[Interview] Frank van den Eeden over de Samen Uit. Samen Thuis campagne
03-06-2015 12:01:00 Door: | Hits: 5087 | Tags:

Crossmedia Communicatiegroep lanceerde onlangs in samenwerking met Batavus de campagne Samen Uit. Samen Thuis. Wij spreken Frank van den Eeden, commercieel directeur van Crossmedia Communicatiegroep, over de campagne en crossmedia.

Dag Frank, gefeliciteerd met jullie samenwerking met Batavus! Kun je ons meer vertellen over de campagne Samen uit. Samen thuis?

Sinds juni 2014 heeft Batavus haar positionering aangescherpt. In samenwerking met Batavus hebben we gewerkt aan een pay-off en campagne thematiek. Dat is de Hollandse uitdrukking ‘Samen uit. Samen thuis’ geworden. 

Vanuit het deel Samen uit staan plezier en familie centraal. Samen thuis draait juist om veiligheid en betrouwbaarheid. Door deze pijlers te hanteren in alle visuele uitingen kan Batavus de belofte van Samen uit. Samen thuis waarmaken. 

De gehele familie geldt als doelgroep van Batavus. Onder de uitdrukking Samen uit. Samen thuis is die thematiek vertaald naar verschillende mijlpalen in het leven, zoals de eerste fietstocht met je kindje voorop, leren fietsen, naar de middelbare schol gaan, op weg naar de eerste baan en met pensioen gaan. Door deze mijlpalen te benadrukken, spreekt de campagne alle lagen van de doelgroep aan. 

Als start van de campagne is een tv-commercial gemaakt. De commercial bestaat uit meerdere scènes die samen de belofte vormen van Batavus en verstevigt het imago van Batavus als familiemerk. De tv-commercial is gemaakt door productiebedrijf Hazazah Film & Photography onder regie van Billy Pols.

De commercial is vanaf 20 mei te zien op televisie.

Wie is Crossmedia Communicatiegroep, wat doen jullie, waar zitten jullie?

De Crossmedia Communicatiegroep is ontstaan uit drie bedrijven: NoordWest12, ClickQ en V12. NoordWest12 vormde 20 jaar geleden als reclamebureau de basis voor de groei en de filosofie waarop we naar merken kijken. ClickQ, online marketing, en V12, online engineering, maken onze dienstverlening compleet: crossmediaal merken ontwikkelen. 

Wat zijn de uitdagingen en valkuilen binnen een crossmediale inzet van een campagne?

De uitdaging is om een goede customer journey te bepalen zodat je alle ‘touch points’ kunt laden met een relevante merkuiting, die ook nog een keer in de campagne past. De consument wordt daardoor in de diverse fasen van zijn journey versterkt in het idee om jouw merk te kopen. Eén van de valkuilen die we vaak tegenkomen is dat het campagne concept lukraak wordt gekopieerd over alle kanalen zonder naar relevantie te kijken. 

Wat maakt een crossmediale campagne een succes?

Het succes bepalen begint bij het meetbaar maken van het effect van de touchpoint. Hiervoor gebruiken wij onze eigen software waarbij we real time inzichtelijk hebben hoe de verschillende journeys eruit zien en welke conversies er worden gerealiseerd. Succes drukken we dan ook uit in de mate waarin we meetbaar doelstellingen hebben gerealiseerd.

Wordt crossmedia al genoeg ingezet in Nederland?

Nee totaal niet. Onlangs bij de Cross Media Awards de case van vtwonen gezien. Hier krijg je een echt warm crossmediaal gevoel van. Dit is voor mij een echte benchmark in de markt en je ziet dat bijvoorbeeld TMG dit ook probeert, maar hier vooralsnog niet in slaagt. 

Hoe zal crossmedia zich nog verder ontwikkelen denk je?

Op basis van succesvolle cases, inzicht in de customer journey en het goed meetbaar maken van effecten en conversies zullen we zien dat dit de norm wordt om merken te activeren. 

Wat is het laatste nieuws?

Tja laatste nieuws? Ard Siekerman is terecht Crossmedia Man van het Jaar geworden! Geen nieuws meer, maar zeker nog een keer het vermelden waard. 

www.cmcgroep.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie