[Interview] Floris de Vries over de MediaTestDag
11-04-2018 11:04:00 Door: Marianna Beets | Hits: 6010 | Tags:

Het onderzoeksbureau MediaTest organiseert 15 mei de MediaTestDag: een dag waarop alle medewerkers van MediaTest gezamenlijk binnen 24 uur een onderzoek van begin tot eind zullen uitvoeren. Wij spreken met Floris de Vries, consultant bij MediaTest.

Hallo Floris, waarom organiseren jullie de MediaTestdag?

De MediaTestDag is tot stand gekomen omdat we iets speciaals willen doen op de oprichtingsdatum van MediaTest, 15 mei. Het idee ontstond om iets maatschappelijks te combineren met dat waar we goed in zijn; marktonderzoek. Ook willen we onszelf tegelijkertijd uitdagen door dit in 24 uur uit te voeren.

Vanuit wie komt het initiatief?

Het idee is een combinatie van ideeën van verschillende collega’s. Iedereen bij ons is vrij om leuke en nieuwe initiatieven te bedenken. Het idee voor de MediaTestDag is tijdens een brainstorm ontstaan door verschillende van deze initiatieven te bundelen.

Wat is het doel?

Het zijn eigenlijk drie doelen:

  • Een kleinere partij met weinig tot geen budget de mogelijkheid geven om een onderzoek uit te voeren naar iets wat hen bezighoudt.
  • Maatschappelijk verantwoord bezig te zijn.
  • De uitdaging aangaan om binnen 24 uur een gedegen onderzoek uit te voeren.

 


Hoe doe je mee en wie kunnen er meedoen?

Je kunt meedoen door op deze link te klikken. Vul op het formulier je onderzoeksvraag met korte toelichting en je contactgegevens in. Je kunt tot 1 mei je onderzoeksvraag indienen. Iedereen met een bijzondere, maatschappelijk interessante of leuke onderzoeksvraag kan meedoen. Wij kiezen er één uit die wij 15 mei gaan beantwoorden. Voor die tijd nemen wij contact met de winnaar op.

Een criterium is doable. Hoe weet de inzender of zijn/haar vraag doable is?

We hebben dit criterium genoemd doordat we vastzitten aan een tijdsspanne van 24 uur. Dat de onderzoeksvraag doable moet zijn, wil zeggen dat men rekening moet houden met wat er mogelijk is. Het gaat er vooral om dat de onderzoeksvraag in een dag veldwerk te doen is.

Wat voor type onderzoeksvragen verwacht je?

Ik hoop zo breed mogelijk. Toen we dit bedachten had ik echt het idee dat bij wijze van spreken het meisje aan de overkant van de straat dat nieuwsgierig is naar alles wat de wereld te bieden heeft haar meest brandende vraag kan stellen.

Met wie worden de onderzoeksvragen en antwoorden gedeeld?

Het onderzoek wordt na afloop gepubliceerd en is voor iedereen beschikbaar.

Als je zelf mee zou doen, welke onderzoeksvraag zou je dan stellen?

In de afgelopen tijd hoor je steeds meer over privacy van persoonsgegevens, en waar het in de bescherming soms mis kan gaan. Denk aan Facebook en Cambridge Analytica, of de hacker die een Google voor gehackte adressen wilde publiceren. Ook krijgen we te maken met wetten als de Sleepwet en de AVG/GDPR. Mijn onderzoeksvraag zou gaan over de perceptie van het Nederlandse volk over veiligheid en privacy.

Wordt de MediaTestDag een terugkerend fenomeen?

De MediaTestDag is in het leven geroepen om de verjaardag van MediaTest te vieren, dus vanaf nu is 15 mei elk jaar MediaTestDag.

Wat is het laatste nieuws?

Het tweede jongerenonderzoek in samenwerking met Wayne Parker Kent komt er aan. We hebben weer een aantal nieuwe en interessante onderwerpen voorgelegd aan millennials en generatie Z. Houd MediaTest.nl in de gaten zodat je direct op de hoogte bent als we dit onderzoek publiceren.

www.mediatest.nl

 

Lees ook: De MediaTestDag: één onderzoekvraag in 24 uur gratis beantwoord

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie