[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
22-06-2021 11:34:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1302 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Dennis Schouten, oprichter van Voetbalflitsen.nl en Head of Media & Content at Socios Sports.

Dag Dennis, kun jij Voetbalflitsen.nl introduceren?

Voetbalflitsen.nl is ongeveer acht jaar geleden ontstaan vanuit een hobbyproject. Destijds was ik zelf nog hoofdredacteur van KNVB Media. Na acht jaar was ik toe aan iets anders, experimenteerde ik in mijn vrije tijd wat met socialmedia-accounts (Facebook & Twitter) en een blog daarachter. Waar zochten mensen op via SEO en vooral als focuspunt: wat klikte wel en niet op social media?

Het was puur om meer inzicht te krijgen in het gedrag van mensen online en ook ter lering voor mijn échte werk en misschien nieuwe mogelijke in mijn vakterrein.. Alleen wat ik merkte is dat Voetbalflitsen, zoals de blog was benoemd, opvallend veel en makkelijk bezoekers trok. Toen nog door een afwijkende stijl onder de voetbalwebsites, met schreeuwende WTF, OMG-koppen, wat in die periode nog ongebruikelijk was, en er was content die door voetbalsupporters zelf werd gemaakt in en rondom de voetbalstadions. Uiteindelijk overgestapt naar wat tegenwoordig Socios Sports heet in een poging om Voetbalflitsen gezamenlijk serieuzer aan te pakken en uit te bouwen. Voetbalflitsen is een dochteronderneming van Socios Sports.

Hoe ziet de doelgroep eruit?

Mannen met name, vooral tot 40 jaar. Voetbal hè. Hebben dit jaar gemiddeld zo’n 700.000-800.000 unieke bezoekers per maand en mensen keren regelmatig terug.

Wat wil de websitebezoeker van Voetbalflitsen.nl?

Even snel snacken. In een paar kliks op de hoogte zijn van het belangrijkste voetbalnieuws, vooral rondom de topclubs in Nederland en Oranje en waarin we vaak met tweets de meningen van het voetbalpubliek vermengen. Dus stel je voor: Feyenoord komt tegen Ajax op gelijke hoogte door een penalty, dan vragen wij op onze socials naar de mening van de kijkende voetballiefhebbers en geven dat vervolgens een plek in de artikelen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit heel erg gewaardeerd wordt, dat mensen hun mening terug kunnen lezen op de website en die lezers delen dat dan ook weer. Ook top10-lijstjes met topaankopen van PSV, geflopte spelers in Oranje, of top 5-spelers die een topclub echt moet halen, scoren goed.

Wat heeft 2020 gedaan met jullie bereik?

Wat je ziet is dat de voetbalbeleving minder is dan in het pre-coronatijdperk. Waar mensen op zondagochtend in de auto of trein stapten op weg naar het stadion en onderweg meerdere keren de website bezochten voor de opstelling, beelden van de aankomst van de spelersbus bij De Kuip of Arena, zie je dat mensen nu 5 minuten voor de aftrap pas de tv aanzetten en dan pas enigszins in de stemming komen. Ook vielen sfeerbeelden, fan footage enzovoort weg toen er geen supporters aanwezig mochten zijn. Uiteraard hadden we daardoor in 2020 minder bezoekers dan normaal, maar ondertussen zitten we alweer bijna op het oude niveau, ook omdat er ook nu al veel interesse is naar transfernieuwtjes. Hoe komen de clubs er komend seizoen uit te zien? Want vooral in het nieuwe seizoen denkt iedereen weer naar het stadion te kunnen en de hoop daarop zorgt ook weer voor een toename van het websitebezoek, en natuurlijk alles rondom het EK en Oranje.

Hoe kijk je naar dit jaar qua ontwikkelingen in de online mediawereld en jullie zelf?

We gaan dit jaar nog meer inzetten op eigen video’s, waarin onze redacteuren, de zogenoemde clubwatchers/fans het nieuws duiden in wat we noemen podcast-templates. Via Content Stadium kunnen we fraaie visuals en video’s maken. Content Stadium is een online tool die redacteuren de mogelijkheid geeft om realtime, in een handomdraai en zonder enige kennis van Photoshop on visuals on brand te creëren. Omdat Content Stadium onderdeel is van Socios Sports, hebben we een groot pakket met templates en lopen we met nieuwe vindingen altijd vooruit op social.

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

We hebben een trouw publiek, hebben sinds een aantal jaar ook een Belgische variant van de website (voetbalflitsen.be) - kunnen meedenken en ook helpen bij het uitvoeren van custom campagnes.

Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?

Erg positief en we hebben hier goede resultaten mee geboekt de afgelopen jaren. Voorbeelden zijn een campagne voor het boek over Johan Cruijff en een campagne van het Ministerie van Defensie. We hebben hiervoor respectievelijk 7000 en 10.000 clicks naar hun websites gerealiseerd met een branded content-campagne. Gigantische cijfers natuurlijk. Het team van redacteuren vindt het ontzettend leuk om mee te denken met de klant en hun doelstellingen van de campagne. Dit vertalen we vervolgens naar een branded content-campagne, die is toegespitst op onze doelgroep, aangezien wij onze doelgroep zelf als beste kennen en precies weten hoe een reclame boodschap te verpakken.

We hebben een team van designers en creatieven die hierbij helpen. En ook techneuten, want met moederbedrijf Socios Sports ontwikkelen we ook games die ook vaak worden ingezet bij branded campagnes. Of het nu een quiz, een voorspelgame of een ander creatief idee is. We zijn dus veel meer dan een uitgever, meer een creatief bureau en dit maakt dat we flexibel kunnen inspelen op de wensen van de klant in een campagne. En omdat we voor verschillende grote bedrijven ook de social media strategie en content creatie doen, kennen we zowel de kant van uitgever als die van de klant. Ook na publicatie trekken redacteuren niet de lakens over zich heen, maar wordt alles uit de kast gehaald om de doelstellingen te realiseren.

Wat is het laatste nieuws?

We gaan het komende jaar inzetten op forse groei. Het redactie- en productteam wordt uitgebreid en we werken aan een nieuwe versie van de website waarbij SEO een nog belangrijkere rol krijgt. En hopelijk kunnen we ook weer eens een Voetbalflitsen Quiznight organiseren. Laatste keer is al enige tijd geleden, voor corona. Een fysiek evenement, de laatste edities waren in samenwerking met Holland Casino, in het centrum van Amsterdam op een hippe locatie en met honderden websitebezoekers die onder het genot van een hapje actief meededen aan het avondje voetbal quizzen. Het blijft toch heel bijzonder dat je zoiets met de website kunt realiseren.

Voetbalflitsen.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 90 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.voetbalflitsen.nl
www.sociossports.com
www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen
[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie
[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen
[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1
[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie