[Interview] Erik van Gruijthuijsen over de vernieuwing van de regionale bladen van de Persgroep
18-06-2015 14:04:00 Door: Dewi Smeenk | Hits: 14163 | Tags:

De 7 regionale kranten van Wegener, sinds kort eigendom van de Persgroep, zijn onlangs vernieuwd. Wij spreken Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van Persgroep Nederland. 

Dag Erik, de Persgroep is druk bezig de laatste tijd! Hoe is het met je?

Voortreffelijk. We zijn veel verder met de samenwerking tussen AD en de voormalige Wegener-kranten dan we een half jaar geleden voor mogelijk hielden. Daar hebben we keihard aan gewerkt, maar wat met name de regionale kranten hebben laten zien bij het vernieuwen van de kranten is ronduit indrukwekkend. 

De 7 regionale kranten van Wegener, sinds kort eigendom van de Persgroep, zijn vernieuwd. Hoe zijn de bladen veranderd? 

Kort gezegd zijn ze rijker en dikker geworden - op drie dagen van de week zelfs 64 pagina’s - om meer ruimte te bieden aan nieuws, sport, economie en nieuwe pagina's over cultuur en entertainment. Er is een nieuw derde katern, & geheten, en op zaterdag is er & Magazine. Bericht het eerste katern over de wereld en de stand van het land, en het tweede over de regio, het nieuwe, derde katern gaat over wat lezers persoonlijk raakt. & gaat over mensen en alledaagse dingen. De nieuwskaternen hebben een opgefriste vormgeving gekregen, die met name in het regionale katern ruimte moet bieden aan korte, puur lokale berichten.

Waarom was deze opfrissing in de vormgeving nodig? 

Onze kranten moesten spannender, frisser, dynamischer en menselijker. Ze moesten ook optimistischer en levendiger worden, ik zag te veel chagrijn. Daar helpt vormgeving enorm bij. Wat er nu ligt is een ongeëvenaarde sprong voorwaarts. Het derde katern geeft de krant een nieuwe dimensie. & Magazine is de traktatie die we verwachtten, maar zeker zo groot is de verbetering van de nieuwskaternen. 

Dit is nog maar het begin, door een nieuwe manier van journalistiek nadenken binnen de Persgroep. Vertel ons meer! Wat houdt dit in en op welke termijn kunnen we verdere veranderingen verwachten?

De journalistieke werkwijze van de Persgroep, voor kenners: het in-uit-systeem, zal ook in de regio's moeten doordringen. Uit mijn tijd als hoofdredacteur van Het Parool weet ik dat dit tot meer creatieve kranten leidt, meer plezier ook bij het maken ervan. Nu de krant is vernieuwd, maken we ons op voor een digitale transformatie: een nieuwe site, nieuwe apps. Ik hoop dat het volgend jaar rond deze tijd heeft geleid tot verdubbelde bezoekcijfers online. 

Wat betekent deze nieuwe journalistieke aanpak voor adverteerders? 

Onze adverteerders staan allereerst in mooiere kranten. We proberen advertenties zo goed mogelijk te spreiden op redactionele pagina's. Tevens gaan we nieuwe specials ontwikkelen, die we op zaterdag extra aan de krant willen toevoegen. Journalistiek gemaakt, maar ook op maat en wens van adverteerders. Zo komt er een maandelijks magazine voor MKB'ers en ZZP'ers.  

Wat is het laatste nieuws?

Zowel Brabants Dagblad als BN DeStem krijgen deze zomer met Mark van Assen en Hille van der Kaa twee hoofdredacteuren die wereldburger zijn, maar tegelijkertijd houden van Brabant. En we hebben voor onze nieuwe centrale redactie in Rotterdam twee toptransfers afgerond: Jan Hoedeman van de Volkskrant gaat voor ons politiek doen en art director Henk Marseille kwam over van Trouw. 

www.wegener.nl
www.persgroep.nl

Lees ook: Wegener dagbladen lanceren nieuw katern

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie