[Forum] Mediabureaus & Automated Trading
30-09-2015 21:20:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 7128 | Tags:

Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een actuele vraag voor. Vandaag is dat:

Wat betekent de opkomst van automated trading voor de operatie en toekomst van mediabureaus?

 

Anne Kuik, Head of Programmatic and Digital Transformation bij ZenithOptimedia: Automated trading of programmatic buying verandert in snel tempo het medialandschap. Dit jaar groeit programmatic met +28%, volgens IAB Nederland. Volgend jaar de groei nog groter zijn: +30%, resulterend in 236 miljoen euro programmatic advertising bestedingen in 2016.

Programmatic is niet langer slechts een online item binnen een mediaplan maar vormt meer en meer de kern van de marketingstrategie van de adverteerder. Het is nog steeds complex en een specialisme maar steeds meer mensen binnen de marketingindustrie krijgen ermee te maken... lees verder

Julius Minnaar, CEO Dentsu Aegis Network Netherlands: Programmatic buying, het automatisch verhandelen van online advertentieruimte, is onderdeel geworden van de dagelijkse praktijk van mediabureaus en dat zal alleen maar toenemen. We zijn inmiddels ook begonnen op digitale radio en het zal niet lang duren voordat televisie aan de beurt is. Het wordt in de toekomst dan mogelijk om op maat gesneden reclameblokken aan te bieden aan individuele kijkers. We zijn nu al de mogelijkheden op dit terrein aan het verkennen binnen het platform HbbTV.

Het inkopen van impressies is daarmee efficiënter geworden. De verhandeling vindt immers plaats zonder tussenkomst van personen. In principe zou iedereen een account bij een DSP kunnen aanmaken en met programmatic buying aan de slag gaan. De grote meerwaarde die mediabureaus bieden is dat ze de data hebben om de juiste impressies te kopen. En dat is een vak apart... lees verder

Ruud de Langen, CEO Mindshare Nederland: Automated trading betekent voor het bureau niet per definitie dat het met minder mensen kan en dat alles goedkoper wordt. Goedkoop mag ook niet het belangrijkste argument zijn. Het gaat om precisie van campagne-levering. En over goede definitie van de doelgroep. Ook over het snel kunnen schakelen op beschikbare digitale contacten over verschillende (!) platformen heen. We willen ook goed raak schieten zonder teveel waste en op echte mensen. Niet op robots uit Oezbekistan. En dat allemaal in een volledig geautomatiseerd proces dat efficiency en transparantie garandeert.

Dat vereist goede technologie. Maar ook de juiste mensen aan de knoppen. Het liefst 24 uur per dag. Schaal is belangrijk om ook vertrouwde marktplaatsen te kunnen inrichten maar ook om goed te kunnen investeren in onafhankelijke technologie. Technologie die er voor zorgt dat er niet geboden wordt op bot traffic en onzichtbare impressies. Mochten er toch invalide impressies doorkomen, moet dat kunnen worden gedetecteerd zodat adverteerders niet teveel betalen.

Gérard Ghazarian, directeur van Head to Head: Als mensen zijn we veelal geneigd om de kortste en/of de snelste route naar een eindbestemming te kiezen. Hetzelfde geldt voor automated trading, want als het doel van een communicatie-/ mediabedrijf gericht is op meer winst en minder kosten, dan is automated trading een logische en snelle oplossing. De vraag is hoe dit valt te rijmen met de doelstellingen van een adverteerder; haalt die ook automatisch meer effectiviteit uit z’n campagne bijvoorbeeld?

Klinkt misschien vreemd, maar het oude adagium -garbage in, garbage out- geldt vooral voor vrijwel alles waar vandaag de dag -automated- voor staat. Het resultaat van deze “intelligente algoritmes”, deze science based geautomatiseerde inkoop, vind je dagelijks online al terug... lees verder

Rein Vogel, Director Digital & Trading Abovo Media: Wat betekent de opkomst van automated trading voor de operatie en toekomst van mediabureaus? Van een opkomst kunnen we inmiddels niet meer spreken. Automated trading is here to stay.

De verschillen tussen traditionele en digitale media zullen kleiner en kleiner worden. Hier en daar zullen ze zelfs helemaal verdwijnen. Vrijwel alle media zullen binnen afzienbare tijd in zijn geheel of deels programmatic / automated aangeboden worden. Inkoop van media wordt hierdoor complexer maar overzichtelijker tegelijkertijd. Over de gehele breedte wordt het efficiënter om media in te kopen en juist die consumenten / profielen te bereiken die op dat moment van belang zijn... lees verder

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie