[Interview] Arne van den Berg en Taco Vinkeles over MediaActivationCo.
24-10-2017 11:35:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5040 | Tags:

Na jaren samengewerkt te hebben in commerciële en creatieve functies bij Radio 538 Groep, zijn Arne van den Berg en Taco Vinkeles nu MediaActivationCo. gestart. We spreken met ze over het nieuwe bedrijf.

Hallo Arne en Taco. In welke hoedanigheid werkten jullie samen?

Arne (links): Dat is op zichzelf al een mooi verhaal; Taco is eigenlijk de grondlegger van nonspot en sponsoring op radio en in het bijzonder bij Radio 538, waar door de jaren heen ook veruit het meeste werd gedaan en geïnnoveerd op dat gebied. Toen ik begon bij 538 op de spotafdeling eind 2005, werkte Taco al zo’n 5 à 6 jaar als zo’n beetje de hele nonspotafdeling in zijn eentje en die mocht hij, doordat het succesvol was, steeds verder uitbreiden. Terwijl ik verantwoordelijk was voor een klanten- en bureaupakket op spot, probeerde ik al bij zoveel mogelijk klanten iets met nonspot te verkopen. Dat viel Taco op en ik vond het ontzettend leuk, dus toen er iemand uit het nonspotteam wegging, maakte ik de overstap en werd, onder zijn leiding, verantwoordelijk voor sponsoring van eigen events en de partnerships met KNVB en NOC*NSF, waar direct ook veel met hun commerciële partners te doen was.

Na een aantal jaar hebben we het nonspotteam opgesplitst in Nonspot & Concepts - met een man of 15 erin onder leiding van Taco - en ik heb het Events & Entertainmentteam opgezet, met uiteindelijk een man of 12. Het was een beetje ondernemen onder de vleugels van 538. Toen beide teams zich bewezen hadden, vonden we het weer noodzakelijk om ze samen te voegen en werd Taco creatief verantwoordelijk binnen het Concepts & Eventsteam waar ik eindverantwoordelijk voor was. Kun je het nog volgen? Het komt erop neer dat we tien jaar hebben samengewerkt; naast elkaar, maar ook als manager van elkaar. En dan nu samen ondernemen, té grappig!  

Zijn jullie daar gestopt om dit bureau op te kunnen zetten?

Taco: Nee, na een aantal jaar onder Arne's leiding was ik er klaar mee. Zonder gekheid, na 16 jaar 538 móest ik gewoon een keer wat anders doen. Ik ben bij Sanoma gaan werken en daar heb ik in korte tijd heel veel geleerd over digital, data, social en niet te vergeten print. Ook de samenwerking met SBS was ontzettend leerzaam en ik ben daar uiteindelijk ook naartoe gegaan. Bij beide was ik Creative Director en kon ik me uitleven op alle vraagstukken van merken. Naast radio bij 538, alles dat met digital en print te maken heeft bij Sanoma, kreeg ik ook nog de mogelijkheid om ervaring op te doen in tv-land, wat ondanks alle geluiden over minder kijktijd nog steeds super belangrijk is binnen heel veel plannen.

Na 16 jaar 538 móest ik gewoon een keer wat anders doen

Arne: Toen Taco wegging, wilde ik natuurlijk niet achterblijven en een paar maanden later was het zover. Bij WPG/Voetbal International lonkte een mooi avontuur waar ik het eerste deel van mijn leven - voetbal - kon combineren met het tweede deel van mijn leven - media en commercie. Ik werd daar commercieel verantwoordelijk voor de zakelijke markt, dus niet alleen branded content, maar ook reguliere printadvertenties, digital, social en ik heb ontzettend veel geleerd over programmatic. Daar wist ik echt helemaal niets van. De echte specialisten zullen zeggen dat ik er nog steeds niks van begrijp, maar voor mijn gevoel doe ik dat wel. Ik kan gesprekken prima volgen en af en toe eens een kritische vraag stellen. Toen Taco zijn vertrek mededeelde, hebben we elkaar eens goed aangekeken en toen wisten we dat het geen afscheid voor altijd was, we wisten alleen niet wanneer we elkaar weer zouden treffen.

Wanneer ontstonden de plannen voor MediaActivationCo.?

Taco: Het mooie was dat we allebei naar een 36-urige werkweek gingen. We hebben onze vrije dag op elkaar afgestemd en zijn regelmatig met elkaar gaan praten over wat, wanneer, hoe, etcetera. Dat heeft ertoe geleid dat we nu live zijn met MediaActivationCo.. Dat was een interessant proces, eerst begonnen we misschien heel logisch bij alleen radio, maar hoe langer we wegwaren bij 538, hoe meer we uit de tunnelvisie kwamen.

Welke diensten levert jullie bedrijf?

Arne: In één zin: media activation is het creëren van verrassende momenten voor merken op relevante plekken in media en daarbuiten, met als doel mensen te raken, te inspireren, te betrekken, te activeren of te verbinden. Kortom, in beweging te brengen. We verblijven daarmee echt aan de rechterkant (het creatieve deel) van wat je bij media, of beter audience owners, kunt doen. Onze oplossing zit altijd op het snijvlak van redactie, commercie en de belevingswereld van de consument.

In hoeverre onderscheidt MediaActivationCo. zich van concurrenten?

Taco: Wij doen niets met commodity. Daar zijn al heel veel (media)bureaus goed in, dat is hun expertise. Waar wij iets kunnen toevoegen vanuit een onafhankelijke positie, is antwoord geven op de veelgestelde vraag: we willen iets leuks doen (met bijvoorbeeld QMusic, RTL of Fashionchick).  Dan zeggen wij: leuk, maar dan bedenken wij een concept dat we niet bij één van die drie gaan uitrollen, maar via alle drie. En van dat concept weten we al of het haalbaar is vanwege onze ervaring bij mediabedrijven op het gebied van samenwerkingen met merken. Dit zorgt voor een versnelling in het proces, voor minder frustratie bij media owners waar het gaat om onbetaald pitchen, het voorkomt teleurstelling bij twee van de drie partijen als ze nu alle drie mogen meedoen en het zorgt uiteindelijk voor een effectievere besteding van het geld.

Welke ontwikkelingen in de branche houden jullie nauwlettend in de gaten?

Arne: Als eerste is het super interessant om in de gaten te houden wat er gebeurt met de grote mediabedrijven als RTL, TMG, de Persgroep. Bestaat Sanoma straks nog in Nederland, hoe integreren SBS en Talpa Radio, wat gaat Talpa nog meer doen en hoe staat het er over 1,5 jaar voor? Twee grote partijen, of zijn er meer? Ik vind het ook boeiend hoe de grote distributiebedrijven zich zullen mengen binnen de tv-bedrijven. Vodafone/Ziggo en RTL samen een utopie? Ik weet het niet...

Onze aandacht gaat ook uit naar de verrobotisering. Zijn alle commodityteams straks vervangen door robots? Op zijn minst hebben de mensen die er zitten andere competenties dan twee jaar geleden. En in hoeverre zet zich dit door naar onze wereld, waarin alles nog min of meer maatwerk is, hetgeen het voor media owners en mediabureaus overigens ook kostbaar maakt.

Bestaat Sanoma straks nog in Nederland, hoe integreren SBS en Talpa Radio?

We kijken ook heel erg naar hoe de samenwerkingsmaatschappij zich ontwikkeld. Wat doen influencer agency’s, sportmarketingbureaus, tv-producenten, brandactivationbureaus, social bureaus, audiencehouders zoals een muziekbedrijf, en hoe cirkelen die partijen om en door elkaar en wat kunnen wij aan dat soort partijen toevoegen?

Als laatste ben ik heel benieuwd naar de situatie als data straks gemeengoed is, want dat gaat gebeuren. Gaat het dan weer om briljante, creatieve ideeën? Ik denk het wel.

Wat is het laatste nieuws?

Taco: We hebben op de lancering van ons bureau en op het begrip media activation zoveel positieve reacties gekregen. We hebben mooie gesprekken gevoerd en we kunnen ook al gelijk voor aan aantal partijen aan de slag.

www.mediaactivation.nl

 

Lees ook: Arne van den Berg en Taco Vinkeles starten eigen bureau: MediaActivationCo.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie