[Interview] Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out
30-08-2019 14:47:00 Door: David de Jong | Hits: 5937 | Tags:

Bert van der Veer is programmamaker, oud-programmadirecteur, schrijver en mediadeskundige. Nederlands MediaNetwerk sprak Bert van der Veer over de biografie van Mister Veronica, Rob Out.

[Fotocredits: Wiki Beeld & Geluid]

Hoe ben je op het idee van de biografie gekomen?

Ik had schrijflust. Ik wilde graag een project onder handen nemen, anders zou ik te veel Netflix kijken. Ik heb eerder een biografie geschreven over Dimitri Frenkel Frank. Ik kwam uit bij een biografie over iemand uit mijn eigen werkkring. Joop van den Ende en John de Mol waren al ruim voorzien. Toen werd het Rob Out.

Is dit een boek over Veronica of Rob Out?

Onvermijdelijk beiden, vanaf moment dat hij aanvoerder van de zeezender werd tot en met de publieke omroep Veronica waren ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Rob Out was de man die zowel de zeezender hielp groot te maken, maar vooral het publieke Veronica op poten wist te zetten die uitgroeide tot de grootste Nederlandse omroep met uiteindelijk 1,2 miljoen leden op het Veronicablad.

Rob Out zelve en zijn vrouw zijn al enige tijd niet meer in leven. Hoe is het boek tot stand gekomen?

Ik heb pakken papier doorgenomen. Deels uit eigen archief, maar ook veelal Delpher het online-archief van de Koninklijke Bibliotheek. Ik heb 34 mensen gesproken die ik echt wilde spreken. Velen aarzelden. Twee hebben uiteindelijk niet willen spreken over Rob Out. Ik wilde met de biografie niet alleen opschrijven hoe briljant hij was, maar ook zijn mindere kantenwaaronder zijn drankverslaving, omgang met vrouwen en de soms wat autoritaire stijl van leiding geven.

Over de periode voordat Rob Out in 1966 bij de zeezender Veronica ging werken - zijn jeugd, zijn moeder, hoe de Tweede Wereldoorlog op hem doorwerkte als kind - staat weinig in het boek beschreven. Hoe kan dat?

Hij sprak daar weinig of niet over. Zelfs zijn dochter wist daar weinig over te vertellen. Over zijn militaire diensttijd bij de commando's is wel een en ander bekend en staat in het boek omschreven.

Welke insteek is voor het boek gekozen?

Een zapstijl met korte en lange stukken. Er is een chronologische lijn, maar veelal wordt in de stukken teruggezapt bij thema's. De insteek bij het maken van het boek, waar ik circa 2 jaar mee bezig ben geweest, is een oprecht waarheidsgetrouw boek te maken. Ik vind dat Rob Out ten onrechte geen straat of een ander iets vernoemd heeft gekregen. Dit heeft hij echter wel verdiend. In het Mediapark zijn de afgelopen jaren de nodige wegen, straten en hofjes vernoemd naar mediabekendheden (ook nog levende personen, red.). Ondanks de schaduwzijde van Rob Out, heeft Rob Out heel veel voor het medialandschap betekend en niet alleen voor Veronica. Die erkenning mag er best zijn en komen. Het boek draagt daaraan bij.

Een Rob Out anno 2019 in de mediawereld, bestaat die?

Rob Out was autoritair, ondanks dat hij zelf anti-autoritair was. Een dergelijke autoritaire stijl wordt misschien vandaag op die wijze niet zo geaccepteerd. Maar alhoewel Jan Slagter die Omroep Max heeft opgericht, er niet aanwil, is het wel zo dat als je avontuur aangaat, je hoofd op het hakblok moet. De kern is niet anderen de schuld van zaken geven, maar zelf de verantwoordelijkheid nemen als je die hebt, op alles wat wordt uitgezonden. Ik deed dat als RTL-programmadirecteur destijds ook. Dat was ook Rob Out.

Rob Out heeft met zijn zakelijke activiteiten een behoorlijk fortuin weten te verdienen. Hij verkocht oprichtersaandelen van onder meer Intershow, RTL Véronique (nu RTL4), Radio 538 en TMF. Wat is daarmee gebeurd?

Het trieste is dat in de circa 10 jaar na het vertrek bij Veronica dat Rob Out geleefd heeft, het niet goed ging met Rob Out. Alsof alles tussen zijn vingers wegglipte, waarna hij in 2003 overleed. Het is mij ook onduidelijk gebleven wat er met zijn fortuin is gebeurd, maar er is weinig tot niets van overgebleven. Na de dood van Rob Out liet zijn echtgenote zich omringen door verkeerde mensen.

Voor welke doelgroep is het boek geschreven?

Ik heb geen seconde aan een doelgroep nagedacht. Richard Otto van Tens Media was zo vriendelijk om dit boek uit te geven. Ik word er graag rijk van, maar dat was niet mijn uitgangspunt bij het maken van dit boek.

Wat is je volgende project, wat doe je zoal?

Ik doe een variatie aan dingen. Ik schrijf af en toe voor de VARA-Gids, HP De Tijd en de  Nieuwe Revue. Ik geef adviezen aan een productiemaatschappij en ben mediadeskundige. Ik ben heel erg aan het nadenken over volgende projecten.

Lees ook: Mister Veronica: biografie over Rob Out verschenen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie