[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media
08-11-2019 16:01:00 Door: David de Jong | Hits: 1330 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die het boek De Power van een Contentplatform geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media.

Cor Hospes over Facebook en andere sociale media:

"Facebook is een beetje verworden tot een advertentiemedium. Het is niet van jezelf. Jarenlang zijn bedrijven gaan bouwen op sociale media. Dat is klaar, uitgewerkt. Mijnheer Zuckerberg gaat er met al je data vandoor. Je ziet ook dat het aantal social shares is verminderd, waarom zou je daar mee doorgaan als het niet van jezelf is? Je moet zorgen dat een platform van jezelf is! Dus: ga voor jezelf een eigen platform beginnen. Social Media is voorbij zoals je het kent. Het is een onbetrouwbaar medium gebleken, het is een reclamemedium geworden. Het geldt ook voor andere platforms als Linkedin en Instagram."

Volgens Cor Hospes kunnen bedrijven beter een eigen platform beginnen:

"Begin na te denken hoe je zo een platform kan maken. Een contentplatform is een platform van een merk waarin met een continue stroom aan verhalen met redactionele inhoud rondom een of twee thema's verhalen kan vertellen. Dat doe je om duidelijk onderscheidend gezicht te krijgen en uitgreoeien tot autoriteit. We vinden het moeilijk om een thema te claimen, maar durf nu gewoon een thema te claimen! Zeg we hebben er verstand van en ga op basis daarvan een redactioneel format bouwen met verschillende rubrieken en je zult zien Google vindt dat tof en dan zegt Google, daar hebben ze heel veel verstand van waardoor mensen er naar toe gaan. Gebruik Facebook en andere social media om ze naar je platform te laten gaan."

Een nieuwsbrief?

"Als mensen naar je website gaan, popt er als het goed is een linkje op voor de nieuwsbrief. Een nieuwsbrief? Het is het nieuwe sociale medium dat hartstikke oud is. Nee, geen sales en aanbiedingen. Een brief in je brievenbus met een aantal goede verhalen met een persoonlijke toon. Je ziet ontwikkelingen die naar betaalde nieuwsrieven toegaan omdat die zo waardevol en speciaal is, daar willen mensen meer van weten. Door een nieuwsbrief te beginenn, heb ik data. Met die data kan ik ze uitnodigen voor events, bijeenkomsten of benaderen. En sommige bedrijven gaan er ver in door door de data de interesses te meten en persoonlijk te maken en zo liefde te geven aan de klant."

Het volledige interview met Cor Hospes:



Het boek De Power van een Contentplatform bestel je hier.



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie