[Interview] Chantal Janzen: Veranderend televisielandschap brengt onrust - en dat is goed
12-09-2018 13:44:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 1880 | Tags:

Alleskunner Chantal Janzen steeg dit jaar van positie 15 naar 10 in DeMedia100. Naast theater, film en heel veel televisie, is ze uitgever van het magazine en merk &C. Net bevallen van zoon Bobby heeft ze even wat rustiger aan gedaan, om zich nu weer vol te storten in werk en het uitwerken van nieuwe ideeën. Suzanne van der Meij spreekt met haar.

Hi Chantal, hoe verandert jouw visie op werk en privé nu na de uitbreiding van je gezin? (Gefeliciteerd nog!)

Dankje! Sinds ik voor de tweede keer moeder geworden ben, moet ik bekennen dat ik het tot een paar weken geleden prima vond om één à twee dagen per week te doen. Gelukkig gaat het nu weer wat meer kriebelen. Bobby is bijna zes maanden nu en komen er weer veel nieuwe ideeën. Maar die babybubble heb ik dus lekker lang laten duren.

Je bent van alle markten thuis en hebt al veel gedaan. Wat ambieer je nog?

Die lijst met ambities is in de afgelopen jaren steeds korter geworden inderdaad. Ik heb al veel van mijn wishlist kunnen wegstrepen. Dat maakt het aan de ene kant allemaal veel rustiger, maar aan de andere kant denk ik wel eens: Wat nu nog? Een eigen, zelfbedachte tv-serie maken, een theateropleiding oprichten; dat zijn twee dingen waar ik wel eens over dagdroom. Maar ik kan ook zomaar weer over twee jaar in een musical staan, wat dat betreft heb ik mezelf ook al vaker verrast...

Wat is jouw visie op de mediawereld?

Je merkt dat het veranderende tv-landschap zo nu en dan bij velen voor onrust zorgt. Maar ik vind het eigenlijk heel goed en gezond dat zulke bewegingen plaatsvinden. Niets zo gevaarlijk dan op je lauweren rusten of ervan uitgaan dat iets goed blijft gaan omdat dat het nou eenmaal al jaren goed gaat. Stilstand is nooit goed. Je moet jezelf blijven uitdagen en vernieuwen, en daartoe word je in dit veranderende medialandschap bijna toe gedwongen. 

Hoe wil jij jouw stempel drukken op de mediawereld? 

Vanuit mijn eigen kijk op de wereld en op die van entertainment en amusement werken, en met name mijn authenticiteit bewaken. En altijd als kijker blijven kijken. Ook naar je eigen werk. Hoe moeilijk dat vaak ook is, ik geloof er heel erg in dat dat één van de key elements is voor het maken van amusement. 

Een magazine oprichten ten tijde van dalende oplages. Waarom kan dat? 

Een magazine maken was altijd al één van mijn wensen. Of dat kon of ging lukken wisten we zelf natuurlijk ook niet, toen we besloten het te gaan doen. Inderdaad in een tijd waarin de tijdschriftenbranche niet meer zo succesvol was als een paar jaar geleden. Maar de drang om het te proberen was te groot en de mogelijkheden waren er. Het ergste wat kan gebeuren in dit soort gevallen is dat het niet lukt. Nou als dat het ergste is...? Voor mij is dit nooit een reden om iets niet te doen. Liever niet gelukt dan nooit geprobeerd. Dat &C Media nu succesvol is is heel mooi, maar ook hier geldt dat het tij snel weer kan keren, dus: innoveren, vernieuwen en als consument naar je eigen merk blijven kijken is hier ook heel belangrijk. 

Welke personen uit de mediabranche bewonder jij? 

- Judith Zilversmit, chef van de PS en de PS van de week. Zij stuurt haar team van makers goed aan, want ik vind deze vrijwel altijd erg goed. 
- Eva Jinek: Zij begon haar talkshow met een storm aan kritiek, verbeterde zichzelf op punten waar nodig en zette juist door, en bleef in haar eigen kracht staan. Bewonderenswaardig. 
- Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland. In deze roerige tijden in tv-land deze functie bekleden is niet niks. Hoe hij zijn hoofd koel houdt vind ik bewonderenswaardig en zijn positiviteit is aanstekelijk. 

www.andc.tv
www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie