[Forum] Steeds meer exploitanten baseren hun advertentietarieven op CPM. Wordt dit de norm?
03-12-2014 14:21:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4438 | Tags:

Willem Albert Bol – De Persgroep: “Ja het is niet meer dan logisch dat meer exploitanten in meer mediumtypen op bereik gaan afrekenen. TV en radio doen dat al langer en hebben de adverteerders daarin opgevoed. Print heeft lang vastgehouden aan eigen tariefsystemen, daar zat bereik verkapt in verwerkt. Bureaus maakten dan hun eigen CPM vergelijkingen.

Het is een stuk logischer en meer transparant om dat zelf te doen. Wij als Persgroep zijn nu al blij met onze stap... lees verder

 

180-HansGermeraadHans Germeraad – ANWB Media: “Ja, daar ziet het wel naar uit. Aan de ene kant is het wel logisch. Adverteerders zijn minder geïnteresseerd in pagina’s of uitzendingen, en meer in bereik. Toen de commerciële TV in Nederland opkwam werd de GRP geïntroduceerd.

Dat was makkelijk vergelijken tussen de verschillende doelgroepen binnen een mediumtype. En omdat men toen ook al geïnteresseerd was in de relatie tot de kosten werden de Kosten/GRP ontwikkelt. Het centraal stellen van CPM is eigenlijk een nog verder vereenvoudigde norm... lees verder

 

ErikJanGelink-SanomaErik-Jan Gelink – Sanoma/SBS: “Sanoma heeft in Q1 2014 een nieuwe tariefstructuur geïntroduceerd, waarbij CPM de basis vormt voor de advertentietarieven voor web, mobiel, maar ook voor print. Het gaat tenslotte om het aantal personen dat je bereikt met je campagne en niet om de oplage die je verspreidt.

Om tot de bruto campagneprijs te komen vermenigvuldig je het basis CPM tarief met een index voor de titel of website die je kiest, het formaat van je uiting... lees verder

 

180-StephanVanDerSman-MagnaBlobalStephan van der Sman – Magna Global: “Wij verwachten dat de hele markt moet gaan volgen. Dit is positief, want: de lucht verdwijnt uit de tariefkaart, de koppeling met andere platformen (website, tablet, mobile) is veel makkelijk te maken met één currency.

Doordat de lucht uit de tariefkaart verdwijnt, is het zeker voor kleinere adverteerders veel interessanter om weer in dagbladen te gaan adverteren...

 

Lees het complete forum op de website van Initiative