[Interview] Albert Top over de overname van Pluspoint door Crossmarks
12-06-2015 14:09:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5110 | Tags:

Onlangs heeft strategisch adviesbureau Crossmarks het retailcommunicatie- en activatiebureau Pluspoint overgenomen. Wij spreken Albert Top, directeur van Crossmarks.

Dag Albert, gefeliciteerd met de overname van Pluspoint! Hoe is het met je?

Uitstekend! De overname van Pluspoint is weer een mooie stap in de verdere ontwikkeling van Crossmarks.

Waarom hebben jullie Pluspoint overgenomen?

Pluspoint heeft zich in het verleden bewezen in retailcommunicatie- en activatie en is daarmee een mooie aanvulling op Crossmarks. Crossmarks heeft de afgelopen jaren een groei doorgemaakt van communicatiebureau naar strategisch retailadviesbureau voor formule-ontwikkeling en positioneringstrajecten. Buiten het werk dat we met Crossmarks voor onze klantportfolio leveren, is gebleken dat er onder onze klanten nog steeds behoefte is aan retailactivatie- en communicatie. Dat maakt de overname van Pluspoint een logische stap voor ons, om klanten te kunnen voorzien van een ‘totaalpakket’.

Vertel ons wat meer over Crossmarks! Wat doen jullie, waar zitten jullie?

We zitten in De Gruyter Fabriek in Den-Bosch met een kernteam van 18 mensen. Hier beantwoorden we, samen met onze klant, uiteenlopende vraagstukken op het gebied van formule- en merkstrategie. Crossmarks gelooft dat retailers die zich voortdurend aan kunnen passen aan de wensen van de klant de winnaars van morgen zijn. Het zijn de retailers die ondanks de voortdurende veranderingen om hen heen, altijd van nu zijn. Omdat ze steeds weer de verbinding weten te maken tussen de kracht van hun retailmerk en de wensen van de klant van vandaag.

Op welke klanten gaat Pluspoint zich richten en welke klanten zijn voor Crossmarks?

In het klantenportfolio van Pluspoint staan namen als Goossens wonen & slapen, Hubo, SNS Bank, Vodafone, Euretco en Arla. Pluspoint zal zich op deze klanten blijven richten en hier los van Crossmarks voor werken. Ook Crossmarks blijft haar huidige klantenpakket, onder andere bestaande uit Arke/Tui, Jan Linders Supermarkten, Auping, Baderie, Blokker, Toyota, Charles Vögele en Fair Play Casino’s vanuit Den-Bosch bedienen.

Crossmarks heeft afgelopen jaar een grote groei doorgemaakt. Hoe is jullie positionering hierdoor veranderd?

Oorspronkelijk was Crossmarks een traditioneel communicatiebureau, maar we hebben ons afgelopen jaren ontwikkeld tot een strategisch retailadviesbureau. Die keuze heeft vooral van doen met de veranderende vraag bij klanten, die we helpen bij het vormen van hun retailvisie. De sterk veranderende markt dwingt retailers opnieuw na te denken over hun onderscheid, relevantie en toegevoegde waarde. De consument is in ‘the lead’ en kan kiezen uit ontelbare aanbieders wereldwijd. Concurreren op prijs is niet (meer) voldoende, er kan per slot van rekening maar één de goedkoopste zijn. En ook met aanpassingen aan de ‘buitenkant’ red je het als retailer niet meer. De consument stelt steeds hogere eisen, wil aanbieders die verrassen en vernieuwen en dan is er ook nog de vraag naar ‘gemak’ en ‘service’. Nieuwkomers als HelloFresh spelen daar goed op in, maar het zorgt voor uitdagingen bij de bestaande retailers. Crossmarks voelt dat feilloos aan en is meegegaan in dat ontwikkelingsproces. Doordat we ons toeleggen op formuleadvies in de breedte, kunnen we retailers helpen hun plek te behouden of terug te winnen.

Kunnen we nog meer overnames - op korte termijn - van Crossmarks verwachten?

Naast het vaste kernteam waarmee we werken, hebben we altijd al met freelance professionals en partners gewerkt in de verschillende vakgebieden. Het toeleggen op formule-advies betekent ook dat we nu niet op zoek gaan naar uitbreiding van ons netwerk in de vorm van een nieuwe copywriter of designer, maar bijvoorbeeld professionals met verstand van verandermanagement. Toekomstige overnames, zoals overname van digitale partijen, worden dan ook niet uitgesloten. Als we het hebben over technologie bijvoorbeeld: allemaal zijn we nieuwsgierig naar ontwikkelingen rondom iBeacons of Big Data, maar dat moet ook gewaarborgd zijn binnen een totaalvisie. De strategische visie is bij ons het uitgangspunt, maar dat neemt niet weg dat er behoefte blijft bestaan aan de praktische uitwerking van die ontwikkelingsvraagstukken.

Wat is het laatste nieuws?

De vijf medewerkers in dienst van Pluspoint, zijn voor een 'frisse blik' verhuisd naar het gebouw ‘De Machinist’ in Rotterdam. Totdat er een nieuwe directeur is aangesteld zal ik de dagelijkse leiding van het bureau op me nemen. Maar de gesprekken met een nieuwe Pluspoint-directeur zijn al vergevorderd, dus ik verwacht daar op korte termijn meer van te kunnen laten weten.

www.crossmarks.nl
www.pluspoint.com

 

  Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie