[Interview] Allard Ruyl over BrandDeli en het televisielandschap
13-12-2015 23:16:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5376 | Tags:

BrandDeli heeft de wind in de zeilen. Omzet groeit als kool en in de snel veranderende televisiemarkt voelt BrandDeli zich als een vis in het water. CEO Allard Ruyl staat op positie 31 in DeMedia100 2016. Wij spreken hem.

Dag Allard, hoe heeft BrandDeli zich de afgelopen twee jaar ontwikkeld?

Het gaat zeer goed en daar ben ik enorm trots op. Afgelopen jaar zijn wij ruim 50 procent gegroeid in omzet en dat in een TV-markt die onder druk staat. Wij hebben met name heel veel nieuwe adverteerders naar ons toe weten te trekken. Onze commerciële propositie lijkt daarmee een succes. Met het slim bundelen van sterke TV-merken, waarmee een groot campagne bereik kan worden gerealiseerd, springen wij in op een vraag vanuit de markt. Dit geldt zowel voor de verkoop van TV-spots als voor Online en Brand Partnerships.

Welke kansen zie jij voor BrandDeli in het televisielandschap zoals zich dat nu ontwikkelt: toenemende versnippering, meer VOD, multi devices?

Vele kansen! AV content zal de komende jaren breder en verder diversifiëren. Allereerst groeien onze zenders door de versnippering steeds verder door in termen van marktaandeel. Binnen het lineaire kijkgedrag zie je dat kleinere zenders het steeds beter doen ten opzichte van de traditionele grote Nederlandse zenders. Anderzijds zie je een daling van de lineaire kijktijd en een opmars van het kijken via andere devices en op andere tijdstippen. Ook dit biedt kansen: wij breiden ons online portfolio verder uit. Zo worden nieuwe ‘Replay Apps’ van Viacom International Media Networks en Discovery Networks Benelux geïntroduceerd. De volgende stap is om deze open te stellen voor adverteerders. Daarnaast hebben wij initiatief genomen om betere content aan te bieden via ons Makers Channel: een kwalitatief beter, meetbaarder en controleerbaarder alternatief voor online video. Door onze nieuwe online ad server zijn wij nu in staat om programmatic campagnes in te richten, waarmee de waste nog verder kan worden geminimaliseerd.

Hoe onderscheidt BrandDeli zich in de markt: wat heeft BrandDeli dat andere spelers niet hebben?

BrandDeli is uniek. Wij hebben een sterk groeiend portfolio en verreweg het jongste en interessantste kijkersprofiel, vergeleken met RTL, SBS en STER.  Wij zijn ook marktleider op de belangrijke Millennial doelgroep. We bieden altijd een aanvullend campagne bereik tegen een uitermate scherpe prijsstelling. Daarnaast staat dienstverlening en research bij ons hoog in het vaandel: wij denken graag met onze partners mee. Bijvoorbeeld over Brand Partnerships, die ons team op creatieve wijze succesvol weet neer te zetten. Dit bewijzen wij keer op keer.

Hoe staat het met de ontwikkeling van het portfolio. Onlangs is Spike toegevoegd, gaat er nog meer bij komen?

Jazeker, wij zullen niet stil blijven zitten. Afgelopen jaar hebben wij ons online portfolio al uitgebreid met Makers Channel. Vanaf oktober is daar nog de nieuwe TV-zender Spike bijgekomen.
BrandDeli bouwt komend jaar haar propositie verder uit met zenders die tot op heden niet zijn opengesteld voor adverteerders. Wij introduceren vanaf het 2e kwartaal light pakketten, met onder meer zenders als National Geographic Wild, FOX Life en Discovery Science. Dit zijn SKO Light zenders, maar wel zenders met een duidelijk profiel en aanvullend bereik.

Wat willen adverteerders van BrandDeli en wat heeft BrandDeli adverteerders te bieden?

Adverteerders willen bereik in hun doelgroep realiseren om daarmee een effectieve campagne neer te zetten. Met ons Spot portfolio bieden wij tegen lage kosten een groot campagnebereik. Onze Brand Partnership specialisten ontwikkelen en produceren op basis van doelstellingen van de adverteerder originele en effectieve multimediale reclamecampagnes.

Wat gaan jullie doen met Makers Channel?

Makers Channel is een fantastische aanwinst binnen ons online portfolio. Het platform garandeert kwaliteit van de video en onderscheidt zich daarmee van bijvoorbeeld YouTube. Binnen het platform kan worden samengewerkt met de vloggers, waardoor mooie, gesponsorde proposities kunnen worden neergezet. Natuurlijk moet Makers Channel nog verder groeien. Nieuwe initiatieven zoals Troublemakers, een specifiek onderdeel met kids gerichte content, zullen daar zeker bij helpen.

BrandDeli zet in op adressable TV. Welke stappen is BrandDeli nu aan het zetten en hoe ver zijn jullie in dit traject?

De content wordt steeds meer op maat en on demand geconsumeerd. Er zal daarom veel gerichter moeten worden aangesloten op specifieke doelgroepen en individuele kijkers. BrandDeli speelt hier al op in door heel gericht bereik te leveren met weinig waste. Dit ook in opmaat naar ‘adressable TV’: de technologie die er voor zorgt dat adverteerders eindelijk gerichter televisiecommercials kunnen inzetten. Wij starten dit jaar zoals gezegd met de GRP-verkoop op SKO Light zenders. En een next step is om op deze zenders te starten met ‘adressable TV’. De eerste gesprekken daarover zijn al gaande.

Hoe kijk jij vanuit BrandDeli naar 2016?

Met een sterk groeiend portfolio en een geweldig gemotiveerd jong team zal 2016 alleen nog maar beter worden. We have only just started.

www.branddeli.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie