[Interview] Dennis Stolk over het belang van data
02-07-2018 08:41:34 Door: Katja Brokke | Hits: 4003 | Tags:

Samen met compagnon Floris van Lelyveld richtte Dennis Stolk onlangs The Data Agency op. Het bedrijf helpt organisaties bij de transformatie naar een datagedreven organisatie door de ontwikkeling en uitvoering van een datastrategie. Wij spreken hem over de onderschatting van de complexiteit van data het het belang van deze gegevens.

Met welke ervaring richt je The Data Agency op?

Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en werk bijna 20 jaar in innovatieve markten voor b2c-organisaties die streven naar omzet- en basegroei. Vanuit verschillende rollen ben ik verantwoordelijk geweest voor CRM, digitalisering, data-analyse en de automatisering van marketingactiviteiten. Nu gebruik ik deze expertise in de vertaling van strategieën naar praktische marktbewerking.

Waarvoor kunnen bedrijven bij jullie terecht?

Wij geloven dat elk bedrijf een databedrijf is. Organisaties investeren veel tijd en geld in marketingtechnologieën, data-analyseomgevingen en in de vaardigheden van de organisatie. The Data Agency helpt organisaties het rendement uit deze investeringen te verhogen en ondersteunt de transformatie naar een datagedreven organisatie. In de basis leveren we advies over hoe organisaties effectiever data kunnen toepassen. Wij ontwikkelen pragmatische data-strategieën en implementeren deze met slimme oplossingen. Hoe bijvoorbeeld met CRM onboarding het online bereik van je klantenbase aanzienlijk verbeterd wordt of welke met hypothesen de premisses van de marketeer kunnen worden getoetst.

Welk belang heeft het werken met data en wordt dat nog steeds onderschat?

Organisaties hebben vaak veel meer data tot hun directe beschikking dan ze denken. Data en data-technologieën stellen ons, in theorie, in staat die data te gebruiken om klantcontact te individualiseren en te automatiseren om klanten effectiever en efficiënter te bedienen. Een schat aan data blijft ongebruikt, wat niet wil zeggen dat het belang van data wordt onderschat, maar de complexiteit vaak wel. Veel organisaties hebben een hoog ambitieniveau ten aanzien van datagebruik, maar hebben onvoldoende nagedacht over het datalandschap, welke datatoepassingen meerwaarde creëren en hoe de organisatie datavaardigheden ontwikkelt. Het is onze uitdaging structurele resultaatverbetering te realiseren.

Data is een abstract fenomeen voor veel organisaties. Hoe maken jullie het behapbaar?

Het is inderdaad niet altijd duidelijk wat een datastrategie inhoud en oplost. Om het gebruik van data en de ontwikkeling van vaardigheden te concretiseren hebben wij het data maturity model ontwikkelt. Met behulp van dit raamwerk zetten we het huidige niveau en de ontwikkelstappen uiteen aan de hand van 5 essentiële domeinen te weten databronnen, datatechnologie, ICT & infrastructuur, organisatie & vaardigheden en AVG & beleid. Dit verduidelijkt de samenhang tussen de elementen en plaatst ontwikkelstappen in een bredere context.

Welke data is nog vrij toegankelijk na de AVG?

De indruk is ontstaan dat de AVG het gebruik van data wilt beperken terwijl de AVG bedoeld is om een betere bescherming van persoonsgegevens te verzekeren en het vrije verkeer van persoonsgegevens binnen de Europese Unie te waarborgen. De meeste eigen databronnen zijn vrij toegankelijk en een groot aantal externe bronnen kunnen vrij gebruikt worden. Het gebruik van persoonsgegevens is echter afhankelijk van de instemming van de persoon en het type gebruik. De AVG is een kans om relevante toegevoegde waarde te creëren. In plaats van te kijken naar de beperkingen dagen wij organisaties uit te kijken naar de mogelijkheden.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is morgen oud nieuws. Mijn belangrijkste inzicht is dat, ondanks de belofte van veel datatechnologie, zoals CRM- en DMP-oplossingen, data uit fysieke en digitale kanalen onvoldoende op een betekenisvolle wijze gecombineerd wordt. De oplossing hiervoor is het samenvoegen en modelleren van interne en externe databronnen tot één centraal klantbeeld waarmee klant- en informatiebehoefte voorspeld kunnen worden. Omdat wij overtuigd zijn van het onbenut potentieel hiervan hebben we no cure, no pay-pilotoplossingen bedacht waarbij we met slimme oplossingen operationele resultaten verbeteren voordat deze structureel worden toegepast.

www.thedataagency.nl

 

Lees ook: EDM Media Groep breidt uit met The Data Agency

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie