[Interview] Gio Schouten over PRSONAS: Wij creëren virtuele medewerkers die 24/7 inzetbaar zijn
04-05-2018 11:35:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 4707 | Tags:

Holografische selfservice-oplossingen die in staat zijn te communiceren met mensen: PRSONAS maakt van de toekomst nu. Wij spreken met Gio Schouten, directeur van PRSONAS Nederland.

Hallo Gio, wat is PRSONAS precies en hoe werkt het?

PRSONAS is een holo­gra­fische toepassing op het gebied van ont­vangst, self­service en product­presentatie. Met behulp van holografische projecties creëren wij virtuele medewerkers die 24/7 inzetbaar zijn als recep­tioniste, productspecialist of gastvrouw. Je zou kunnen zeggen dat deze interactieve assistenten acteren als virtuele collega’s. Zij persona­liseren, auto­ma­tiseren en analyseren contactmomenten. De innovatieve en bijzondere mogelijkheden van holografische onder­steuning geven bedrijven en instellingen een onder­­scheidende en innovatieve uitstraling. Onze holo­gra­fische assis­tenten zorgen voor effectieve onder­steuning, met name bij repeterende handelingen.

Waar komt het idee vandaan?

Het idee is niet nieuw, hologrammen bestaan al lang, maar met PRSONAS introduceren wij een vooral een praktische toepassing van deze intrigerende technologie.

PRSONAS vs. personen: wat zijn de voor- en nadelen?

De rol van gastheer of -vrouw is een heel bijzondere en vraagt veel van de unieke interactieve eigenschappen van de mens. Wij denken dat het nog lang gaat duren alvorens robots mensen in die rol kunnen vervangen, maar onze PRSONAS-units kunnen wel een geweldige complementaire rol spelen, waarbij zij een aantal routinetaken van de mens overnemen. Na installatie zijn ze 24/7 inzetbaar, altijd correct en goed gehumeurd.

Nadelen zijn er eigenlijk niet, alhoewel, het is en blijft natuurlijk een apparaat en geen mens.

Hoe zijn de selfservice-oplossingen toe te passen in marketing?

Wij hebben de toepassingsmogelijkheden in drie hoofdcategorieën ondergebracht, te weten:

1. De holografische interactieve receptioniste die bezoekers met een lach verwelkomt en registreert. Tevens kan ze medewerkers over gearriveerde bezoekers informeren.
2. De interactieve productspecialist, die demonstratievideo’s van producten of diensten toont en relevante informatie levert via een selfservice toepassing op een aanraakscherm.
3. De interactieve gastvrouw die bezoekers ontvangt en ervoor zorgt dat zij snel de weg kunnen vinden binnen een bedrijf, een winkel of bijvoorbeeld op een evenement.

Een mooi voorbeeld waarbij deze units niet alleen maar een wow-effect opriepen, maar een zeer effectief marketinginstrument bleken te zijn, is het voorbeeld van Wrangler. Zij mochten op een beurs niet de gebruikelijke 2 tot 3 procent respons noteren maar een extreem hoge respons van 30 procent.

Welke partijen maken er al gebruik van?

Wij hebben PRSONAS recent in Nederland geïntroduceerd, maar… we zijn inmiddels in gesprek met een mooi aantal geïnteresseerden. In de USA maken grote partijen zoals Microsoft, Toyota, en diverse luchtvaartmaatschappijen gebruik van PRSONAS.

Hoe ziet de toekomst met PRSONAS eruit: krijgen we lopende reclamezuilen? 

Ha, je bedoelt een moderne versie van de sandwichman; die gaan we zeker meemaken. Wij leven nog in het stenen tijdperk van de elektronica en er staan ons nog heel veel verrassingen te wachten in de vorm van producten en diensten die nu nog bedacht en ontwikkeld moeten. Bij PRSONAS zullen we de komende tijd hard werken aan het ontwikkelen van nieuwe opties voor onze bestaande technologie, zoals gezichtsherkenning en nog meer talen, waaronder een Nederlandse versie van gebarentaal.

Zijn er al mogelijkheden voor mediabureaus om samen te werken?

Ja, wij zijn er klaar voor.

Is PRSONAS een medium of een gadget?

Goede vraag, Het kan beide zijn, echter wij richten ons met name op de praktische toepassing van deze technologie. Het wow-effect is icing on the cake, maar dat zal met de tijd wel slijten.

Wat zijn je plannen met PRSONAS?

Wij werken hard aan de integratie met onze bezoekersmanagementsoftware en wij gaan ook een holografische assistent introduceren in de vorm van een 70-inch aanraakscherm.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn nog aan het bijkomen van het winnen van de innovatieprijs op de recente Facility Beurs. 320 exposanten, 50 inzendingen voor de innovatieprijs, vijf geselecteerden en wij wonnen hem. Blijf ons volgen, er komt nog heel veel meer.

www.prsonas.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie