocker-app heeft deze week een plaats bemachtigd in de iTunes App-stores. De mogelijkheid om online advertenties te blokkeren bestond al voor de desktop, maar nu kunnen we met een paar klikken ook de mobiel advertentievrij maken.

Dit klinkt als een paradijs voor de gebruiker: apps en internetsites worden tot vier keer sneller en je hoeft nooit meer op reclames te wachten. Voor adverteerders, uitgevers en app-ontwikkelaars is het uiteraard minder goed nieuws. Maar echt verbaasd kunnen zij niet zijn... lees verder

Arthur Hoogendijk, CEO The Media ExchangeAdblockers zijn een helder signaal van de consument naar de adverteerder en daar moet de industrie iets mee. 

De industrie zal moeten zorgen dat haar boodschap gepersonaliseerd wordt en daarmee relevanter. Dit kan met de, steeds beter wordende, (re-) targeting mogelijkheden die er zijn.

De verantwoordelijkheid ligt hiermee ook bij de adverteerders en haar bureaus om deze targeting mogelijkheden optimaal te gebruiken om irritatie bij de consument te minimaliseren.

Zelfreflectie- en regulering dus, om de dreiging van adblockers en daarmee consequenties voor de omzet te beperken. 

PS. bij digitale radio hebben we dit probleem gelukkig niet…haha.

Pieter Voogt, managing partner PauwRDe radio werd de doodsteek voor adverteren in de krant. De TV zou radio compleet van de kaart geven. Het bel-me-niet register was de zekere dood van alle callcenters en goede doelen die je onder etenstijd belden of je een minuutje tijd had.

De Nee-Nee sticker zou snel worden gevolgd door de allerlaatste folder. En de adblocker betekent het einde van online advertising? Nou, niet dus... lees verder

Camiel Verhey, Head of Mobile bij MECAls je adblockers als onderwerp voorbij ziet komen bij De Wereld Draait Door, dan weet je dat het gemeengoed is geworden.

Ik werk zelf al een tijd in de media- en reclamewereld en moet bekennen dat ik maar weinig reclames te zien krijg. De laatste keer dat ik een film heb gezien met 18 onderbrekingen, was nog in de periode dat ik dat juist fijn vond, want dan mocht ik wat langer opblijven... lees verder


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie