[Interview] Eric Kip over Digital OOH en Exterion Media
07-08-2015 14:54:00 Door: | Hits: 5536 | Tags:

Exterion Media is als eerste grote buitenreclame-exploitant gestart met Digital OOH. Op de nieuwe premium locatie IJhal bij station Amsterdam Centraal zijn de launching partners Google, Coca-Cola, Amstel, T-Mobile en UPI als eerste zichtbaar op de 70 inch schermen. Wij spreken Eric Kip, die sinds 1 mei is aangesteld als de nieuwe Managing Director van Exterion Media Nederland.

Dag Eric, onlangs ben je gestart als Managing Director bij Exterion Media Nederland. Gefeliciteerd! Hoe bevalt de nieuwe functie?

Dankjewel! Ik ben ongelofelijk blij in m'n nieuwe rol, omdat het een erg leuk bedrijf is met enthousiaste en gemotiveerde mensen. In de eerste drie maanden heb ik eigenlijk alleen maar mooie kansen voor ons gezien die we met z'n allen gaan proberen te verzilveren.

Je hebt een indrukwekkende CV en veel ervaring! Welke uitdagingen hoop je tegen te komen bij Exterion Media?

Ik hoop dat we Exterion Media verder kunnen uitbouwen als DE marktleider in buitenreclame. Dat geldt zowel voor onze positie bij het opbouwen van de juiste concessieportfolio als de voortrekkersrol bij de adverteerders. Het Adformatie kerstrapport 2014 en de nominaties voor de AMMA's dit jaar waren al bewijs dat het team voor mijn komst op de goede weg was. Wat zou het mooi zijn als we een nominatie straks ook om kunnen zetten in een echte prijs!  

Je bent niet voor niets aangetrokken Eric... Hoe ga je Exterion Media naar het volgende level brengen? 

OOH zal zich steeds meer ontwikkelen door nieuwe technologieën en meetmethoden aan buitenreclame-objecten toe te voegen. Hierbij denk ik aan bijvoorbeeld digitale schermen, de beacon technologie en de link naar mobiel. Uiteindelijk met het doel om de consument ook buitenshuis steeds beter op een relevante wijze te kunnen bereiken voor onze adverteerders. Wij zullen als Exterion Media hier een leidende rol in spelen.

Is de lancering van de 11 digitale schermen in de IJhal van Amsterdam Centraal hier een voorbeeld van? Vertel ons meer over dit project!

Ja dat is inderdaad een mooi begin van onze digitale uitrol. Op 1 juni is het eerste gedeelte van de IJhal opgeleverd waar we onze eerste 11 digitale schermen hebben geplaatst. Elke volgende fase van de oplevering van Amsterdam Centraal zullen er meer digitale schermen geplaatst worden. 

We hebben gezien dat onze adverteerders sterk geloven in onze digitale uitrol, aangezien we vanaf de lancering tot het einde van dit jaar al vrijwel uitverkocht zijn. 

Slechts het begin van jullie digitale uitrol? Wat bedoel je hiermee?

Naast de IJhal zullen wij ons netwerk verder uitbouwen met digitale schermen. Hierbij werken we naar een optimale mix tussen de traditionele OOH reclame-objecten en de digitale schermen. 

Maar ook de toevoeging van bijvoorbeeld beacons in onze traditionele objecten - zoals nu in Alkmaar en Purmerend - en de mogelijkheid van geo-fencing op mobiel zijn belangrijke stappen naar steeds meer digitale focus. Hierbij zal ons aanbod naar onze adverteerders steeds meer fact-based kunnen zijn en zal onze toegevoegde waarde alleen maar toenemen.

Wat betekenen de toenemende rol in de mediamix en de impact van Digital Out of Home voor adverteerders?

Digital OOH zal een positieve invloed hebben voor het totale aandeel OOH in de mediamix. Met nieuwe meetmethoden zullen we nieuwe currencies krijgen voor het afrekenen van advertising. Ook kunnen adverteerders veel makkelijker en sneller uitingen veranderen en zullen we zien dat adverteerders straks op day parts in willen kopen. 

Kortom, digital OOH zal veel meer in kunnen spelen op de behoefte van de adverteerders om consumenten beter, sneller en flexibeler te bereiken.

Wat is het laatste nieuws?

Sinds 1 juli zijn we live in onze nieuwe concessie Den Haag. De eerste resultaten en reacties zijn zeer positief. Met Den Haag heeft Exterion Media nu een portfolio waarbij we merken dat veel van de OOH mediaplanning begint vanuit onze portfolio. Daar zijn we uiteraard erg blij mee!

www.exterionmedia.com

Lees ook: Exterion Media start met Digitaal OOH

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie