[Interview] Anke Kuik over Faktor en cookies
15-02-2018 15:46:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3958 | Tags:

Startup Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een service waarmee zij uitgevers, e-commercespelers en adverteerders ondersteuning bieden in de voorbereiding op de AVG. We spreken met Anke Kuik, medeoprichter en CCO van Faktor.

Hallo Anke, wat is Faktor voor bedrijf?

Faktor is een identitymanagementplatform en het core product waar we nu aan werken is de Privacy Manager met een Consumer Controlled Identifier. Dit product lost grote (data)problemen op in de advertisingindustrie. We willen dit product rond eind mei, het moment dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht gaat, officieel lanceren. In de tussentijd hebben we een tool ontwikkeld die website-eigenaren helpt met de eerste stappen om aan de AVG te voldoen: Privacy Analytics.

Vertel!

Privacy Analytics is een cookiescanner die inzichtelijk maakt welke cookies op een website worden geplaatst en wat voor data deze verzamelen. Dit inzicht is nodig om te weten met welke partijen er Data Processing Agreements of andere contracten moeten worden afgesloten en wie er genoemd moeten worden in de cookie- en privacyverklaringen. De tool is een virtuele gebruiker die online bezoeken kan simuleren. Zo kan een website-eigenaar aangegeven of hij wilt scannen voor mobiel, desktop of tablet en voor welke browser en locatie. Welke cookies er worden geplaatst verschilt namelijk vaak per tijdstip, locatie en device.

Is er een cookiewildwesten ontstaan? Het is behoorlijk ondoorzichtig.

Cookies worden gebruikt voor verschillende doeleinden: ze onthouden bijvoorbeeld je details zodat een online formulier automatisch ingevuld kan worden of om je instellingen te onthouden. Ze worden ook veel gebruikt in advertising - ze zijn de basis van het huidige advertising-ecosysteem en kunnen bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak je een advertentie hebt gezien of onthouden welke producten je hebt gekocht en waar je interesse in toont.

Omdat dat ecosysteem zo complex is en er zoveel bedrijven onderdeel van zijn, worden er bij een bezoek aan een website vaak veel cookies op je computer geplaatst. Gemiddeld rond de 40. De sites weten soms wel van een aantal bedrijven waar ze direct mee samenwerken dat ze cookies plaatsen, maar deze bedrijven roepen allemaal weer andere bedrijven aan die ook cookies plaatsen en daardoor is het inderdaad ondoorzichtig en zeker ook niet altijd nodig. Wij zien de invoering van de AVG als een perfect moment om hier als site-eigenaar eens goed bij stil te staan en kritisch na te gaan welke bedrijven er cookies plaatsen, welke ook echt nodig zijn en welke voor een verhoging in omzet zorgen.

Cookies zijn een van de onderwerpen waar adverteerders en uitgevers aan moeten denken als het gaat om de AVG. Wat zijn nog meer belangrijke onderdelen?

De AVG is groter dan advertising alleen en raakt alle persoonlijke data. Onderdelen variëren van het aanstellen van een Data Protection Officer tot Data Breach Notifications. Een belangrijk onderdeel naast het weten van welke bedrijven er cookies plaatsen, is het vragen van toestemming aan consumenten. Momenteel geef je toestemming voor het plaatsen van cookies en het verzamelen van data door een keer op OK te klikken als je een website bezoekt. Waar je precies OK op zegt, weten veel mensen niet, het is een impliciete keuze.

Volgens de AVG kan dit niet meer en moet consent uit vrije wil, expliciet, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn. Dit betekent dus onder andere dat er voor veel cookies die er geplaatst worden specifiek toestemming moet worden gevraagd. Als alle sites en bedrijven dit apart gaan doen, creëren we niet echt een consumentvriendelijke ervaring. Daarom bouwen we bij Faktor aan een consentmanager waarin consumenten op een eenduidige manier hun consent kunnen geven die bewaard wordt en geldig kan zijn over meerdere sites. Wij zorgen er tegelijk voor dat deze consent actionable blijft in de advertentie-industrie.

Wat is het laatste nieuws?

Afgelopen week hebben we onze Privacy Analytics gelanceerd en de aanvragen stromen binnen. We zijn nu druk bezig met het onboarden van de eerste klanten zodat deze klanten goed voorbereid kunnen zijn op de AVG die over drie maanden volledig van kracht gaat.

www.faktor.io

 

Anke Kuik spreekt op woensdag 25 april op het Cross Media Congres 2018.

Lees alles over het Cross Media Congres hier.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie