[Interview] Fenno van der Velden over media-exposure bijhouden via de portal van Media Info Groep
03-12-2021 10:53:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2320 | Tags:

Fenno van der Velden is projectmanager van de Media Info Groep. Het bedrijf evolueerde van een knipseldienst tot een full service bureau dat voor klanten precies bijhoudt hoe vaak, wanneer en hoe ze in de media aan bod zijn gekomen. Media Info Groep lanceerde onlangs een vernieuwde portal. We spreken Fenno over deze ontwikkeling.

Hallo Fenno, gefeliciteerd met jullie vernieuwde portal. Wat moet ik me erbij voorstellen?
Ons nieuwe portal biedt klanten de mogelijkheid om inzage te krijgen in hun media monitoring door hiervoor dashboards in te richten aan de hand van widgets. Dit is dan ook wat nieuw is ten aanzien van ons vorige portal. Waar je voorheen één weergave had om je media-items in te zien, is de klant nu vrij om de weergave naar eigen hand te zetten door verschillende widgets aan hun dashboard toe te voegen.

Waarom hebben jullie gekozen voor deze oplossing?

We hebben een enorm breed scala aan klanten, die allemaal op een andere manier gebruikmaken van onze diensten. Dit vraagt om een flexibele portal. We merkten dat we qua functionaliteiten met de vorige portal uit ons jasje waren gegroeid. De dashboards met de widgets geven ons weer de ruimte om de komende jaren door te ontwikkelen.

Op welke manier is dit een verbetering vergeleken met de vorige portal?

Allereerst hebben we de gebruikerservaring flink opgeschroefd. De feedback die we van veel klanten kregen, was dat ze in het vorige portal het gevoel kregen veel meer met media·web konden dan dat ze wisten. Dit omdat bepaalde functionaliteiten complex leken, of verstopt zaten achter bepaalde knoppen. Zo was er bijvoorbeeld al een analyseknop, waarmee grafieken konden worden gemaakt, maar deze knop werd door veel klanten niet gevonden. Om die reden hebben we nu gekozen voor dashboards, waardoor deze analysemogelijkheden meteen zichtbaar zijn. Ook het toepassen van filters op je data is nu simpeler en duidelijk in beeld. Hierdoor zal het voor de klant sneller duidelijk zijn hoe ze kunnen inzoomen op hun data. Daarbij is de nieuwe portal veel flexibeler. Hiermee kan de portal voor iedere klant zo worden ingericht, dat het alleen de functionaliteiten toont die voor hem relevant zijn. 

Wat voor meerwaarde biedt zo’n portal aan klanten?

Onze klanten zijn voornamelijk communicatieprofessionals. Voor hen is het van belang direct op de hoogte te zijn wat er over hun organisatie of binnen hun werkveld in de media verschijnt. De onderwerpen die een klant bij ons monitort, verschijnen in een overzicht in onze portal. Daarbij heeft de klant de mogelijkheid om een notificatie in te stellen zodat hij meteen op de hoogte wordt gebracht wanneer er nieuwe media-items verschenen zijn. Vervolgens kan de klant de items openen, zien waar het item verschenen is en hier direct op anticiperen.

Door de grafieken in de verschillende widgets kan er dieper in de data gedoken worden en kunnen trends en ontwikkelingen naar boven worden gehaald. Vervolgens kan de belangrijkste media-aandacht met stakeholders worden gedeeld aan de hand van een nieuwsbrief, of door het uitdraaien van een publicatieoverzicht.

Wat zijn de mogelijkheden voor de toekomst?

Door de flexibiliteit van de nieuwe portal hebben we de mogelijkheid om ons dashboard sneller te ontwikkelen en te voorzien van meer functionaliteiten. Zo kunnen we nu bijvoorbeeld gemakkelijk functionaliteit toevoegen door widgets te ontwikkelen. Sowieso zijn de plannen om ervoor te zorgen dat de dashboards gemakkelijker gedeeld kunnen worden voor rapportagedoeleinden. Ook het kunnen vergelijken van verschillende datasets is wat wij voor 2022 op de planning hebben staan. Verder zijn we erg benieuwd wat de klanten graag toegevoegd zien worden nu ze de nieuwe portal gebruiken.

Media versnipperen steeds meer, hoe gaan jullie om met deze ontwikkeling zonder dat het onoverzichtelijk wordt voor klanten?

Natuurlijk zagen we al een tijd dat de nieuwsverspreiding telkens meer verplaatst van print naar online. Wij zijn daarom ook druk bezig geweest met de kwaliteit van de online monitoring. Zo houden wij nauwlettend bij welke nieuwe online kanalen er op het web verschijnen, en houden we het bereik en  de mediawaarde van de online bronnen nu in ons eigen beheer. Hiermee verhogen we de betrouwbaarheid van deze data. 

Wat is het laatste nieuws?

De laatste trend die we zien is dat podcasts populairder zijn dan ooit. Daarom hebben we deze nu ook opgenomen in ons pakket voor RTV monitoring.  Het voordeel van onze portal is dat de klant de mogelijkheid om al deze verschillende kanalen in één dashboard te tonen voor een totaaloverzicht, maar daarnaast ook dashboards kan inrichten die zich focussen op specifieke kanalen.

www.mediainfogroep.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie