[Interview] Deniz Alkaç over de herpositionering van Bruut Amsterdam
08-09-2015 14:17:00 Door: | Hits: 7687 | Tags:

Bruut Amsterdam gaat zich volledig richten op webseries. Een logische stap, zo noemt Deniz Alkaç (1995), oprichter van het inmiddels 4 jaar actieve Bruut Amsterdam het. Wij spreken hem. 

Dag Deniz, hoe is het met je?

Vooral druk. Bruut Amsterdam groeit in de laatste maanden enorm hard en dat geeft me veel energie. Je hoort mij dus niet klagen!

Kun je Bruut Amsterdam introduceren?

Bruut Amsterdam was tot voor kort een productiebedrijf, zoals er vele zijn. Sinds een paar maanden focussen we ons consequent op de nieuwe koers, namelijk die van content creator. In de kroeg leg ik het vooral uit als een soort mix van een reclamebureau - strategie - en productiebedrijf - executie. We ontwikkelen videostrategieën en voeren deze ook uit. Dat doen we campagnematig, maar ook in de vorm van een jaarstrategie. We geloven niet in virals, maar in webseries waarvan iedere aflevering zo leuk is dat het break-out potential heeft. Daar heeft een zichzelf respecterend merk uiteindelijk veel meer aan.

Voor welke klanten werken jullie?

Onder andere Microsoft, Wehkamp.nl, ING, Rabobank, KNVB, Opel, Renault, Dacia, Ziggo en PostNL vind je terug in ons portfolio. Voor Albert Heijn ontwikkelden we samen met Moovs een interne fictie serie voor medewerkers, maar we hebben net ook een campagne voor Maybelline opgeleverd.

Bruut Amsterdam richt zich dus vanaf nu specifiek op het ontwikkelen van YouTube-strategieën en webseries voor merken. “Een logische stap”, kun je dit toelichten? 

Steeds minder mensen in de leeftijdscategorie 18 tot 32 jaar kijken televisie. Digitale kanalen groeien immens en je ziet dat veel zenders en merken achter millennials aan zitten. RTL heeft bijvoorbeeld zijn eigen MCN en vertegenwoordigt vloggers. 

Veel van die vloggers worden door merken in campagnes gebruikt, vanwege hun bijzonder groot bereik - dat soms zelfs groter is dan dat van TV-zenders. Dat is slim, maar ik geloof er ook in dat het voor merken van belang is dat ze hun eigen YouTube-strategie op orde hebben; zodat zij zelf de rol van influencer op zich nemen en een groot eigen bereik creëren. 

Wat zijn de key elements van een goede webserie en YouTube-strategie?

Dit klinkt misschien raar, maar de key is dat het écht een strategie is. Wekelijks een video uploaden over of met een product is nog geen strategie. Een consistent format met vaste formatelementen, tone of voice en upload schema zijn belangrijk. Maar ook emotie. Ik geloof zelf erg in ESP (emotie) in plaats van USP.

Niemand heeft ooit voor zijn plezier naar Tellsel gekeken op televisie, dus zal ook niemand dat ooit doen op YouTube. Wat een product voor de wereld of een persoon kan doen, kan al een stuk interessanter zijn. Merken, die echt lef hebben, durven hun product helemaal los te laten en vooral te kijken naar merkwaarden en bouwen daarop hun strategie.

Wat betekenen de ontwikkelingen en verschuivingen binnen online videocontent voor adverteerders?

Ik ben zelf 20. Ik ben banner blind, kijk amper televisie en als het even kan, doe ik dat on-demand om geen commercial blokken te hoeven zien. Mijn generatie heeft geen geduld voor dingen waar we niet om hebben gevraagd. Pre-rolls skippen we het liefst. Ik denk dat adverteerders heel goed moeten gaan kijken naar wat hun uiting oplevert voor de kijker.

Wat is het laatste nieuws?

Deze maand verhuizen we op de groei. We gaan een kantoor delen met een digitaal bureau. Ik denk dat het fijn is dat we zo samen ook bredere strategieën kunnen gaan uitrollen. Daarnaast zijn we druk bezig om te kijken wat we internationaal kunnen gaan doen. Internet kent immers geen grenzen. Jullie kunnen het beste op de hoogte blijven via onze Facebook pagina!

www.bruut.tv

Lees ook: Bruut Amsterdam richt zich volledig op webseries

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie