Ewa Skotnicki en Roel Welsing over Gouden Effie voor Triodos Bank
05-11-2014 11:46:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 7124 | Tags:

Door Bas Vlugt. Foto Marloes van Doorn

Triodos was de grote winnaar van de Effie Awards 2014 als winnaar van de Gouden Effie voor de Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank-campagne. MarketingTribune spreekt met Ewa Skotnicki en Roel Welsing van Triodos Bank.

Allereerst natuurlijk de felicitaties met het winnen van de Gouden Effie. Was er veel champagne?
Het was een mooie avond die voelde als een groot compliment voor onze marketing inspanningen van de afgelopen 5 jaar, maar bovenal zien we de onderscheiding als een opsteker voor missiegedreven bankieren. Om in zo’n mooi deelnemersveld met de hoofdprijs weg te gaan hadden we niet verwacht. We hebben deze week met alle collega’s van de bank dat nog eens extra gevierd!

Wat is het belang voor Triodos Bank van het meedoen aan het winnen van een Effie?
We willen vanuit marketing graag een concrete bijdrage leveren aan de missie van de bank. Het marketingbudget wordt ons toevertrouwd om dat te doen en we voelen ons daarom ook verantwoordelijk om daar zorgvuldig en effectief mee om te gaan. De Effie is een accreditatie daarvan en de case laat zien dat maatschappelijk en financieel rendement samen kunnen gaan. Dat is ook waar wij voor staan, en in onze campagnes laten zien.

Kunnen jullie de Effie case van Triodos bank omschrijven?
De Effie case beslaat de afgelopen 5 jaar waarin we consistent hebben gewerkt aan een meerjaren merkopbouw onder de noemer ‘Volg je hart, Gebruik je hoofd, Triodos Bank’.  De bank die emotie en verstand bij elkaar brengt; een volwaardige bank met idealen. We laten zien dat duurzaam bankieren gevoelsmatig de juiste keuze is en op den duur ook de meest verstandige. En dat bankieren en idealen samen gaan. Vanuit de onderscheidende missie van Triodos Bank is een merk- en communicatieconcept neergezet zonder productpush, maar vanuit de grondgedachte dat communicatie de doelgroep moet inspireren en in beweging zetten; niet verkopen maar inspireren. Zo verbinden we Triodos Bank aan een groeiende onderstroom in de samenleving en worden we voor een bredere doelgroep referentiepunt.

Bij de Effie gaat het natuurlijk om de effectiviteit. Wat kun je zeggen over resultaten van jullie campagne?
De campagnes van de afgelopen jaren hebben voldoende in huis om de aandacht te trekken. De campagnes worden bestempeld als bijzonder en als opvallend. Niet alleen draagt het zien van de campagnes bij aan een meer ingekleurd en positiever beeld van Triodos Bank, ook zet het de meeste mensen aan tot denken over welvaart, economische groei en de rol van geld. Zij worden door de campagnes geprikkeld om met anderen de rol van geld te bediscussiëren. De campagnes verstevigen de relatie met de huidige klanten en vormen een mooi podium om toekomstige relaties met de bank aan te gaan. Met andere woorden: bestaande klanten worden bevestigd en nieuwe klanten worden enthousiast. Dit resulteerde o.a. in een verdubbeling van de naamsbekendheid en een verdubbeling van het aantal klanten. Maar bovenal in een nieuw geluid dat gaat over verantwoordelijkheid en verbinding en daarmee een positieve impact heeft op de samenleving.

Als je jullie campagne films bekijkt valt onmiddellijk op dat ze mooi en lang zijn en dat jullie focussen op de boodschap en veel minder op de afzender. Gewaagd en effectief. Wat is jullie visie op communicatie?
We willen graag mensen inspireren en laten zien dat we onderdeel zijn van de maatschappij, die we samen met jou vormgeven. We kiezen bewust voor een afwijkende vorm, deels omdat dat goed bij ons past, deels omdat we daarmee extra opvallen. Als het ons lukt om je te inspireren, en je gaat naar ons op zoek, dan willen we graag de verbinding met je aangaan. Dan ontstaat er een klantrelatie, die we verder uitbouwen, maar waarin we jou ook in staat stellen om ook anderen weer te inspireren. Door niet over ons zelf of over producten te praten, maar over jou en wat jou bezig houdt. Daarmee worden mensen ambassadeurs van ons gedachtegoed, inspireren weer anderen, die gaan weer op zoek naar ons, worden klant en zo is de cirkel weer rond.

Online, social en mobile komen hard op als advertentiemedia. Wat doen jullie daarmee?
Voor ons staan de verhalen van de ondernemers die wij financieren – en die daarmee concreet invulling geven aan de positieve verandering die wij vanuit onze missie voorstaan- centraal in onze marketing. Deze verhalen delen wij via verschillende kanalen, owned, paid en earned. Wat we merken is – net als in onze ATL campagne – dat we juist door onszelf niet op de voorgrond te zetten interessante content maken die graag gedeeld wordt.  We willen ook hierin graag mensen aan het denken zetten en inspireren om nieuwe inzichten op te doen.

Jullie werken met reclamebureau Dawn en mediabureau ZenithOptimedia. We waren hun bijdragen aan de campagne en hoe ziet de samenwerking in deze driehoek eruit?
We werken niet met bureaus, maar met mensen. Met HarmJaap en Linda van Zenith werken we al meer dan 13 jaar samen. Met David en Greo van Dawn al ruim 5 jaar. We vormen samen met een team, delen en inspireren elkaar en komen zo steeds tot nieuwe boodschappen.

Zijn er nog ambities op het communicatieprijzen front nu jullie een Gouden Effie hebben gewonnen?
Daar hebben we nog niet over nagedacht, prijzen zijn voor ons ook geen doel op zich. De impact van de missie is veel belangrijker. Meedoen aan prijzen helpt wel om het eigen denken te stimuleren, het helpt bij de ontwikkeling van het team. Ik zou zelf wel eens willen gaan voor een mooie b-to-b prijs komend jaar. De b-to-b marketing is minder zichtbaar bij de massa, maar ook daarin zijn we al een aantal jaar succesvol bezig.
 

www.triodos.nl


Dit artikel verscheen eerder in de print-editie van MarketingTribune

www.marketingtribune.nl