[Interview] David Snellenberg over Dawn en de campagne met Pepper
08-01-2015 11:08:00 Door: | Hits: 7763 | Tags:

Reclamebureau Dawn is onlangs een nieuwe campagne met Pepper gestart. We spreken David Snellenberg, creative director van Dawn.

Dag David, hoe is het met je?

Uitstekend. Het nieuwe jaar begon met de geboorte van ons zoontje en we zitten met Dawn in een paar interessante pitches. 2015 is dus begonnen met volle wind in de zeilen. Heerlijk. 

Hoe staat Dawn ervoor, wie zijn jullie en wat doen jullie?

Op het moment dat Dawn werd opgericht vielen de Lehman Brothers, dus we zijn groot geworden in een tijd dat de wereld aan het krimpen was. Dat zegt wat over het DNA van het bureau. We zijn gewend om te opereren in een snel veranderende buitenwereld en dat maakt dat we continu in transitie zijn. Op dit moment zijn we met zo’n 20 vrouwen en mannen, strategen, creatieven, producers, die elke dag bezig zijn met wat ze kunnen toevoegen aan onze klanten en aan de wereld om ons heen. We zijn geobsedeerd door de hedendaagse cultuur en wat merken daarin kunnen betekenen. We geloven dat mensen en merken die iets te brengen hebben in plaats van halen het uiteindelijk winnen. Bovendien heb je met zo’n mens- en klant type een veel leuker bestaan. En elk bureau krijgt de klanten die het verdient.

En vorig jaar een Gouden Effie binnen gesleept voor de Volg je hart. Gebruik je hoofd-campagne, super! Wat maakte de campagne zo succesvol?

Het belangrijkste is de oprechte relatie met je klant. Triodos bank en wij werken als één team. We dagen elkaar uit, houden elkaar scherp en willen samen écht verschil maken. Daar heb je een goede persoonlijke match voor nodig. Daar investeren we in. Daarnaast hechten wij aan de lange adem. Een merk is veel meer dan een opeenvolging van losse incidenten. Een helder strategisch vertrekpunt is daarbij key. We besteden veel tijd aan de verankering en aan de uitvoering van onze ideeën. Het is eigenlijk heel klassiek merkbouwen, maar dan met de middelen van deze tijd. Maar vergeet niet dat we dan wel hele goede vertalers zijn, maar het echte DNA komt van onze klant. 'Truth well told’ is misschien wel de beste premisse die een reclamebureau kan hebben. Alleen zou je nu kunnen zeggen: truth well shared.

Wat was de briefing voor de 1+1 = Pepper-campagne?

Vertel ons verhaal op een onderscheidende en eigen manier. Neem afstand van de conventies binnen het segment en zorg voor iets wat langer mee kan. Het was geen ingewikkelde briefing, er werd niet gevraagd een strategische 5 sterren cryptogram op te lossen. Pepper wilde het momentum van het eindejaar gebruiken om de zoektocht naar de ware liefde wakker te maken. Een tactische gedachte waar meer aanbieders op kwamen. De vraag aan ons was dus: geef Pepper emotie. En die emotie hoef je niet uit de lucht te plukken. De datingsite doet z’n werk zo goed dat er zelfs stelletjes zijn die hun kind Pepper hebben genoemd, omdat de ouders elkaar zo hebben gevonden. Dat is best bijzonder.

Met welk creatief voorstel zijn jullie gekomen?

Het basisidee was: bij een goede match is de uitkomst meer dan de som der delen. 1 + 1 = 3. We hebben een visuele taal voor Pepper ontwikkeld waarin we laten zien dat als je de juiste elementen bij elkaar brengt, er iets magisch gebeurt. Een simpel idee dat iedereen begrijpt. Zo’n simpel idee vraagt om een sterke emotionele uitvoering. Iets wat mensen echt raakt. De juiste snaar. Daar zijn we, zeg ik eerlijk, goed in. Met echte stelletjes hebben we de campagne gemaakt.

Wat is het laatste nieuws?

Wat ik je al zei: we zitten in drie pitches die we in januari winnen of verliezen. Dat houdt ons nogal bezig. We hebben net de werkvloer verstevigd met drie nieuwe talenten en aankomende maanden komen er een hoop nieuwe dingen naar buiten. Daarnaast hebben we het druk met onze nieuwe opleiding Uncommon (samen met Achtung, SUE en Natwerk), en zijn we een nieuwe onderneming aan het neerzetten naast Dawn. Maar daar kan ik nog niet zo veel over zeggen. We hebben de mensen in huis om echt verschil te maken, dus elk project voelt als een start up.

www.dawn.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie