[Interview] Barbara van Beukering over digitaal magazine PAPER van de Persgroep
17-06-2015 11:21:00 Door: | Hits: 9487 | Tags:

Persgroep Nederland lanceerde onlangs PAPER. Dit dagelijkse digitale magazine is een initiatief van Barbara van Beukering, die er haar hoofdredacteurschap van Het Parool voor opgaf. Wij spreken haar.

Dag Barbara, hoe is het met je? Gefeliciteerd met de lancering van PAPER!

Met mij gaat het heel goed. PAPER is nu precies drie weken geleden gelanceerd en de reacties zijn heel enthousiast. Afgezien van wat kritiek op de techniek van het inloggen, maar dat waren de kinderziektes. Inmiddels is de storm van de lancering wat gaan liggen en is de redactie lekker op stoom. In alle bescheidenheid meen ik dat we iedere dag een prachtige PAPER maken.

Wat is PAPER precies? 

PAPER is een digitaal magazine dat elke dag om twaalf uur verschijnt. Iedere dag staan er 15 artikelen in PAPER; van lange interviews en achtergrondartikelen tot columns en korte rubrieken. De redactie maakt ongeveer een kwart van de stukken zelf, de andere artikelen selecteren we uit de Persgroepkranten. De Persgroep geeft in Nederland inmiddels 12 kranten uit en daar staan zoveel mooie stukken in. Echt journalistieke parels die wij selecteren voor de lezers van PAPER. Leiddraad bij zowel de geselecteerde stukken als onze eigen rubrieken is: wat moet je weten, wat mag je niet missen.

De belofte is: als je PAPER hebt gelezen, ben je op de hoogte. Kun je meepraten met het gesprek van de dag; of dat nou de bootvluchtelingen zijn of de nieuwe liefde van Katja Schuurman is.

Hoe is het concept van PAPER ontstaan?

PAPER is eigenlijk ontstaan vanuit mijn eigen behoefte. Ik realiseerde me dat je ontzettend veel informatie op je af krijgt elke dag van de digitale media: nieuwsbrieven, websites, pushberichten, blogs, Facebook, Twitter. Al die media vuren de hele dag door informatie op je af. Maar eigenlijk bieden ze geen fijn podium om mooie verhalen te lezen. PAPER schept orde in die chaos. PAPER selecteert voor jou wat belangrijk is en presenteert het weliswaar digitaal, maar in een magazine-achtige omgeving met prachtig beeld in een mooie, rustige vormgeving.

Je verliet na 7,5 jaar Het Parool om PAPER op te zetten. Heftig! Heb je zoveel vertrouwen in het digitale magazine?

Ten eerste ben ik van mening dat je zo’n hoofdredacteursfunctie niet langer dan zeven jaar moet doen, dus ik was zelf al over mijn eigen houdbaarheidsdatum heen. Ten tweede geloof ik inderdaad heel erg in PAPER. De toekomst draait om digitaal en zal draaien om selectie. PAPER verenigt deze twee werelden en daarom geloof ik er heilig in. En last but not least: het werd ook tijd om mezelf opnieuw uit te vinden. Ik heb bij radio en televisie gewerkt, daarna bij tijdschriften en kranten. Het was tijd voor een nieuw avontuur.

Hoe verschilt PAPER van andere online magazines?

PAPER wordt vaak vergeleken met Blendle of de Correspondent. Dat is een misverstand. Blendle is een kiosk waarin je alle kranten en tijdschriften kunt lezen. Je betaalt per artikel. PAPER is een nieuwe titel in het medialandschap. Je moet een abonnement nemen dat 5,95 euro per maand kost en daarvoor lees je elke dag, van maandag tot en met zaterdag, 24 dagen per maand, PAPER. De Correspondent is een website waarop langere achtergrondverhalen en onderzoeksjournalistiek staat. PAPER is actueler en toegankelijker voor een groter publiek.

Meer hoef je niet te weten, luidt het motto. Dus we hoeven de krant niet meer te lezen?

De echte krantenlezer zal de krant zeker niet opzeggen voor PAPER; voor hem of haar is 15 artikelen veel te weinig. Maar de krantenlezer zou PAPER wel náást de krant kunnen lezen. Om even snel bijgepraat te worden, onderweg op je iPhone. Maar daarnaast is PAPER vooral ook bedoeld voor die grote groep mensen die géén krant meer leest.

Wat voor mogelijkheden biedt PAPER aan adverteerders?

In PAPER staat één vaste advertentiepositie per dag. Deze kun je doorklikken, dus het is ook geschikt voor advertorials en longreads. Als de adverteerders straks in de rij staan, kunnen we het aantal posities natuurlijk uitbreiden, dat spreekt voor zich.

Wat is het laatste nieuws?

Volgende week komt de eerste update van de app waarbij het inloggen veel smoother gaat. Daarna komen er trouwens ook nog regelmatig updates van de app met extra functies zoals een dagelijkse notificatie dat PAPER er weer is, het sharen van artikelen en een bewaarfunctie op artikelniveau. Maar het beste nieuws is dat het heel goed gaat met de abonnees; we hebben al meer dan 2000 vaste lezers en dat aantal groeit per dag.

www.papermagazine.nl


Lees ook: 

Persgroep lanceert digitaal magazine PAPER
PAPER brengt hoeveelheid woorden per dag in beeld


 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie