[Interview] Floortje en Clementine van Cooten over je eigen brand zijn
21-11-2017 13:26:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 2781 | Tags:

Zijn eigenheid, persoonlijkheid en creativiteit belangrijker dan een perfect gezicht, lange benen en smalle heupen als je succes wilt oogsten met je eigen online brand? We vragen het Floortje van mode- en beautyblog floortjeloves.com en haar moeder Clementine die tegenwoordig co-auteur is.

Hé Floortje en Clementine, hoe was 2017 voor floortjeloves.com?

Floortje: “Zes jaar geleden, toen ik nog bij mijn ouders woonde, ben ik mijn blog begonnen. Ik zat vol verhalen die ik wilde delen en daarom ben ik het op internet gaan zetten. Bruisend van enthousiasme startte ik floortjeloves.com. Op dat moment had ik nog geen idee dat je van bloggen je werk kan maken, maar ik heb nog geen dag spijt van deze stap. Inmiddels is het uitgegroeid tot mijn fulltimebaan. De leukste baan van de wereld. Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden voor het eerst reacties uit het buitenland kreeg. Heel gek en cool vond ik dat. Toen ben ik me in dit hele vak gaan verdiepen en is het een sport geworden om zoveel mogelijk volgers te krijgen. Ons bereik zit sinds dit 2017 op 40.000 unieke bezoekers per maand wereldwijd en sinds de herlancering van de website (van blog naar online magazine) groeit het harder dan voorheen.

Wat heb je nodig om je eigen brand te ontwikkelen? Lange benen, een perfect gezicht?

Floortje: Eigenheid is het allerbelangrijkste. Fijn als je lange benen en een perfect gezicht hebt, dan vindt iedereen je mooi. Maar misschien heb je wel totaal geen smaak en ben je niet fotogeniek. Bij bloggen gaat het er niet om dat alles perfect is, imperfectie kan het juist maken. Je bent je eigen merk en daar is iets unieks aan. Of dat nou je feilloze smaak is, geweldige make-upskills of plussize waar je honderden vrouwen mee inspireert, iedereen heeft wat unieks om een eigen brand mee te ontwikkelen, als je daar maar hard genoeg voor werkt.

Wie is je grootste voorbeeld en inspiratiebron?

Floortje: Ik vind Giovanna van W magazine een geweldige vrouw, haar leven en kledingstijl is echt een feestje en enorme inspiratie. Ook Leandra Medine van de Menrepeller is een enorm voorbeeld. Niet alleen door haar geweldige stijl, ook business wise. Ik hoop dat we met Floortjeloves ook zo kunnen groeien. Maar aan de basis ligt toch gewoon mijn moeder. Zij is mijn hele leven al een groot voorbeeld voor mij geweest. Ze is de mooiste vrouw die ik ken; van binnen en van buiten. Net alsof de tijd geen vat op haar heeft.

Clementine, jij en Floortje doen veel dingen samen. Ben jij onderdeel van het merk?

Clementine: “Ja, dat klopt. We delen veel dezelfde interesses. En omdat Floortje heel erg veel foto’s en video’s maakt, help ik haar vaak met de fotografie en geef ik haar stylingadvies waar nodig. Daarnaast krijgt ze ook heel veel producten, die ze moet uitproberen. Sommige daarvan zijn voor de ouder wordende huid en die ben ik gaan uitproberen voor haar zodat we daar een review over kunnen schrijven. Samen bezoeken we ook veel evenementen, zo gaan we altijd samen naar Paris Fashion Week en schuiven we bijvoorbeeld volgende week aan bij een lunchsessie van de Elzenkliniek voor journalisten en influencers, dat ook over dit thema gaat. Extra leuk is dat ik zelf al enkele jaren klant ben van Helga van den Elzen.”

Goh, wat bijzonder dat je daar zo open over bent.

Floortje: “Dat is toch ook helemaal niet iets om je voor te schamen. Ik snap niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Of je nu een beugel draagt, acrylnagels zet, je tanden bleekt, naar de kapper, een personal trainer, dietiste of schoonheidsspecialiste gaat of naar een kliniek, het gaat erom dat je je lekker voelt in je vel. Dan staan al die leuke kleren ook een stuk beter.”

Clementine: “Ik irriteerde me al een tijdje aan mijn fronsrimpel, waardoor ik een beetje een donkere blik had. Vaak zei ik tegen mezelf ontspan dat gezicht nou eens, maar dat lukt niet de hele dag. Sinds de behandeling heb ik een veel meer ontspannen en open gezicht en het effect merk ik direct in mijn werk en sociale contacten.”

Clementine, treed jij binnenkort in de voetsporen van je dochter?

Clementine: ‘’Nou dat weet ik nog niet hoor, voorlopig vind ik het nog veel te leuk om samen met Floortje te werken. Maar je brengt me wel op een idee, dus wellicht in de toekomst.“

www.floortjeloves.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie