[Interview] Eric Ariëns over de expansie van Sprinkle naar de Benelux
26-01-2015 10:02:00 Door: | Hits: 7507 | Tags:

Het Zweedse internetbedrijf Sprinkle is een digitaal platform voor content recommendation en syndication van redactionele content, foto's, video's en artikelen. Sprinkle heeft besloten het content distributie platform internationaal uit te bouwen. Te beginnen met de opening van een Benelux kantoor in Amsterdam. We spreken Eric Ariëns, Country Manager Benelux.

Dag Eric, gefeliciteerd met de opening van het kantoor! Klaar voor de Benelux? Al klanten?

We zijn net gestart, maar de komende weken gaan we starten met een aantal grote en middelgrote uitgevers. op dit moment testen we samen met hen de techniek. Tot op heden is er niet een uitgever geweest die we bezocht hebben die niet geïnteresseerd is, dus dat is goed nieuws. Het mooie is dat Sprinkle snel geïmplementeerd is, geen geld kost en al direct meer pageviews oplevert en in de fase daarna ook echt geld oplevert voor de uitgever.

Wie is Sprinkle en wat doen jullie?

Sprinkle is een Zweeds digitaal bedrijf, in 2013 gestart. “We put content into context” zegt in feite wat we doen. We zorgen op basis van een complex algoritme er voor dat een bezoeker die content (video en artikelen) te zien krijgt die bij hem of haar past. Dat waarderen bezoekers waardoor ze substantieel meer bekijken, lezen en klikken. De content en de (native)advertising daaromheen is een stuk relevanter dan zonder Sprinkle en dat werpt zijn vruchten af voor de bezoeker, uitgever en adverteerder. Daarbij biedt Sprinkle uitgevers, desgewenst, hoogwaardige content uit het Sprinkle netwerk aan, maar kunnen uitgevers ook hun eigen content nationaal en internationaal distribueren binnen het Sprinkle partner netwerk. Het implementeren van Sprinkle is eenvoudig en het kost de uitgever niets.
 
In 2013 gestart, en nu genereert het platform al meer dan een miljard recommendations per maand! Hoe verklaar je dit succes?

Ik denk dat de kwaliteit van Sprinkle in combinatie met de voordelen die het een uitgever biedt - meer pageviews, relevantie en omzet - het succes verklaart. Veel uitgevers zijn naarstig op zoek naar extra inkomsten, veel bezoekers willen meer relevantie en hoogwaardige content, adverteerders willen een kwalitatief beter bereik en relevantie en Sprinkle biedt dit. In Scandinavië maken nu meer dan 200 uitgevers gebruik van Sprinkle, ook omdat het een oplossing is die ontwikkeld is met de uitgever als vertrekpunt. Er is veel aandacht besteedt aan het design van Sprinkle en we bieden heel veel flexibiliteit waardoor het naadloos past in de (mobiele) website van een uitgever. 
 
In nog geen 18 maanden gebruikten al meer dan 200 uitgevers in Scandinavië de Sprinkle widget! Ga jij dit ook voor elkaar krijgen in de Benelux?

Ik hoop het! De markt in Zweden is een stuk kleiner maar Nederland is toch een land met goed ontwikkelde media, in het algemeen wat meer concurrentie en de tariefstelling voor digital ligt ook wat lager. Dat maakt de opbouw van Sprinkle een leuke uitdaging. Gelukkig is er grote vraag naar goede content marketing en native advertising oplossingen en dat bieden we. Ik ben er van overtuigd dat we de beste propositie hebben. Niet alleen door een uitstekend algoritme, maar ook doordat we als enige de uitgever echt centraal stellen en helpen bij het realiseren van additionele inkomsten. Extra inkomsten op het gebied van native advertising, maar ook syndication van content van de uitgever of aanbod van hoogwaardige (video en tekst) content voor de uitgever. We houden rekening met de populariteit van een artikel op social media, het gedrag van de consument en de actualiteit. En onze oplossing is zowel op mobile als internet echt mooi en kan volledig aangepast worden aan de wensen van de uitgever. 
 
"Sprinkle is all about content", maar 2015 ook! Hoe zal content marketing zich ontwikkelen in 2015?

Ik denk dat we in 2015 echt serieuze stappen gaan zetten op het gebied van content marketing . De afgelopen jaren heeft iedereen het over een content marketing strategie en het effect daarvan gehad, maar waren er nog weinig bedrijven die echt wisten wat ze moesten doen. Nu het effect van content marketing bewezen is en traditionele advertising minder scoort, bewegen zowel uitgevers en adverteerders meer naar native advertising oplossingen als onderdeel van een goede content marketing strategie. Het goede nieuws voor Sprinkle is dat we een heel effectieve propositie bieden op gebied van native advertising in combinatie met distributie van hoogwaardige content.  Het is natuurlijk vreemd dat we al jaren de traditionele advertising meer en meer richten op de individuele consument, maar dat content daar bij achter gebleven is. Dat komt ook omdat het maken van relevante content een echt vak is en dat beheerst niet ieder bedrijf. Ik geloof in een omgeving waarbij content echt relevant wordt voor de consument met een commerciële boodschap die daar naadloos op aansluit.
 
Als iedereen nu op content gaat zitten, hoe blijven jullie je onderscheiden?
 
Content is een vak, het is niet voor niets dat veel grote bedrijven de afgelopen jaren gefaald hebben op dit gebied. Sprinkle heeft kennis van content en unieke tools ontwikkeld die erg goed presteren voor uitgever en adverteerder. Bovendien bieden we als enige een distributieplatform van content en kunnen we uitgevers door opname van hun content in ons netwerk helpen meer geld te verdienen met hun sites en content. We zijn de enige die de uitgever als startpunt hebben en volledige flexibiliteit bieden. Daardoor scoren we beter.