[Interview] Bas van Erk over Meltwater
16-04-2015 13:42:00 Door: | Hits: 4836 | Tags:

Global media intelligence provider Meltwater heeft onlangs een nieuw platform, website, logo en huisstijl gelanceerd. Wij spreken Bas van Erk, directeur Meltwater van Benelux en Frankrijk.

Dag Bas, gefeliciteerd met de nieuwe productlancering van Meltwater! Hoe is het met je?

Het gaat goed! Ik ben enorm blij met de lancering van onze next gen media intelligence-oplossing.  Het is een onderdeel van een meerjarenplan waarbij we tot nu toe al meer dan 20 miljoen euro en honderdduizenden manuren in hebben geïnvesteerd. Ik verwacht dat dit een grote invloed gaat hebben op onze hele sector, we gaan nu de stap zetten richting media intelligence.

Wat is Meltwater en wat doen jullie? Waar zitten jullie allemaal?

Meltwater is een IT-bedrijf, oorspronkelijk uit Noorwegen, tegenwoordig met het hoofdkantoor in Silicon Valley in de VS. We hebben een software ontwikkeld dat bedrijven en organisaties helpt bij met maken van betere en meer onderbouwde beslissingen, gebaseerd op inzichten uit online data. Deze software is gebouwd vanuit het perspectief van data science. We zien dat er een zee van relevante maar ongestructureerde data beschikbaar is op het internet, en onze software filtert hier waardevolle informatie uit die organisatie helpt met hun beslissingen. Met geavanceerde statistieken, rapportage en dashboards leveren wij inzichten van buiten de  eigen organisatie, oftewel outside insights. Sinds onze oprichting in 2001 zijn we uitgegroeid tot een wereldspeler van formaat met 23.000 klanten in 108 landen, 50 kantoren op 6 continenten, 1000 medewerkers en een omzet van tegen de 180 miljoen euro per jaar. 

Wat was de aanleiding tot de rebranding van Meltwater? 

Meltwater’s rebranding past heel goed bij de lancering van ons nieuwe platform en de visie daar achter. Organisaties moeten om optimaal te kunnen presteren interne informatie begrijpen, maar meer nog extern verkregen informatie begrijpen. We hebben daarom ons platform vanuit deze filosofie compleet opnieuw opgebouwd: het moet een organisatie  inzichten bieden gebaseerd op informatie van buiten de organisatie. Om deze stap van traditionele mediamonitoring naar een veel bredere vorm van media intelligence te communiceren, hebben we ook een nieuwe branding en logo geïntroduceerd. Je kunt het logo zien als een oog, maar ook als pijlen die van de cirkel, jouw organisatie, naar buiten gaan.

Jullie hebben een next generation media intelligence-platform gelanceerd. Wat voor een platform is het precies?

Voor een sneak peak kun je eigenlijk het beste eens de benchmarking tool op onze website proberen. Typ een bekend merk in, en je ziet direct hoe het besproken wordt in de online en social media, met een concurrent als benchmark. Ons nieuwe media intelligence-platform biedt dit op een veel grotere schaal: het analyseert miljarden nieuws-, blog- en social mediaberichten en geeft je een volledig aanpasbaar dashboard waarin alle gesprekken en berichten over jouw bedrijf, of elk willekeurig onderwerp, worden geanalyseerd en afgezet tegen een concurrent of onderwerp van jouw keuze. Zo kun je jouw impact meten door media exposure, share of voice, engagement, soort publiek, sentiment, PR-waarde enzovoorts. Al deze data gaat tot jaren terug en is met drag-and-drop simpel te filteren. Alle statistieken kun je direct doorsturen of presenteren, terwijl we ook een nieuwe mobiele app hebben ontwikkeld.

Wat is het laatste nieuws?

Momenteel zijn we hard aan het werk om al onze klanten over te laten gaan op het nieuwe platform. Daarnaast is ons productteam constant bezig om het platform uit te breiden met alle features die onze klanten van ons oude platform gewend zijn, plus een hoop nieuwe. Elke zes weken brengen we een nieuwe release uit. We zullen de komende maanden op verschillende marketing- en communicatie-events aanwezig zijn om het nieuwe platform te tonen. En op 9 juni organiseren we een launchevenement in Amsterdam met sprekers en meer! 

www.meltwater.com/nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie