[Interview] Ewart van der Horst over PilotStudio en The Quickest Quiz
15-04-2015 09:07:00 Door: | Hits: 10089 | Tags:

De PilotStudio is een onafhankelijk productiehuis voor televisieprogramma's met een originele twist. Afgelopen zomer is de PilotStudio een eigen game unit gestart, eerste wapenfeit: The Quickest Quiz.  Wij spreken Ewart van der Horst, CEO en founder van de PilotStudio.

Dag Ewart, samen met Jelmer Steenhuis van Studio Steenhuis heb je The Quickest Quiz gelanceerd. Vertel alles over deze app...game...tv-show! Wat is het eigenlijk precies?

De Quickest Quiz is de snelste quiz op aarde die je speelt tegen je tablet of smartphone, maar ook tegen je vrienden en de rest van de wereld. Het duurt exact 1 minuut en in die minuut moet je razendsnel 20 vragen met ja of nee beantwoorden. Leuk, spannend, leerzaam en geestig om te doen. Iedere dag presenteert de Amerikaanse comedian Greg Shapiro een nieuwe aflevering. En geen zorg: de game is gratis, dus op naar de App Store. We zijn nu bezig met fase 2 en dan gaan we de Quickest Quiz ook internationaal lanceren. Want hoe eenvoudig de Quickest Quiz ook lijkt, technisch is het nogal ingewikkeld door de vele contactmomenten tussen de gameplay en de server. 

Hoe kwam je er bij om The Quickest Quiz te ontwikkelen, met Greg Shapiro als quizmaster? 

We hebben ooit meerdere games bedacht om live tegen de tv te spelen. Eén daarvan is de Quickest Quiz, ook goed in te zetten in een reclameblok. Daar zijn we ook lang met RTL over in gesprek geweest als mogelijke opvolger van de belspelletjes en op de plek van die ranzige nachtelijke porno. Maar men vond het toch te vroeg en te riskant om de gegarandeerde omzet zomaar op te geven. Dus zijn we The Quickest Quiz zelf gaan ontwikkelen als app. Met 4G en op steeds meer plaatsten Wi-fi zijn de mogelijkheden om volwaardige interactieve content te ontwikkelen voor de mobiel schier oneindig. 

Wie is PilotStudio, wat doen jullie, waar zitten jullie? 

De PilotStudio zit in de Pilotenstraat op industrieterrein Het Schinkeltje in Amsterdam Zuid, waar ook TWBA, Alfred en Armin van Buren zitten. We hebben onze eigen daglicht studio, vandaar de naam PilotStudio. We zijn een mediabedrijf met vier pijlers: tv, publishing, interactive en events. In alle segmenten proberen we slimme en unieke producties te maken. Op tv gebied zijn we vooral bekend van Hoe Heurt Het Eigenlijk met Jort Kelder, maar we organiseren ook de De Avond van de Filmmuziek in  het Koninklijk Concertgebouw. We hebben de eerste perspresentatie voor de publieke fusie-omroep BNNVARA vorm gegeven, maar ook het recente sales event voor SBS-Sanoma. Nieuwe series voor onder andere de NPO en Disney zijn net in productie gegaan -waar ik nog helaas nog niets over mag zeggen- en met onze internationale partner MakerStudios maken we ook content speciaal voor online. Heel divers, maar tegelijkertijd ook allemaal typische PilotStudio producties.

Sinds 31 oktober 2013 is PilotStudio ook uitgever van het digitale magazine Amayzine.com. Wat en voor wie is Amayzine.com?

Amayzine.com is het digitale fashion, beauty & lifestyle magazine van May-Britt Mobach. Personality driven met top editors zoals Liesbeth Rasker, Jet van Nieuwkerk, Peggy Weijergang en Josselin Bijl. En niet te vergeten onze laaste aanwinst Coco Chloe. Als hoofdredacteur van Marie Claire zag May-Britt de ongekende mogelijkheden van online en bedacht haar eigen titel. Helaas zag Sanoma er niets in, dus geven we het zelf maar uit. En achteraf gelukkig maar, want het is een enorm succes. We hebben zojuist de Engelse versie gelanceerd en hebben nu ook een eigen editor in New York en één in London. Binnenkort vetrekken we naar LA om daar ook een filiaal te openen. Milaan en Parijs volgen zodra we ook daar de juiste editors op het oog hebben. Want it's the content that makes the brand, dus daar gaan we uiterst zorgvuldig mee om. Dus geen haast. Maar alle grote investeringen aan de achterkant zijn gedaan, dus Amayzine.com is klaar voor World Domination zoals de dames het zo ambitieus verwoorden.

Wat is het laatste nieuws?

Ik ben nu op de MIP, de televisiebeurs in Cannes en het is geestig om te zien hoe ons format Beste KIjkers -dat we voor de Belgische zender VTM maken- ineens een big thing is. Duitsland heeft een optie genomen en ik heb zojuist de deal gesloten voor Canada en Amerika. De komende dagen praat ik met de rest van de wereld. Gelukkig is er ook veel interesse uit Nederland, want hoe leuk een podium in het buitenland ook is, het leukste blijft toch om in eigen land succes te hebben.

www.pilotstudio.nl
www.quickestquiz.com



 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie