[Interview] Gerard van Driesten en Pier Baarsma over NDC Brand Concepts
17-09-2017 10:26:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 22438 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk is op bezoek bij NDC mediagroep. Niet aan de Sixmastraat in Leeuwarden maar aan de Tt. Vasumweg in Amsterdam Noord.

NDC mediagroep is bezig met een ingrijpende transformatie die het bedrijf van traditionele dagbladuitgever tot een crossmediale speler in nieuwsmedia maakt. En daar hoort een vertegenwoordiging in Amsterdam bij want daar zitten de bureaus en wordt het advertentiegeld uitgegeven.

NDC mediagroep komt uit zwaar weer. Onder leiding van CEO Dina Boonstra werd een verlies van 8 miljoen euro in 2014 bij gelijkblijvende omzet omgebogen tot ruim 2 miljoen euro winst in 2016, een prestatie van formaat in een markt waarin dagbladuitgevers het niet makkelijk hebben.

NDC – Noordelijke Dagblad Combinatie – is verreweg het grootste mediabedrijf in Noord Nederland. Noord Nederland heeft veel te bieden maar heeft de afgelopen jaren te lijden gehad onder gekleurde beeldvorming in de rest van Nederland.

Wie denkt aan een regio waar een sterk vergrijzende bevolking werkloos de volgende aardbeving zit af te wachten, moet toch echt eens in gesprek gaan met NDC Brand Concepts.

Noord Nederland vertegenwoordigt 10 procent van Nederland, is gemiddeld welvarend en kent ook een gemiddelde leeftijdsopbouw. Groningen in de onbetwiste hoofdstad van het noorden, die met de universiteit getalenteerde studenten uit het hele land aantrekt. Groningen telt meer startups dan Amsterdam, weet NDC. Per hoofd van de bevolking, vraag ik nog. Nee hoor, in absolute aantallen; meer dan Amsterdam. Wat Google bouwt in Eemshaven is in Nederland ongekend, net als de dynamiek van steden als Leeuwarden en Heerenveen.

Het Amsterdamse kantoor heeft de naam NDC Brand Concepts en wordt geleid door Gerard van Driesten. Wij spreken hem, samen met Pier Baarsma, commercieel directeur van NDC mediagroep.


Wat is NDC Brand Concepts?

NDC Brand Concepts is een team van enthousiastelingen die, namens NDC, antwoord gaat geven op de toenemende vraag vanuit adverteerders naar geïntegreerde (cross mediale) concepten. Het team brengt kennis en kunde op het gebied van strategie en concept, business development en projectmanagement aan tafel voor bureaus en adverteerders. NDC Brand Concepts ziet adverteerders als business partners en biedt creatieve oplossingen op maat die gericht zijn op het behalen van de marketing-/ communicatiedoelstellingen van de adverteerder.

Waarom vestigt NDC Brand Concepts zich in Amsterdam?

Amsterdam is het centrum van de reclame- en mediawereld. Een hub in Amsterdam is daarom ook een logische keuze. Zo zitten we midden in het “episch centrum” van de media- / reclamewereld en zijn we dicht bij adverteerders en bureaus om hen te inspireren over de leefwereld van de Noorderlingen.

De lancering werd door de (vak)media breed opgepakt. Wat zijn de reacties in de markt?

Wij hebben heel veel positieve reacties ontvangen. Zowel adverteerders als bureaus juichen het toe dat de NDC Mediagroep laat zien dat zij aan het transformeren zijn en die ontwikkeling zeer serieus nemen met het oprichten van NDC Brand Concepts in Amsterdam. De mensen die wij spreken zijn ook zeer geïnteresseerd in ons visie op lokale relevantie. Steeds meer bedrijven beseffen het belang van lokaal contact met de consument. Kortom voldoende kansen om mooie gesprekken met bureaus en adverteerders aan te gaan.

Hoe gaat NDC Brand Concepts Amsterdam veroveren? Moeten we dan denken aan een roadshow richting mediabureaus?

Een roadshow bij mediabureaus staat inderdaad boven aan ons actielijst. Wij willen bureaus en adverteerders meenemen in de leefwereld van de consument in Noord Nederland en onze visie op lokale relevantie. Daarnaast zullen we aanwezig zijn op bekende events om onze klanten en bureaus te spreken en te inspireren. We zijn volop bezig onze marketingcampagne verder vorm te geven. Maar één ding is zeker, NDC Brand Concepts zal je zeker zien verschijnen in vakmedia en op events.

NDC mediagroep werkt samen met De Persgroep. Wat houdt de samenwerking in en wat levert deze op?

De eenvoudige versie is dat De Persgroep de advertentie verkoop van onze titels voor de nationale markt gaat verzorgen. Deze samenwerking is, zoals in eerdere berichtgeving aangegeven, een logische stap. Onze bedrijven zijn complementair aan elkaar en hebben een enorme passie voor de regio en regiojournalistiek. De overgangsperiode start per 1 september en de verwachting is dat wij gezamenlijk de regio weer onder de aandacht gaan brengen bij de adverteerder. Vanuit NDC Brand Concepts staan wij zeker op en om ook concepting power van beide bedrijven bij elkaar te brengen voor de nationale markt.

NDC zet zwaar in op online video. Vertel!

Onderdeel van de transformatie die wij als NDC doormaken is inzetten op video. De redacties van Leeuwarder Courant & Dagblad van Noorden heeft een aantal video journalisten rondlopen, die dedicated video content maken. Maar ook voor de reguliere journalisten is video een belangrijke focus. Per dag brengen we minimaal 3 nieuwsvideo’s online en leren we welke content voor onze doelgroep werkt.

Daarnaast hebben we een innige samenwerking met PodiumTV, een lokale digitale TV zender die precies aanvult op ons dekkingsgebied. Vorig jaar hebben we maar liefst 180 live streams gedaan van sportevents. Op dit moment ontwikkelen we ook nog diverse video formats rondom Sport en Cultuur die we op TV, online- en digitale outdoorkanalen binnen ons netwerk distribueren. Videocontent maken voor adverteerders ligt daarmee binnen handbereik.

Wat heeft NDC adverteerders te bieden?

NDC is de toegangspoort tot het Noorden. Met al onze merken bieden wij adverteerders crossmediale mogelijkheden van print, online, video, digitale outdoor tot events. Wij staan met onze merken midden in de samenleving en kunnen adverteerders daardoor lokale relevantie bieden. Wij weten precies wat er in het Noorden speelt en hoe wij consumenten en bedrijven aan elkaar kunnen verbinden.

Wat zijn de ambities van NDC Brand Concepts voor de komende jaren?

NDC Brand Concepts wil uiteraard groeien. Het op de kaart zetten van lokale relevantie is daarin prioriteit nummer 1. Je ziet dat de consument terug begint te grijpen naar kwaliteit en persoonlijke aandacht. Daarmee kan je als adverteerder het verschil maken. Veel landelijke adverteerders hebben baat bij regionale aanwezigheid. Daar zitten vaak hun afzetkanalen denk aan supermarkten, retail, horeca, financiële instellingen, autodealers...

Offline aankopen vinden plaats in een straal rondom de woonplaats van de consument. Wij gaan samen met adverteerders cases opbouwen die het belang van lokale relevantie laten zien. Waarmee NDC Brand Concepts adverteerders weer terugbrengt naar het Noorden.

Wat is het laatste nieuws?

De overname van Boom uitgevers Nieuwsmedia. Hiermee vergroten we onze aanwezigheid in de Noordelijke provincies en versterken we onze verbinding met consumenten en bedrijven.

www.ndcmediagroep.nl
brandconcepts@ndcmediagroep.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie