[Interview] Beerwulf wint The Pitch van De Persgroep
15-11-2017 12:34:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7657 | Tags:

De Persgroep liet onlangs (media)bedrijven en creatieven pitchen voor een uitgebreide campagne. De winnaar is Beerwulf (Heineken) die met een pitch van Media Reverse wist te overtuigen. We spreken Marc Scholten (marketeer Beerwulf), Lauren van der Heijden (directeur corporate sales De Persgroep) en Sjors Kroon (oprichter Media Reverse) over de The Pitch-concurrenten en buurten bij de brouwer.

Marc, gefeliciteerd! Kun je Beerwulf introduceren?

Beerwulf.com is een nieuwe online shop voor craft- en speciaalbier. Naast dat we bieren verkopen, vind je op ons platform ook veel informatie over de bieren en de brouwers. Je kunt alle flessen los bestellen, maar je kunt ook kiezen voor samengestelde packs. Mede aangejaagd door de craftbeerrevolutie vinden wij dat de speciaalbiercategorie een eigen winkel, een eigen platform verdient. We richten ons dan ook op de bierdrinkers die willen variëren, die nieuwe bieren willen ontdekken en die ook benieuwd zijn naar de verhalen achter de bieren en de brouwers. Beerwulf.com is begin maart 2017 geopend in Nederland en is inmiddels ook actief in België en GB.

Lauren, we spraken je eerder al over The Pitch. Hoe zijn jullie tot een winnaar gekomen?

Uit de grote bulk met inzendingen hebben we vier finalisten gekozen: Natwerk met Faja Lobi, Meyen Meyer met het Rode Kruis, Alfred met Biotex en Media Reverse met Beerwulf. Dat was lastig, want er zaten echt genoeg goede pitches tussen. We hebben ze dus streng langs de meetlat gelegd van onze criteria; een concept dat werkt in combinatie met onze nieuwsmedia, passend bij onze doelgroep en dat concept als geheel onderscheidend is uiteraard. Alle inzenders die geen finalist zijn geworden, geven we feedback op hun inzending, zodat ze toch iets halen uit hun deelname. De vier finalisten hebben hun campagne live gepitcht voor een volle zaal.

Waarom heeft Beerwulf gewonnen?

De campagne van Beerwulf was een match op meerdere vlakken van onze formule. Het concept De leukste brouwer van Nederland had een sterke opbouw van de campagne op lokaal, regionaal en nationaal niveau. Ze hebben slim gebruikgemaakt van alle merken van de Persgroep zoals Q-music om even te bellen met een brouwer, De Ondernemer om het ondernemerschap van een brouwer te belichtenn en regionale lezers als ambassadeur voor een lokaal biermerk. Een slimme zet. De totale campagne heeft voldoende invalshoeken voor sterke storytelling, een element dat heel goed past bij nieuwsmedia. En om de campagne rond te maken hebben ze in hun plan een e-commerce-element opgenomen. Alles bij elkaar vond de jury dit plan heel solide en krijgen onze lezers een mooie campagne onder ogen, passend bij hun interesses.

Sjors, hoe hebben jullie vanuit Media Reverse de pitch opgepakt?

Ik hoorde dat de Persgroep The Pitch organiseerde en vond dit super goed passen bij Beerwulf. Marc liep al langer rond met het idee om te gaan buurten bij de brouwer, maar het concept was verder nog niet echt uitgedacht. Wij zagen veel aanknopingspunten met de media van de Persgroep: met de regionale nieuwsmerken kunnen we heel goed lokale events bij regionale brouwers organiseren, en met landelijke merken zagen we kansen om daaraan gekoppeld tot “de leukste brouwer van Nederland” te komen. We hebben het idee uitgewerkt, er een mogelijke redactionele opbouw aan gekoppeld en gekeken hoe we daar met advertenties in print en online en radiospots op in konden spelen. Het concept sloot uiteindelijk goed aan op de doelstellingen van Beerwulf; opbouw naamsbekendheid, verdieping op het merk, traffic naar de site en conversie op sales.

Wat vind je van het idee dat bedrijven pitchen voor een campagne bij een uitgeverij in plaats van de gebruikelijke manier?

Ik denk dat dit een hele leuke vorm van samenwerking oplevert. Door deze wedstrijd uit te schrijven zijn wij heel nadrukkelijk gaan nadenken hoe we juist de media van Persgroep kunnen inzetten om Beerwulf verder te helpen. Nu we ons concept samen gaan uitrollen, zien we dat de Persgroep ook haar expertise inbrengt en zich verantwoordelijk voelt deze campagne te laten slagen. Die betrokkenheid is heel waardevol.

Marc, wat gaat er komende tijd gebeuren? Hoe gaat je campagne eruit zien?

We werken eerst nog keihard aan onze sinterklaas- en kerstcampagne, maar daarna gaan we vol aan de slag met de Persgroep. Het winnende concept start op lokaal niveau met Buurten bij de Brouwer en eindigt landelijk met De Leukste Brouwerij van Nederland. We gaan de boel nog met elkaar finetunen.

www.persgroep.nl
www.mediareverse.nl
www.beerwulf.com/nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie