[Interview] Diana Matroos over BNR Beeldbepalers
13-04-2018 12:43:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 4078 | Tags:

Begin april is BNR Beeldbepalers van start gegaan; het wekelijkse radioprogramma waarin de rol van communicatie, media, creatie en marketing wordt geanalyseerd. Wij spreken met Diana Matroos, presentator van BNR Beeldbepalers.

Hallo Diana, vanuit wie kwam het initiatief voor BNR Beeldbepalers?

We hadden het programma Mediazaken. Beeldbepalers is hier een vervolg op met een bredere context en het format aangepast aan deze tijd.  Een journalistiek programma dat laat zien dat creativiteit in communicatie steeds belangrijker wordt voor bedrijven maar ook voor personen. 

Wat is het idee achter BNR Beeldbepalers?

Complexe communicatievraagstukken analyseren met experts, die wij masters noemen, en met hen tot lessen komen om bedrijven en personen te helpen het beter te doen en mensen een kennisvoorsprong te geven. Dat doen we door te leren van missers en succesverhalen. Je kunt het zien als een pressurecooker waar alle ideeën en oplossingen in belanden en waar uiteindelijk een advies uit komt.

Wat speelt er in de branches die BNR Beeldbepalers onder de loep legt?

Berichtgeving gaat steeds sneller vooral onder de druk van social media en toenemende maatschappelijke druk. Kijk bijvoorbeeld naar ING en de salarissen of Facebook en het privacyschandaal.  Waar je vroeger nog even kon nadenken over je communicatie moet je nu snel acteren. We kijken ook waar mediaconsumenten zitten. Waar kijken ze naar, waar luisteren ze naar? Op welk moment van de dag zitten mensen op Spotify en wat zijn dat voor een mensen? Kortom, waar moet je je boodschap tegenwoordig kwijt?

Wat is jouw interesse in de wereld van communicatie, media, creatie en marketing?

Zelf ben ik al ruim 20 jaar werkzaam in de media. Zowel voor radio als televisie, zowel voor als achter de schermen. In die rol heb ik veel verhalen, personen en ook bedrijven voorbij zien komen en samen met het publiek kunnen zien hoe zij onderuit gingen, maar ook hoe zij succesvol impact konden maken. 
De kracht van communicatie, media en marketing wordt zakelijk en persoonlijk veelal onderschat. Communiceren gebeurt vaak automatisch en onbewust. Als je je bewuster bent van je verhaal, als je beter nadenkt over een boodschap en hoe je dat middels reclame en marketing in de markt zet, valt er nog een wereld te winnen.

Welke onderwerpen kunnen we verwachten?

We hebben het deze week gehad over imagoschade en crisiscommunicatie rond bedrijven als Facebook en Oxfam Novib, maar we vragen ook aan neurowetenschappers wanneer je kunt voorspellen wanneer iets viral gaat of niet. Ook bespreken we een onderwerp als humor in marketing: Hoe grappig mag een klantenservice zijn? En natuurlijk komen ook zaken  als fakenews aan bod en de rol van de media hierin. We moeten kritisch naar onszelf durven kijken.  

Welke handvatten krijgt de luisteraar door het programma?

In de basis gaat het om leren van de successen en uitglijders van anderen aan de hand van praktische cases. Een ander belangrijk handvat is dat het programma inzicht geeft  hoe je gedrag van mensen kunt beïnvloeden en met welke middelen.

Welke experts kunnen we verwachten in het programma? Waarom zij?

De Beeldbepalers van Nederland. Van creative directors van reclamebureaus tot de hoofdrolspelers in de media. De masters die wij aan tafel vragen zijn echt experts op het gebied van communicatie, media, reclame en marketing.

Wat is het laatste nieuws?

Zodra John de Mol aanschuift, horen jullie van ons!

www.bnr.nl

Lees ook: BNR start programma over communicatie, media, creatie en marketing


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie