[Interview] Gert-Jaap Hoekman over de Amerikaanse verkiezingen en samenwerking tussen NU.nl en CNN
08-11-2016 13:25:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5096 | Tags:

Afgelopen week werd bekend dat NU.nl samenwerking opstart met CNN. Video’s en live beelden van de internationale nieuwszender zullen te zien zijn in de apps en op de site. CNN plaatst dagelijks honderden video’s van internationale nieuwsgebeurtenissen, waar NU.nl de belangrijksten van zal publiceren.

Daarnaast gaat NU.nl gebruikmaken van de livestream van CNN, waardoor het bij groot internationaal nieuws de laatste beelden online als eerste live kan uitzenden.

Ook video’s van Great Big Story, het videoplatform dat CNN en Turner in 2015 zijn gestart, vallen onder deze samenwerking met CNN International Commercial.

Vandaag manifesteert die nieuwe samenwerking zich in de verslaglegging van de Amerikaanse verkiezingen. Wij spreken met Geert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl.

CNN heeft content-overeenkomsten met 1100 nieuwsbedrijven wereldwijd, in welke mate is de deal die NU.nl met CNN heeft exclusief voor de Nederlandse markt?

De deal is niet exclusief. Ik weet alleen niet of CNN ook al meer deals in Nederland heeft gesloten.

Jullie gaan CNN content brengen in het NU.nl verslag van de Amerikaanse verkiezingen. Wat kunnen jullie nu brengen waar je anders als NU.nl geen toegang toe had?

We hebben via Reuters al toegang tot nieuwsbeelden maar nu hebben we beschikking over items, verslagen en visualisaties van CNN - die natuurlijk met een veelvoud aan verslaggevers de verkiezingen zullen verslaan. Dit zullen we doen in de vorm van korte clips maar we gaan het ook allemaal live op NU.nl streamen.

Kun je iets zeggen over de investering die je in deze deal doet? Die moet middels advertising natuurlijk weer terugkomen…

Daar doen we geen uitspraken over helaas. Het is inderdaad wel de bedoeling dat we dit via advertising - voornamelijk prerolls - gaan terugverdienen.

NU.nl content beweegt van desktop/tekst&fotografie richting mobiel/video. Hoe snel gaat deze ontwikkeling?

NU.nl heeft hele trouwe bezoekers: 90 procent van ons verkeer komt uit direct verkeer. Web is nog steeds erg belangrijk voor ons maar mobiel gaat de de afgelopen jaren keihard. We zien dat mensen in onze apps vaker komen en meer berichten bekijken. Dat geldt ook voor video: we zijn het afgelopen jaar meer dan verdubbeld in streamstarts. En daar zal het niet bij blijven. We zijn momenteel op verschillende terreinen dingen aan het uit proberen: formats, eigen verslaggevers maar ook de manier waarop we video presenteren op NU.nl.

www.nu.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie